آغاز ساخت رایانه کوانتومی در روسیه

© Fotolia / Tomasz Zajdaآغاز ساخت رایانه کوانتومی در روسیه
آغاز ساخت رایانه کوانتومی در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیروز اطلاع حاصل شد که اجرای طرح ساخت رایانه کوانتومی در روسیه آغاز می شود.

به گزارش اسپوتنیک، این کار توسط باصطلاح کنسرسیوم کوانتومی انجام می شود. پیشتر شورای علمی ـ فنی بنیاد مطالعات پیشرفته طرح ساخت رایانه کوانتومی در روسیه در دوره بین سالهای 2018 تا 2021 را به تصویب رسانده بود. از جمله دانشمندان قصد دارند صفحات نمایش رایانه های کوانتومی 50 کیوبیتی را با استفاده از اتم های خنثی و شبکه های اپتیک اینتگرال بسازند.
این طرح بطور مرحله به مرحله اجرا می شود و در حال حاضر بخش "فیزیکی" آن به راه افتاده که در نظر است بر اساس دانشگاه دولتی مسکو به نام لومونوسوف و با شرکت دانشگاه فنی مسکو به نام بائومان، پژوهشکده سیستم های اتوماتیک ، موسسه فیزیک فنی آکادمی علوم و با حمایت بنیاد مطالعات پیشرفته روسیه باشد.
شرکت کنندگان این طرح خاطرنشان می سازند که بخش از مسائل فنی مربوط به ساخت رایانه کوانتومی را می توان از طریق خریداری تجیزات ساخت خارج حل کرد اما اولویت،ساخت عناصر این رایانه پرقدرت در داخل روسیه خواهد بود.
احداث نخستین شبکه اینترنتی کوانتومی در روسیه - اسپوتنیک ایران
احداث نخستین شبکه اینترنتی کوانتومی در روسیه
قدرت رایانه های کوانتومی بسیار بیشتر از رایانه های معمولی امروزی است که براساس واحدهای اطلاعاتی به نام بیت کار می‌کنند که فقط می‌توانند مقادیر صفر یا یک را به خود اختصاص دهند. 
به عبارت دیگر، پردازنده های کوانتومی از کیوبیت ساخته شده‌اند که می‌توانند مقادیر صفر و یک و یا هر دو را همزمان به خود اختصاص دهند.
شرکت کنندگان در این پروژه گفتند همزمان با اجرای این طرح ، کار گسترش کنسرسیوم برای ایجاد رایانه کوانتومی را به پیش خواهند برد. شرکت کنندگان جدید از میان مصرف کنندگان علاقمند، سازمان های تحقیقاتی و موسسات فناوری های نوین برگزیده خواهند شد.
کارشناسان علاوه بر توسعه بیشتر سیستم کوانتومی، همچنین امکان استفاده عملی از آنرا نیز بررسی و مطالعه خواهند کرد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала