گزارش و تحلیل

جزئیات کاهش سهمیه وزنه برداری ایران در المپیک 2020 توکیو

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر جزئیاات کاهش سهمیه وزنه برداری ایران در المپیک 2020 توکیو
جزئیاات کاهش سهمیه وزنه برداری ایران در المپیک 2020 توکیو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فدراسیون جهانی وزنه برداری برای مبارزه با دوپینگ تصمیم به کاهش سهمیه کشورها نسبت به تعداد دوپینگ آنها در مسابقات بین المللی گرفت.

بر اساس قوانین جدید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری کشورهایی که نمونه آزمایش دوپینگ آنها از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ بیست مورد و یا بیشتر از بیست مورد باشد سهمیه آنها به دو سهمیه، یک مرد و یک زن کاهش می یابد.

از این رو کشورهایی نظیر روسیه، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان و قزاقستان ممکن است تنها با دو سهمیه در المپیک توکیو شرکت کنند.

همچنین چندین کشور دیگر از جمله ایران، بلغارستان و هند می توانند با ۴ سهمیه (دو مرد و دو زن) در مسابقات المپیک توکیو شرکت کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک با آقای محمد جماعت مدیر روابط عمومی فدراسیون وزنه برداری ایران درباره مسائل مختلف این رشته ورزشی به گفتگو نشست.

کاهش سهمیه وزنه برداری ایران در مسابقات المپیک 2020 توکیو

— فدراسیون جهانی وزنه برداری در دو جهت از سوی کمیته بین المللی المپیک تحت فشار قرار داشت که یکی از این موارد مسئله دوپینگ بود و معتقد بودند تعداد نمونه های دوپینگ افزایش پیدا کرده است. از اینرو در فدراسیون جهانی با وضع قانونی، فدراسیون های ملی رو به سه گروه تقسیم کردند:

گروه اول فدراسیون هایی که از المپیک ۲۰۰۸ پکن تا به امروز یک تا ۱۰ مورد دوپینگ داشتند و می توانستند با سهمیه کامل یعنی چهار مرد و چهار خانم در مسابقات شرکت کنند. گروه دوم، فدراسیون هایی که بین ۱۰ تا۲۰ مورد دوپینگ داشتند و سهمیه نصف می شد، یعنی با دو ورزشکار مرد و دو ورزشکار زن می توانند در المپیک شرکت کنند و گروه سوم فدراسیون هایی که از۲۰ نمونه دوپینگ به بالا داشتند که سهمیه به دو نفر می‌رسید؛ یک ورزشکار مرد و یک ورزشکار خانم.

با توجه به این قانون فدراسیون جهانی و با توجه به اینکه متاسفانه تعداد نمونه‌های دوپینگ ایران از سال۲۰۰۸ تا به امروز ۱۲ مورد بود، ایران در گروه دوم قرار گرفت و مجاز به استفاده از چهار ورزشکار، دو مرد و دو خانم برای حضور در المپیک شد. البته ما اعتراضاتی به این موضوع داشتیم و به صورت رسمی به فدراسیون جهانی وزنه برداری اعلام کردیم و امیدواریم بتوانیم یک تجدید نظری را در این باره ایجاد کنیم.

مدیر روابط عمومی فدراسیون وزنه برداری ایران در مورد احتمال شیطنت برخی کشورها در این تصمیم گیری گفت:

— با این تصمیم، بسیاری از کشورهای قدرتمند وزنه‌برداری جهان متضرر شده‌اند و صرفا مربوط به ایران نیست. در واقع، دلیلی که موجب اتخاذ این تصمیم شد، این بود که وزنه برداری بتواند به حیات خود در المپیک ادامه دهد. به همین دلیل، فدراسیون جهانی مجبور به اتخاذ این تصمیم شد و وقتی که نگاه می کنیم، می بینیم در هیئت رئیسه ای که این تصمیم گرفته شده، کشورهایی حضور دارند که خود آنها نیز از این رای متضرر شده اند. البته، این وضعیت تا سال2020 ادامه خواهد داشت و پس از المپیک توکیو با توجه به برنامه سه ساله فدراسیون در دوران ریاست آقای مرادی در مبارزه همه جانبه با دوپینگ که بی نظیر است، به سهمیه کامل یعنی چهار ورزشکار مرد و چهار زن می رسیم.

محمد جماعت افزود: فدراسیون وزنه برداری ایران با ارسال نامه ای به فدراسیون جهانی، خواستار تجدید نظر در این رای شده  و استدلال هایی نیز داشته ایم؛ اما با استدلال هایی که شنیده می شود، تغییر این تصمیم به ظاهر امکان پذیر نیست و ناشدنی است. فدراسیون برای حل این موضوع، چند راهکار و فرمول را به فدراسیون جهانی ارائه داده که براساس آن، وزنه برداری ایران از این قاعده مستثنی شود. این موضوع نیز به معنی لغو تصمیم فدراسیون جهانی نیست چرا که ما با اساس نگاه فدراسیون جهانی موافق هستیم. با توجه به اینکه ایران در سه سال اخیر یک مبارزه فراگیر و بی نظیر، تاکید دارم که بی نظیر در تاریخ ورزش ما و حتی جهان، با پدیده دوپینگ داشته و تنها یک مورد در سطح بین المللی داشتیم و اینکه ما در سال گذشته میلادی قهرمان جهان شدیم، از فدارسیون جهانی خواستار مستثنی قرار گرفتن شدیم. امیدواریم فدراسیون جهانی نیز به درخواست ایران توجه ویژه ای داشته باشد.

مسابقات وزنه برداری در عشق آباد - اسپوتنیک ایران
شکست رکورد جهانی توسط وزنه بردار ایرانی+ویدئو
واکنش ایران به قطعی شدن کاهش سهمه المپیک 2020 توکیو

در صورت قطعی شدن این رای، ایران واکنشی نشان خاصی نخواهد داشت چرا که ما یک عضو قانون مدار و فعال فدراسیون جهانی هستیم. اگر در مواقعی رای یا تصمیمی به ضرر ما باشد، به آن احترام می گذاریم؛ اما این حق را برای وزنه برداری ایران متصوریم که در چهارچوب قانون، استدلال های خود را ارائه دهد.

وی در مورد احتمال کناره گیری از این مسابقات گفت: فدارسیون وزنه برداری ایران در واکنش به این تصمیم، برنامه ای برای کناره گیری از رویداد یا عرصه ای را نداشته و ندارد و با تمام توان در میدان خواهد بود.

پدیده دوپینگ — ناآگاهانه و یا عامدانه 

— دوپینگ عوامل و ابعاد متعددی دارد. اینکه بخواهیم بگوییم ورزشکاران ناآگاهانه اقدام به دوپینگ می کنند، من خیلی قائل نیستم. دوپینگ معمولا امری است ارادی و آگاهانه. با توجه به نمونه هایی که در ایران مشاهده می کنیم، ورزشکاران معمولا از طبعات حقوقی، انضباطی و ورزشی آن آگاهی دارند. اینکه ورزشکار ناآگاهانه دوپینگ می کند، مورد قبول من نیست. ورزشکار برای رسیدن به موفقیت تن به این موضوع می دهد و شاید بتوان گفت که مهمترین عامل دوپینگ، ضعف فرهنگی هستند که باعث می شوند ورزشکار دچار یک رقابت و انگیزه کاذب برای رسیدن به موفقیت شود. این انگیزه کاذب اگر در راه صحیح هدایت نشود، یعنی آموزشی وجود نداشته باشه، ورزشکار وارد مسیری می شد که بیراهه است.

— ورزشکاران آگاهانه این ریسک را قبول کرده و باید به این موضوع توجه داشت که در بسیاری از موارد ورزشکار به دنبال دستاوردهای مالی از قهرمانی هستند. ورزشکارانی که در سطوح مختلف اعم از آسیایی و جهانی و المپیک به مقام هایی دست یابند، امکانات ویژه ای دریافت می کنند. به همین دلیل، برخی سعی می کنند به هر نحوی که شده در مسابقات بین المللی این امکانات را نیز بدست بیاورد که منجر به این اتفاق نامطلوب می شود.

این موضوع هم لازم است که اضافه کنم که فدراسیون وزنه برداری ایران با توجه به آزمایشات متعدد دوپینگی که از ورزشکاران این رشته می گیرد و برنامه های گسترده ای که دارد، می توان اذعان داشت که موفق ترین و جدی ترین فدراسیون ایران در مبارزه با این پدیده شوم است.

— فدراسیون وزنه برداری ایران در سال گذشته در حدود پانصد آزمایش دوپینگ در سطوح مختلف ملی، قهرمانی کشوری، استانی و لیگ کشور و… صورت داده که با اطمینان می توانم بگویم چنین سطحی از آزمایش در کشور وجود ندارد. ما همچنین دوره های آموزشی متعددی نیز برگزار کردیم. به عنوان مثال سال گذشته در حاشیه مسابقات بین المللی جام فجر در اهواز، دوره های آموزشی برگزار شد که خوشبختانه با استقبال بسیاری هم روبرو شد. تصمیم داریم در حاشیه تمامی رویدادهای بین المللی که ما میزبانش هستیم، دوره های مبارزه با پدیده دوپینگ برای مربیان و ورزشکاران را اجرایی کنیم. 

— در مجموع، ما از ابزارهای آموزشی و فرهنگی استفاده می کنیم و از ماه آینده، بسته های ویژه آموزشی را برای استان های کشور طراحی کردیم که برایشان ارسال می شود. به جرات می توان گفت که در دوران مدیریت اخیر آقای مرادی بر فدراسیون، ما در زمره پاکترین فدراسیون های جهان بوده ایم که مروری ساده و بر سه سال فعالیت اخیر گویای این ادعاست.

تاریخ سازی دختر ایرانی در وزنه برداری + عکس - اسپوتنیک ایران
تاریخ سازی دختر ایرانی در وزنه برداری + عکس
وزنه برداری در رده بانوان

— بانوان ما اولین تجربه بین المللی خود را در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا در ازبکستان داشتند که چهار ورزشکار در رده نوجوانان حضور پیدا کردند. در مجموع، ظرفیت وزنه برداری بانوان ایران قابل توجه است. این یک بحث کلی است که ما ظرفیت بسیار خوبی داریم؛ اما اینکه این ظرفیت، توانایی خودنمایی در المپیک توکیو را داشته باشد، در حال بررسی است که قطعا رئیس فدراسیون بهترین تصمیم را در این باره خواهند گرفت. امیدواریم در دوره های آموزشی و مسابقات استانی که در سال جاری خواهیم داشت، بتوانیم ظرفیت بانوان را به جایی برسانیم که بتواند دو سهمیه  المپیک2020  را بدست آورد و البته نمایشی در شان نام ایران از بانوان ببینیم که به نظر من امکانپذیر است. البته تصمیم گیری قطعی در این مورد طی ماه های آینده توسط مدیریت فدراسیون صورت خواهد گرفت.

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به بی عدالتی های وزنه برداری +عکس - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به بی عدالتی های وزنه برداری +عکس
مسائل داوری مسابقات و بهداد سلیمی

— در مورد بهداد سلیمی حساسیت هایی، به خصوص در داخل ایران، بوجود آمده که موجب دامن زدن به مسائل شده است. قطعا فدراسیون جهانی نگاهی به ورزشکاران ندارد و برای این فدراسیون فرقی ندارد که بهداد قهرمان بشود یا فرد دیگری. بنای فدراسیون جهانی همیشه بر مبنای رفتار عادلانه بوده و تمامی اعضای آن از جمله ایران به این موضوع اذعان دارند.

درباره بهداد سلیمی یک فضایی با حساسیت بالا ایجاده شده که واکنش های را کمی تند کرده است. به هر حال، داوری یک امر انسانی است و افراد مختلف درباره یک صحنه، می توانند نظر متفاوتی داشته باشند. البته، تصمیم گیر قطعی نیز داوران و هیئت ژوری به شمار می روند که از منظر ما قابل احترام هستند. فدراسیون وزنه برداری ایران با حمایت کامل و قاطع از ورزشکاران ملی خود، این اتفاقات را به این صورت تحلیل می کند که اتفاقات در جریان برگزاری مسابقات، کاملا ورزشی هستند و عوامل خارجی نقشی در آن ندارند. نکته مهم در اینجاست که ایران اعتماد کامل به فدراسیون جهانی داشته و بر این امر که تصمیم گیری ها براساس قانون و عدالت خواهد بود، ایمان دارد که البته ممکن است تفسیر برخی از اجرای قانون و مقررات داوری با تفسیر ما متفاوت باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала