گزارش و تحلیل

خروج آمریکا، پارس جنوبی را به کام چین انداخت

© AP Photo / Vincent Yuخروج آمریکا، پارس جنوبی را به کام چین انداخت
خروج آمریکا، پارس جنوبی را به کام چین انداخت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک - شرکت نفتی غول پیکر سی ان پی سی چین آماده است جای شرکت انرژتیک " توتال" فرانسه را در پروژه ایرانی پارس جنوبی اشغال کند.

در سال 2017 توتال و سی ان پی سی یک قرارداد بیست ساله به مبلغ 4.8 میلیارد دلار برای راه اندازی مرحله یازدهم منابع پارس جنوبی امضا کردند. اسپواتنیک با تام مک گرگور(Tom McGregor) تحلیلگر سیاسی، طرح های سی ان پی سی را بررسی کرد.

اسپوتنیک: به نظر شما تا چه اندازه برنامه های CNPC برای بلعیدن سهام Total در پروژه گاز "پارس جنوبی" جدی است؟

مکگرگور: به نظرم، اگر چنین فرصتی داشته باشد، این برنامه ها را در بررسی خواهد کرد. چینی ها معمولا هیچ اظهارنظری از پیش نمی کنند. آنها در مورد این نوع چیزها بسیار با احتیاط و غیر علنی رفتار می کنند. آنها اعلامیه ای منتشر نمی کردند اگر نیت های جدی نداشته بودند. اکنون آنها منتظر امضای قرارداد هستند تا اقدامات بعدی Total را ببینند. این شرکت انرژتیک غول پیکر فرانسه است و در اروپا این تحریم ها در حال اجرا هستند.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی، اعلام کرد که قصد دارد مشکلات بیشتری برای ایران ایجاد کند. در این وضعیت چیز شگفت آوری وجود ندارد. شرکت های اروپایی باید برای این وضع سال ها آماده باشند، بنابراین من نمی فهمم چرا چنین واکنشی صورت می گیرد. آنها می دانستند که پس از آنکه ترامپ انتخاب شود چه اتفاقی می افتد، بنابراین اعتقاد دارم که شرکت های چینی برای آنچه اتفاق افتاده آماده هستند، ولی اروپائی ها — نه.

اسپوتنیک: آیا سی ان پی سی می تواند هدف تحریم های آمریکا علیه ایران شود؟

12 شرط آمریکا برای معاهده جدید با ایران - اسپوتنیک ایران
12 شرط آمریکا برای معاهده جدید با ایران
مکگرگور: من مطمئن هستم که این اتفاق می افتد، اما من از این هم مطمئن ترام که آن شرگت تحت محافظت قرار دارد. لازم است گفته شود که Total در آمریکا فعالیت می کند، به طوری که همه آنها تصمیم گیری هوشمندانه ای می گیرند. اگر آنها همچنان در ایران کار کنند، بازار آمریکا را از دست خواهند داد و ورشکست خواهند شد. سی ان پی سی بیشتر در بازار کشورهای در حال پیشرفت عمل می کند. پیوند های آنها با آمریکا به اندازه ای که توتال دارد نیست. آنها خطر کمتری از تحریمات دارند. حتی اگر مجازات هایی در این زمینه صورت بگیرد هر دو طرف به تصمیمگیری بازرگانی عقلانه رسیدند.

به گزارش روزنامه آلمانی Welt am Sonntag، اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس پس از تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج از معامله هسته ای با ایران، با روسیه و چین وارد مذاکره می شوند. اسپوتنیک در باره دیدار عنقریب در وین با دکتر فواد ایزدی تحلیلگر سیساسی مصاحبه کرد.

اسپوتنیک: به نظر شما، احتمال این که ایران بتواند با توافقنامه ای که برنامه توسعه موشک های بالستیک آنرا محدود کند، و نیز شامل پایان دادن به حمایت آن از هر گونه تشکیلات مسلح در خارج باشد، مواقت کند؟

ایزدی: احتمال صفر است. ایران نمی تواند توافق جدیدی را با ایالات متحده ببندد، زیرا ایالات متحده از توافق کنونی خارج شد. برای هر سیاستمدار ایرانی، خودکشی خواهد بود اگر حالا وقتی ترامپ از معامله هسته ای خارج شد بخاطر مذاکره با ایالات متحده صحبت کند. اکنون ایران برای مذاکرات جدید با آمریکا قابل دسترسی نیست.

امر دیگری نیست أقای پامپئو؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
امر دیگری نیست أقای پامپئو؟
آنچه دولت های اروپایی، روسیه و چین می توانند انجام دهند، اجرایی توافقی است که آنها بخشی از آن می باشند. گروه از 5 + 1 وجود دارد، ایالات متحده آنرا ترک کرد، در حال حاضر گروه از 4 +1 وجود دارد. این کشورها که توافقنامه هسته ای را به تصویب رسانده اند، واقعا می توانند برای ایران مفید باشند.

من فکر می کنم که دولت های روسیه، چین و اروپا، کشورهای گروه 5 + 1 می توانند با هم یک مکانیسم ایجاد کنند تا ایران از توافق هسته ای سود ببرد. اگر این اقدام کار کند، مردم در ایران، سیاستمداران و دیگران قادر خواهند شد به صحبت در مورد نیاز به مذاکره در مورد مسائل دیگر نگران کننده بپردازند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 11 بار تایید کرده است که ایران توافق هسته ای را اجرا می کند. ایالات متحده هرگز به این توافق علاقمند نبود. اکنون، دو هفته پس از آنکه ترامپ اعلام کرد که بدون هیچ دلیلی از معامله هسته ای خارج شده و هیچ غرامتی به ایران پرداخت نمی کند، ممکن نیست در باره عقد موافقتنامه جدید با ایران حرف زده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала