تغییر اقلیم و برنج

© Fotolia / NorGalتغییر اقلیم و برنج
تغییر اقلیم و برنج - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تأثیر تغییر آب و هوا بر مواد مغذی برنج چقدر است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینس ادونس»،  محققان با نظارت بر فرآیند رشد برنج و آزمایشات میدانی دریافتند که با افزایش تمرکز دی اکسید کربن در اتمسفر زمین، ارزش غذایی برنج کاهش می یابد.

در این تحقیقات با استفاده از حسگرهای باد و گاز، مقادیر مختلفی از دی اکسید کربن به صورت کنترل شده در چند مزرعه برنج پخش شد و سپس نمونه برنج به دست آمده از این مزارع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این بررسی ها میزان آهن، روی، پروتئین و ویتامین های B1، B2، B5 و B9 در هر نمونه از برنج اندازه گیری شد. نتایج این بررسی ها ارتباط معکوس میان دی اکسید کربن و کیفیت مواد غذایی برنج را نشان داد.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و جوامع فقیر کشورهای توسعه یافته، برنج علاوه بر تامین انرژی، منبع اصلی تامین ویتامین و پروتئین بسیاری از مردم است. در کشورهای بنگلادش، کامبوج، اندونزی، میانمار، ویتنام، لائوس و ماداگاسکار مجموعا 600 میلیون نفر نیمی از انرژی و پروتئین موردنیاز روزانه خود را از برنج تامین می کنند.

به اعتقاد محققان به منظور تامین نیاز مردم به برنچ  با وجود تغییرات آب و هوایی، لازم است محققان و کشاورزان گونه های جدید برنج را پرورش دهند که دارای کیفیت بالاتر و موادمغذی بیشتر باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала