گزارش و تحلیل

چرا پذیرش لایحه FATF مخالفت می شود؟

© Photo / FATFچرا پذیرش لایحه FATF مخالفت می شود؟
چرا پذیرش لایحه FATF مخالفت می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروه ویژه اقدام مالی یا FATF برای این تشکیل شده که در مقابل پولشویی های مالی اقدام مشترک انجام شود.

منظور از پولشویی تبدیل سود عایدات مالی از جرایم و فساد ودرآمد های حاصل از فعالیت های نا مشروع به دارایی های به ظاهر مشروع می باشد گفته می شود.
دارایی هایی که پس از پولشویی در سیستم های بانکی جهانی بصورت مشروع قابل استفاده می باشد.
شاید بتوان گفت یکی از کشورهای جهان که بیشترین ضربه را از ماجرای پولشویی می برد ایران می باشد چون عایدات نامشروع زیادی از طرق خلافکاری مخصوصا قاچاق ویا فساد مالی و اداری در این کشور جابجا می شود و سالی نیست که خبر از اختلاس های چندین ملیاردی به گوش نرسد.

Первое совещание спикеров парламентов стран Евразии - اسپوتنیک ایران
2 شرط برای پیوستن ایران به FATF
با توجه به این شرایط بدیهی است که قانونگذاران ایران بیش از دیگر کشورها به دنبال پذیرش و اجرای قوانین بین المللی مبارزه با پولشویی می باشند ودرون ایران قوانین بسیاری در این زمینه تصویب شده.
بماند که بسیاری از کشورهای عضو FATF در مسیر پولشویی قرار دارند و پولشویی را تسهیل می کنند و حتی به مجرمینی که اقدام به سرقت و یا قاچاق و یا اختلاس ملیاردها دلار از اموال مردم ایران و دیگر کشورها پناه می دهند اما سابقه تعامل ایران با مجامع بین المللی نشان داده در معمولا همکاری ایران با این مجامع به جای اینکه به سود برای ایران تبدیل شود به ضرر ایران تبدیل می شود.
نمونه بارز این ماجرا شاید همان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و یا NPT است که چون ایران آن را امضاء کرده امروزه متحمل انواع و اقسام تحریم ها و فشار های بین المللی است اما چون اسرائیل آن را امضاء نکرده علیرغم اینکه گزارش های متعدد مبنی بر اینکه چندین کلاهک هسته ای در اختیار دارد ولی از بازرسی های بین المللی مصون می باشد.
به این معنا که چون ایران فعلا FATF را امضا نکرده می تواند از اجرای مفاد آن سر باز بزند ولی در صورتی که آن را امضاء کند ممکن است در آینده مستمسکی برای دیگر کشورها جهت ایجاد تحریم های جدید بر علیه ایران گردد.
بزرگترین مشکلی که قطعا ایران را در صورت پیوستن به FATF تهدید خواهد کرد این است که این سازمان معاییر آمریکایی را ملاک کار خود قرار داده و بر اساس آن مبارزه با تروریسم و پولهای مرتبط با آن را نیز دنبال می کند و معاییر این سازمان برای انتخاب گروه و یا گروه هایی به عنوان گروه های تروریستی همانا بخشنامه های آمریکا است ونه حتی معاییر سازمان ملل.
آیا ایرانی ها باید در انتظار تحریم جدید باشند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ایرانی ها باید در انتظار تحریم جدید باشند؟
بر اساس معیار های دوگانه ای که معمولا اکثر مجامع بین المللی از آن برخوردار هستند هیچ وقت همکاری ایالات متحده ویا متحدانش با گروه هایی مانند داعش یا القاعده یا طالبان و یا… که طبق معاییر سازمان ملل گروه های تروریستی به حساب می آیند زیر ذره بین این سازمان ها قرار نمی گیرد و تا به حال یک بار هم نشده که ببینیم این سازمان به دلیل حمایت متحدین عرب ایالات متحده از این گروه های تروریستی اقدامی انجام دهد اما قطعا در صورتی که ایران به این پیمان بپیوندند اولین مسایلی که مطرح خواهد شد همانا حمایت ایران از گروه های مقاومت مانند حزب الله و حماس و جهاد اسلامی خواهد بود که طبق قوانین ایران گروه های آزادیخواه به حساب می آیند اما طبق قوانین آمریکا تروریست.
وحتی در صورتی که ایران در آینده حمایت از این گروه ها را کاملا متوقف کند همانند ماجرای توافق هسته ای باز هم دیگران بهانه خواهند آورد که هنوز مشکوک هستند و تحریم هایی را بر علیه ایران تصویب خواهند کرد.
نکته دیگری هم که در این ماجرا وجود دارد این است که ایران می بایست حساب های همه شخصیت هایی که توسط ایالات متحده تحریم شده اند و یا در لیست سیاه آمریکا و اسرائیل و اروپا قرار دارند را در اختیار این سازمان قرار دهد.
از همه مهم تر اینکه با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریم قرار دارد و برای تامین ما یحتاج مردم تاجران ایرانی نمی توانند از سیستم های رسمی بانکی استفاده کنند و مجبور هستند از کانال های مختلف تحریم ها را دور بزنند تا کالا را به ایران برسانند ورود ایران به FATF منجر خواهد شد که سیستم بانکی ایران مجبور شود همه روزنه های مقابله با تحریم ها را ببندد و تاجرانی که در زمینه دور زدن تحریم ها فعالیت می کنند را به مراجع بین المللی معرفی کنند تا آنها اینها را تحریم کنند.
بدیهی است با این شرایط قطعا پذیرش FATF نوعی خودزنی از طرف ایران به حساب می آید و به جای اینکه به سود ایران باشد به ضرر ایران تمام خواهد شد مخصوصا که طرف مقابل هم هیچ تعهدی مبنی بر تسهیل روابط بانکی با ایران را ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала