گزارش و تحلیل

طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل+تصاویر

© Photo / MOSTAFA RASOULIطعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل
طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایده جالب و جذابی است، اگر کتاب هدیه بدهید چای و کتاب رایگان دریافت می کنید و اگر نوشیدنی سفارش بدهید کتاب رایگان به امانت می گیرید.

خبرگزاری اسپوتنیک- ماه مبارک رمضان است و سوژه ما کافه ای سیار که این روزها حسابی سرو صدا کرده، بنابراین آنها را در تاریکی بعد از اذان مغرب و از روی صفحه اینستاگرام که آدرس آن روز را اعلام کرده بودند در مقابل فروشگاه شهروند میدان بهرود پیدایشان کردیم.
آنها سه دوست و همکار هستند که محمدرضا حیدری مهندس مکانیک، مصطفی رسولی فوق لیسانس مکانیک و کوروش اسماعیلی نیز مهندس شیمی است. کوروش و محمدرضا هر دو در یک شرکت نفت، گاز و کشتی سازی فعالیت دارند و هر دو دغدغه راه اندازی یک استارت آپ و کاری نوآورانه را در سر داشتند و بحث هر روز آنها بعد از ساعات کاری روزانه بود. در میانه راه مصطفی رسولی نیز به جمع آنها پیوست و همگی در یک شرکت همکار و البته شریک دغدغه های آن روزهای یکدیگر نیز شدند.

© Photo / MOSTAFA RASOULIصاحبان کافه سیار تیتیل: محمدرضا حیدری، مصطفی رسولی، کوروش اسماعیلی
صاحبان کافه سیار تیتیل: محمدرضا حیدری، مصطفی رسولی، کوروش اسماعیلی - اسپوتنیک ایران
صاحبان کافه سیار تیتیل: محمدرضا حیدری، مصطفی رسولی، کوروش اسماعیلی

در یکی از همان گفتگوهای پر از امید بعد از کار، کافه سیاری را دیدند و علاقمند شدند که چنین کاری را دست بگیرند، اما نه مشابه سایر کافه سیارهای موجود در سطح شهر، از سویی دوست داشتند که کارشان با کتاب پیوند داشته باشد، شعار آنها «قهوه در کنار کتاب» است.
کوروش اسماعیلی به اسپوتنیک گفت: در همه دنیا کافی شاپها مکانی فرهنگی به شمار می آیند که افراد در کنار نوشیدن قهوه کتابی دست می گیرند و مطالعه می کنند ما نیز تصمیم گرفتیم ایده کافه سیار را با کتاب خوانی پیوند بزنیم و بر همین اساس نیز فعالیت خود را آغاز نمودیم.

© Photo / MOSTAFA RASOULIمشتریان کافه سیار تیتیل
مشتریان کافه سیار تیتیل - اسپوتنیک ایران
مشتریان کافه سیار تیتیل

اسماعیلی ادامه داد، مرداد ماه سال قبل یک ماشین فولکس تهیه کردیم و تمام تجهیزات داخل ماشین را خودمان درست کرده و تعبیه نمودیم. طرح داخلی و تجهیزات داخل ماشین و فضای بیرونی آن را خودمان با نرم افزار طراحی کرده و در نهایت کافه سیار «تیتیل» راه اندازی شد.
کوروش اسماعیلی گفت: در حال حاضر شش ماه است که این کافه سیار کار خود را آغاز نموده، اما هنوز به آن سطح از کاری که مد نظر داشتیم، دست نیافتیم، شاید به دلیل اینکه هنوز به درآمدزایی خوب نرسیده، ما خودمان باید کتاب تهیه کنیم، البته مردم و همچنین نویسندگان برای ما کتاب می آورند، اگرچه ما نیز انتظار نداریم در سال اول به درآمد بالایی برسیم.

© Photo / MOSTAFA RASOULIطعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل
طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل - اسپوتنیک ایران
طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل

اسماعیلی درباره چگونگی فعالیتهای این کافه افزود، ما تلاش می کنیم تا در مراسم رونمایی از کتابهای جدید توسط نویسندگان ، یا در مراسم رونمایی از آلبوم های موسیقی، یا اکران برخی تئاترها و اقدامات فرهنگی از این قبیل حضور یافته و پذیرایی کوچکی نیز داشته باشیم. هدف ما این است که کار خود را به ناشران، نویسندگان و کتاب فروشی ها معرفی کنیم تا بتوانیم مرکزی سیار برای معرفی آثار آنها و در کل یک مرکز چندجانبه مرتبط با کتاب باشیم. اما شهرداری با ما همکاری نمی کند و مثل بقیه دنیا با مسئله کافه سیار روبه رو نمی شوند، تا امروز نیز موفق نشدیم که مجوز کسب کنیم.

© Photo / MOSTAFA RASOULIطعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل
طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل - اسپوتنیک ایران
طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل

اسماعیلی در ادامه گفت، ما هر ماه یک روز را به عنوان روزنیکوکاری در نظر می گیریم و درصدی از فروش یا کل فروش آن روز را به بنیادهای مختلف خیریه هدیه می دهیم، به عنوان مثال روز 31 اردیبهشت کل فروش ما متعلق به دانش آموزان بنیاد کودک بود. ما دوست داریم که به همه مردم نشان بدهیم برای کار خیر انجام دادن نیاز به حرکتهای خیلی بزرگ نیست و هر کسی در حد توان خود حتی با کارهای کوچک می تواند اقدامی نیکوکارانه انجام دهد.
کوروش اسماعیلی افزود، ما در این کار کتاب نیز امانت می دهیم و این کاری است که در کل دنیا انجام می شود و حتی در ایران نیز وجود دارد، بعبارتی روش کار گردش کتاب است، درصدد هستیم تا با این روش کتابهایی که در خانه های مردم مانده و خوانده نمی شود را بگیریم و بصورت رایگان در ازای خریدی که سایر مردم از ما می کنند هدیه بدهیم و بعد از خواندن کتاب اگر توانستند آن را به ما بازگردانند و اگر امکان نداشت به افراد دیگری هدیه بدهند تا گردش کتاب در جریان بیافتد. در آغاز حداکثر چهارصد جلد کتاب داشتیم، اما اکنون سه هزار جلد کتاب را در اختیار داریم، حتی نویسندگان کتابهای خود را به ما می دهند تا مردم از آن استفاده نمایند، تنها چیزی که از مراجعه کنندگان می گیریم، اسم و فامیل و شماره موبایل است که آنهم هیچگاه تابحال به کسی زنگ نزدیم.
با این کار فرهنگ اعتماد و امانتداری در میان مردم جا می افتد.

© Photo / MOSTAFA RASOULIطعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل
طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل - اسپوتنیک ایران
طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل

متاسفانه مشکل گران بودن برخی کتابها در کشور ما وجود دارد و اغلب نیز مردم از این گرانی شکایت می کنند و ما در تلاشیم تا بهانه مشکلات و هزینه کتاب خوانی از میان برداشته شود و مردم به کتاب خواندن رو بیاورند. اکنون نیز افرادی هستند که کتاب خوانهای واقعی هستند، به ما مراجعه می کنند و کتاب را به امانت می بردند و دوباره باز می گردانند، البته افرادی هم هستند که دیگر کتاب را پس نمی دهند اما به هر حال همین چند درصد نیز خیلی خوب است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала