کشورهای اروپایی به دفاع از خود برخاستند

© REUTERS / Francois Lenoirفدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپائیان خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند.

به گزارش اسپوتنیک، فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا در نشست وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا شرکت نمود.

موگرینی اعلام نمود که کشورهای جداگانه اتحادیه اروپا دست به تهیه اقدامات خاصی در رابطه با حمایت از برجام و دفاع از سرمایه گذاری های خود در مقابل تحریم های آمریکا خواهند زد.

وی در ادامه گفت:«امروز به بحث در خصوص ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد. بدین ترتیب کشورهای اتحادیه اروپا با اقداماتی آشنا خواهند شد که در سطح اتحادیه جهت حمایت از برجام و سرمایه گذاری اتخاذ نمودیم».

قبلا اتحادیه اروپا باصطلاح «مقررات مسدودسازی» را اجرایی کرد که اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران در خاک اتحادیه اروپا و شرکت های اروپایی را از نظرحقوقی ممنوع می کند.

دونالد ترامپ روز 8 مه 2018 اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می شود. چین اعلام کرد به تعهدات خود در رابطه با برجام پایبند است.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد(متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала