آیا کارت سوخت در ایران دیگر استفاده نخواهد شد؟

© Fotolia / Chat_a4آیا کارت سوخت در ایران دیگر استفاده نخواهد شد؟
آیا کارت سوخت در ایران دیگر استفاده نخواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ایران و تعیین سهمیه سوخت برای خودروها، استفاده از کارت های سوخت الزامی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ایران و تعیین سهمیه سوخت برای خودروها، استفاده از کارت های سوخت الزامی شد.

Заправка автомобиля бензином - اسپوتنیک ایران
کارت سوخت با دستور رئیس‌جمهور ایران حذف شد

اما در دولت یازدهم، با یکسان سازی نرخ بنزین عملا استفاده از کارت توجیه منطقی خود را از دست داد و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی سال 95 الزام استفاده از آن را لغو کرد.

از آنجاییکه هنوز پایانه کارت سوخت بر روی دستگاه های نازل در جایگاه سوخت وجود داشت، آمار دقیقی از میزان مصرف توسط این سامانه در اختیار سیاست گذاران و برنامه ریزان قرار می گرفت و میزان قاچاق خرد تا حدی کمتر و قابل کنترل‌ تر بود.

مجلس ایران در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال گذشته طی مصوبه ای استفاده از کارت سوخت در زمان سوخت‌گیری را مجددا الزامی اعلام کرد. به این ترتیب استفاده از کارت سوخت برای استفاده از بنزین و گازوئیل الزامی شد.

همزمان با اجرای طرح برندینگ، انتظار می رفت که در جایگاه هایی که توسط برندهای مجوزگرفته، بازسازی شده یا می شوند نیز نازل های سوخت به ورودی کارت سوخت مجهز باشند که متاسفانه چنین نشده است.

چندی پیش یکی از جایگاه‌های سوخت تهران، واقع در ابتدای خیابان آزادی به سمت شرق که با هدف اجرای طرح برندینگ بازسازی شده بود، درحالی افتتاح شد که برای سوخت‌گیری از آن نیازی به کارت سوخت نیست و طبق مشاهدات میدانی، دستگاه های نازل آن مدخلی برای استفاده از کارت سوخت ندارند. این نقص و تخلف قانونی محدود به این جایگاه نمی شود و طبق گفته استفاده کنندگان، جایگاه سوخت شهرک شهید باقری، جنب پارک آبشار و همچنین جایگاه جنب مترو استادیوم آزادی با نازل هایی بدون ورودی کارت سوخت، بازسازی و تجهیز شده اند.

این در حالی است که ناصر سجادی، مجری طرح استفاده از کارت هوشمند گفت که این طرح در سال 86، رقمی معادل 70 میلیارد تومان هزینه در برداشت. حال با اجرای طرحی نو به نظر می رسد جایگاه داران بدون توجه به قانون به تجهیز جایگاهها پرداخته اند و عملا کارت سوخت را از چرخه سوخت رسانی حذف کرده اند.

این در حالی است که با توجه به رشد قیمت دلار و در نتیجه بالارفتن نرخ بنزین در فوب خلیج فارس، پیش بینی می شود بازار قاچاق بنزین و گازوییل داغ‌تر شود و اعمال مکانیزم های کنترل مصرف، بویژه کارت سوخت، بیش از گذشته ضروری خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала