گزارش و تحلیل

امر دیگری نیست أقای پامپئو؟

© AP Photo / J. Scott Applewhiteامر دیگری نیست أقای پامپئو؟
امر دیگری نیست أقای پامپئو؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته وزیر امور خارجه ایالات متحده لیست بلند بالایی از اوامر ایالات متحده برای ایران را مطرح کرد و اظهار داشت که این خلاصه ای از خواسته های آمریکا است و خواسته ها آنقدر بالا است که به یک سخنرانی قد نمی دهد.

مشخص نیست که آمریکایی ها چه خواسته هایی از ایرانی ها دارند اما احتمالا در این خواسته ها به جایی برسند که از ایرانی ها بخواهند لباس های خود را نیز در بیاورند و لخت مادر زاد بگردند مبادا زیر این لباس ها بمب اتم مخفی کرده باشند.
آمریکایی ها بخوبی می دانند که هیچ کشوری هر چه قدر هم که ذلیل شده باشد حاضر نخواهد بود این خواسته ها را بپذیرد و این خواسته ها را به این دلیل مطرح کرده اند تا ایرانی ها نه بگویند و آمریکایی ها بگویند ببینید ما خواستیم مذاکره کنیم ولی ایرانی ها حاضر نیستند.

ذوق زدگی نتانیاهو از سخنان پمپئو در خصوص ایران - اسپوتنیک ایران
ذوق زدگی نتانیاهو از سخنان پمپئو در خصوص ایران
بد نیست آقای پامپئو در ابتدا بفرمایند چگونه ملت و دولت ایران می توانند به کشوری اطمینان کنند که یک هفته نشده زیر یک توافق بین المللی با آنها زده و هیچ یک از تعهدات خود را انجام نداده.
آیا درست اش این نیست که آمریکایی ها ابتدا تعهدات خود در برجام را انجام دهند و بعد از نشان داده حسن نیت خود بخواهند مسایل دیگری را مطرح کنند.
وقتی آقای پامپئو در مورد نفوذ ایران در منطقه صحبت می کند بد نیست بفرمایند که حضور آمریکا در این منطقه چه گلی به سر مردم منطقه زده.
بگذارید بحث را جور دیگری مطرح کنیم.
حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه با تاسیس القاعده، طالبان، داعش و ده ها گروه تروریستی دیگر همراه بوده.
حضور آمریکا در منطقه منجر به جنگ های پیاپی که جان ملیون ها نفر در منطقه خاورمیانه را گرفته و ده ها ملیون نفر را بی خانمان کرده و… شده.
حضور ایران چی؟
حضور ایران منجر شده که داعش شکست بخورد و گروه های تروریستی که توسط ایالات متحده و همپیمانان آن حمایت می شدند نابود شوند.
حضور ایران منجر به آن شده که ملیون ها نفر و دمشق و بغداد و بیروت وکابل و البته تهران از شر تروریست ها در امان باشند و زندگی شان امروز در امنیت کامل باشد.
آقای پمپئو از خرج های ایران صحبت می کرد.
درخواست موگرینی از جامعه جهانی - اسپوتنیک ایران
درخواست موگرینی از جامعه جهانی
بد نبود ایشان اظهار نمایند ایران در جنگ های منطقه چه قدر هزینه کرده و آمریکا و همپیمانانش چی؟
طبق اظهار نظر آقای ترامپ ایالات متحده هفت هزار ملیارد دلار در منطقه خاورمیانه طی سالهای اخیر هزینه کرده.
طبق اظهار نظر وزیر خارجه اسبق قطر کشورهای عربی همپیمان ایالات متحده چیزی حدود 143 ملیارد دلار فقط در سوریه هزینه کرده اند.
هر جور بخواهیم حساب کنیم جمع درآمد های ایران پس از انقلاب و حتی قبل از انقلاب به چنین سطحی نرسیده تا بخواهد هزینه کند و طبق برآورد های غیر رسمی (که نشریات آمریکایی منتشر کرده اند) کل هزینه های ایران معادل 26 ملیارد دلار در کل این ماجراها ودر کل این سالها بوده.
ایران این هزینه ها را پرداخت کرده تا دشمن را از سرزمین خود دور نگاه دارد، لطفا آقای پمپئو بفرمایند ایالات متحده و متحدانش این هزینه های نجومی را برای چه پرداخت کرده اند؟
هفت هزار ملیارد دلار معادل یک سوم بدهی دولت فدرال است.
آیا اولویت با آن نبود که دولت فدرال به جای اینکه برای جنگ و خونریزی در منطقه همین مبلغ را برای بازپرداخت بدهی خود استفاده می کرد و بار بدهی مردم آمریکا را کم می کرد؟
اگر ایران در سوریه و عراق و لبنان و فلسطین هزینه نکرده بود آیا مجبوب نبود ده ها برابر این هزینه را برای دفاع از سرزمین خود در مقابل حمله آمریکا و همپیمانانش پرداخت کند؟
آقای پمپئو در مورد نفوذ ایران در یمن صحبت کرد.
12 شرط آمریکا برای معاهده جدید با ایران - اسپوتنیک ایران
12 شرط آمریکا برای معاهده جدید با ایران
شاید مطرح کردن اتهامات در رسانه ها راحت باشد اما بد نیست ایشان یک سند محکمه پسند از دخالت ایران در یمن مطرح کند.
بد نیست توضیح دهند کشوری که از زمین و دریا و هوا در محاصره است چگونه صدها موشک 9 تا 12 متری دریافت کرده؟
در ضمن بد نیست که ایشان توضح دهند که چرا متحدین ایالات متحده حق دارند از انواع و اقسام سلاح های کشتار جمعی استفاده کنند و مردم بی گناه یمن را قتل عام کنند اما مردم یمن حق ندارند از خود دفاع کنند.
اگر ایالات متحده به دنبال صلح در یمن است بد نیست به همپیمانان خود بگوید از این کشور عقب نشینی کنند و از قتل عام مردم بی گناه دست بردارند و آنوقت ببینیم صلح برقرار می شود یا نه.
البته صحبت در مورد خواسته های آمریکا زیاد است اما همه شواهد و قرائن نشان می دهد هدف امریکا به هیچ وجه صلح با ایران نیست بلکه بهانه گیری است تا رفتارهای خود را توجیه نماید، وبدیهی است که ایرانی ها به هیچ وجه خواسته های آمریکا را قبول نخواهند کرد واگر دیگر کشورهای جهان بپذیرند که با ایالات متحده در این خواسته های غیر منطقی همراهی کنند آنها نیز در عواقب اتفاقات بعدی شریک خواهند بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала