سخنان مرکل درباره خروج شرکت های اروپایی از ایران

© AFP 2023 / Michele Tantussi سخنان مرکل درباره خروج شرکت های اروپایی از ایران
سخنان مرکل درباره  خروج شرکت های اروپایی از ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از مذاکرات با لی که چیانگ، نخست وزیر چین اعلام کرد بسیاری از شرکت های اروپایی به خاطر تحریم های امریکا از بازار ایران خارج می شوند.

به گزارش اسپوتنیک، با این حال مرکل تاکید کرد آلمان به توافق هسته ای برجام احتران می گذارد که "البته ایده آل نیست ام گزینه های دیگر از آن هم بی ثبات تر هستند".

خروج چند شرکت بزرگ اروپایی از ایران - اسپوتنیک ایران
خروج چند شرکت بزرگ اروپایی از ایران

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی به جای برجام نیز اشاره نمود.
روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در هر ده گزارش خود تاکید کرده که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند
در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.
توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام:تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.
لغو تحریمها علیه ایران متناسب با اقدامات ایران برای از بین بردن برنامه هسته ای اش و در جهت منافع ملی آمریکا باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала