گزارش و تحلیل

آیا وقت دیپلماسی پزشکی رسیده؟

© Sputnik / Alexei Druzhininآیا وقت دیپلماسی پزشکی رسیده؟
آیا وقت دیپلماسی پزشکی رسیده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرهای ضد و نقیض بسیار زیادی در مورد اینکه ولیعهد عربستان سعودی شاهزاده محمد بن سلمان در یک تیراندازی زخمی شده به گوش می رسد و حتی برخی شایعات هم مدعی به کما رفتن ایشان هستند.

علیرغم بسیاری از انتقاداتی که ممکن است ما ایرانی ها به شخص شاهزاده محمد بن سلمان داشته باشیم اما شاید وقت آن رسیده باشد که نشان دهیم که ما ناجوانمرد نیستیم و حتی برای فردی که در موارد بسیاری بر علیه ما اظهار نظر کرده یا موضع گرفته ویا حتی رفتار خصومت بار داشته آرزوی مرگ نداریم، و حتی اگر قرار است ایشان از بستر بیماری بلند شوند و باز هم با ما رفتار خصومت بار داشته باشند ترجیح می دهیم با جوانمردی قدم به میدان جنگ بگذاریم و نه با نا جوانمردی.
شاید وقت آن رسیده مقامات دیپلماتیک کشورمان پیشنهاد دهند تعدادی از پزشکان زبردست ایرانی برای کمک به معالجه و درمان شاهزاده محمد عازم عربستان شوند و هر گونه کمکی که از دستشان بر آید برای نجات جان وی انجام دهند.
به هر حال پزشکان ایرانی به دلیل فجایعی که در جنگ ایران و عراق پیش آمد در این موارد بسیار تبحر دارند و از بسیاری پزشکان دیگر کشورها تجربه بیشتری دارند.

ادعای حضور بن سلمان در یک نشست دولتی پس از غیبت طولانی وی + عکس - اسپوتنیک ایران
پشت پرده غیبت طولانی بن سلمان چیست؟ + عکس
مضاف بر اینکه برخی باور دارند توطئه کودتا و ترور ولیعهد عربستان سعودی مانند توطئه کودتای نظامی اخیر در ترکیه توسط سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده واسرائیل تدارک دیده شده بود چون اخیرا شاهزاده محمد از امر و نهی کردن ترامپ به او به ستوه آمده بود و از برخورد اهانت آمیز ترامپ به ولیعهد عربستان سعودی در مقابل رسانه ها در کاخ سفید ناراحت بود و شروع کرده بود از آمریکا و اسرائیل فاصله بگیرد.
طبق اظهار نظر همین تحلیل گران سعودی که مطالب خود را بصورت ناشناس روی گروه های اجتماعی منتشر می کنند پس از سفر اخیر شاهزاده محمد به ایالات متحده و رفتار ترامپ وی در حضور چند مشاور و وزیر خود نسبت به رفتار ترامپ اظهار ناخرسندی کرده بود و اظهار نموده بود تا وقتی که ترامپ رفتارش را با او و خاندان سعودی تغییر ندهد حاضر نخواهد بود دیگر به آمریکا سفر کند.
ظاهرا چند نفر از این مقامات (اگر نخواهیم بگوییم همه) جاسوس های آمریکایی و اسرائیلی بوده اند و خبر را بلا فاصله به گوش مقامات ما فوق رسانده اندو تصمیم به حذف محمد بن سلمان و جانشینی وی با برادر کوچکتر ویا فردی که چشم بسته مطیع آمریکا باشد گرفته شده.
حال صحت و سقم این ماجرا به گردن آنهایی که چنین شایعاتی را مطرح می کنند اما به هر حال تاریخ نشان داده که ایرانی ها در شدید ترین شرایط جنگی با دشمنان خود بصورت جوانمردانه رفتار کردند و زمانی که مسلمانان با صلیبی ها در بیت المقدس می جنگیدند و صلاح الدین ایوبی متوجه شد شاه ریچارد، فرمانده صلیبی ها بود، مریض است، دستور توقف جنگ را داد و پزشکان شخصی خود را برای درمان شاه ریچارد فرستاد.
با اینکه اعراب صلاح الدین ایوبی را عرب می دانند اما بر کسی پوشیده نیست که صلاح الدین ایوبی از قبایل کرد، که جزو اقوام اصیل ایرانی می باشند، بود و این جوانمردی را از اقوام خود به ارث برده بود و با همین جوانمردی بود که توانست بر دشمنان خود چیره شود و بیت المقدس را فتح کند.
شاید اگر ما هم از دیپلماسی پزشکی خود استفاده کنیم بتوانیم بسیاری از خصومت ها و کینه هایی را که توسط دشمنان برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان کاشته شده را ریشه کن و نابود کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала