گزارش و تحلیل

راهی به بن بست

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر راهی به بنبست
راهی به بنبست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، کرملین بازداشت کریل ویشینسکی روزنامه‌نگار اوکراینی در کی یف را به شدت محکوم کرد.

مسکو اعلام نمود که در مورد اوکراین به"اقدامات متقابل" دست خواهد زد. وزارت امور خارجه روسیه این رویداد را خودسرانه خواند. روسیه طی یاددشت اعتراض آمیز به کی یف اعلام کرد که خواستار توقف اعمال خشونت آمیز علیه نمایندگان رسانه ها است.

دستگیری بی‌اساس کریل ویشینسکی سردبیر دفتر خبرگزاری ریا نووستی اوکراین در کی یف، انزجار بسیاری همتایان او در سراسر جهان را بر انگیخته است.

پوتین: بازداشت مدیر ریانووستی اوکراین در کی یف بی سابقه بود - اسپوتنیک ایران
پوتین: بازداشت مدیر ریانووستی اوکراین در کی یف بی سابقه بود
عماد آبشناس رئيس انجمن خبرنگاران آزاد ایران به اسپوتنيك گفت: بايد توجه داشته باشيم وقتيكه بحث ما روزنامه نگاری است، روزنامه نگاری آزاد چيزی به نام مرز نميشنايد و اگر مشكلی برای هر روزنامه نگاری پيش بيايد و فرقی هم نميكند روزنامه نگار روس، آمريكايی، ايرانی و هر مليت ديگری بايد همه روزنامه نگاران نسبت به اين مشكل واكنش نشان بدهند چون ممكن است اين قبيل مشكلات برای خودشان نيز پيش بيايد.

جورو بیلبیل، سردبیر پورتال " فاکتی" صربستان گفت: به نظر من، در دهه های اخیر حتی در کشورهای دارای رژیم های استبدادی و خودکامه روزنامه نگاران را با اتهام خیانت به میهن محاکمه نکرده بودند. جالب اینجا است که کی یف تنها چهار سال پس از تاسیس " ریا نووستی اوکراین"در مورد خیانت به دولت به فکر افتاد. شاید مقام های اوکراین فعالیت‌های ویشینسکی و همکارانش را رصد و شنود کرده بودند، ولی کاری بیهوده انجام دادند زیرا آژانس همیشه به صورت آشکار و بی پرده عمل کرده است.

آندره هونکو، روزنامه‌نگار آلمانی (حزب لینکه) میگوید:
"این بسیار ناراحت کننده است. این جریان با سنت سرکوب رسانه های مخالف در اوکراین، که در ماه های اخیر شاهد هستیم هم آواز است. اما این واقعیت که در حال حاضر از ابزاری مانند خیانت به دولت استفاده شد بیش از حد انسان را نگران می کند.

پوتین: بازداشت مدیر ریانووستی اوکراین در کی یف بی سابقه بود - اسپوتنیک ایران
پوتین: بازداشت مدیر ریانووستی اوکراین در کی یف بی سابقه بود
به گفته هونکو، منازعه در مورد کریمه "بهانه ای برای بازداشت روزنامه نگاران مخالف و دارای دیدگاه متفاوت نیست.

به گفته وی، حتی رسانه های انتقادی که درباره کریمه و روسیه مطالبی نمی نویسند در اوکراین تحت فشار و تهدید قرار می گیرند. او گفت: به همین دلیل من این ابتکار را مطرح کردم که 11 ژوئن در بوندستاک آلمان یک کنفرانس با شرکت نمایندگان رسانه های مختلف اوکراینی برگزار شود.

اسلوبودان رِلیچ سردبیر سابق هفته نامه صربستان "نین" معتقد است که بازداشت این روزنامه نگار- یک ضربه وحشتناک به حرفه ای است که دارای وضعیت و ارزش بین المللی است و هدف این حرفه اطلاع رسانی به مردم در مورد زمانی است که در آن زندگی می کنند. این رفتار غیر انسانی است. ما در دورانی زندگی می کنیم که اخراج دیپلمات ها، روش معمولی در روابط سیاسی است، زمانی که بازداشت و قتل روزنامه نگاران طبیعی است. ما در دوران تخریب نظم بین المللی زندگی می کنیم "

آدم اِسمیخ مقاله نویس هفته نامه "اندیشه لهستان " در باره این دستگیری در کی یف به اسپوتنیک چنین گفت: من همیشه اعتقاد داشتم و معتقدم که سرکوب و دستگیری راهی به بنبست است. این نشان دهنده بی ثباتی نظام حقوقی در اوکراین است. در نتیجه، ما می توانیم در باره سطح و درجه آزادی بیان، برای روزنامه نگاران و همچنین برای کل جامعه قضاوت کنیم.

راه پیمایی در مرکز مسکو+ ویدیو - اسپوتنیک ایران
راه پیمایی در مرکز مسکو+ ویدیو
شاید برخی از ابتکارات در بخشی از گروه های خاصی در پارلمان اروپا ظاهر شوند که لزوما سیاسی نباشند، به عنوان مثال، اتحادیه روزنامه نگاران یا سازمان هایی که در دفاع از آزادی بیان و حقوق بشر شرکت دارند که تعدادی ابتکارها پیش بکشند. اما اروپا، ایالات متحده یا لهستان با داشتن ابزار سیاسی، از آنها استفاده نخواهد کرد، زیرا اوکراین، و وضعیت کنونی در آن، و دولت کنونی اوکراین از درگیری مداوم سیاسی با روسیه استفاده می می کنند.
ما این را نیز در مسئله سیاست تاریخی دولت فعلی در اوکراین مشاهده می کنیم و همچنین در شرایطی که یک روزنامه‌نگار را فوراً دستگیر می‌کنند بدون هیچ توضیحات و اقامه اتهام.

میکولا میرکوویچ مقاله نویس و فعال جنبش اجتماعی "ضد ناتو" صربستان به اسپوتنیک چنین گفت: این علامت جدی برای رسانه ها است، اما تعجب آور نیست. ما نباید فراموش کنیم که چه اتفاقی در سال 2013 و 2014 در اوکراین، با دولت جدید و رئیس جمهور پوروشنکو افتاد. یک حمله شدید به آزادی بیان در سراسر اوکراین رخ داد. 7 یا 8 روزنامه نگار اوکراینی کشته شدند، و امروز ما شاهدیم که چه پیگرد رسانه های خارجی آغاز شده است.
آن‌ها روسیه را به همه چیز متهم می کنند، اما در واقع آنها فقط نمی خواهند کاری شود تا رسانه ها آزادانه صحبت کنند. متأسفانه رسانه‌های اصلی غرب در مورد این جریان خاموش اختیار کردند.

رئیس ریا نووستی اوکراین به 2 ماه حبس محکوم شد - اسپوتنیک ایران
رئیس "ریا نووستی اوکراین" به 2 ماه حبس محکوم شد
تورهای اولجالتو رئیس تی جی سی — اتحادیه روزنامه نگاران ترکیه در این خصوص گفت: امروز روزنامه نگاران تقریبا در همه جا مورد حمله قرار می گیرند. به خصوص این حوادث در "نقاط داغ" رخ می دهد. اوکراین نیز یکی از چنین "نقاط داغ" است. جامعه بین المللی در پی اخبار مربوط به بازداشت چند خبرنگار آن خبرگزاری توسط سرویس های ویژه اوکراین نگران شد.

کار روزنامه‌نگاری بسیار دشوار و پرمسئولیت است، روزنامه نگار به عنوان مدافع حق مردم برای دریافت اطلاعات اقدام می کند. ما دوره دشواری از سر می‌گذرانیم، با این حال روزنامه نگاران به انجام وظیفه حرفه ای خود، چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، ادامه خواهند داد.

خانم ماریا ژوزه براگا رئیس فدراسیون ملی روزنامه نگاران برزیل به اسپوتنیک چنین گفت: اولا، من به عنوان رییس فدراسیون ملی روزنامه نگاران برزیل، می خواهم بگویم که ما به تقاضای فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران و اتحادیه روزنامه نگاران روسیه می پیوندیم تا بلافاصله روزنامه نگار کریل ویشینسکی را آزاد کنند.
این امر غیر قابل قبول است که در کشور های دموکراتیک روزنامه نگاران را بازداشت و دستگیر می کنند، به این علت که آنها حرفه خود جهت تولید و انتشار اطلاعات برای محافل عموم را انجام می دهند.
این روزنامه نگار به دستور آژانس خبری کار می کرد و حق دریافت اطلاعات از آن جامعه است و باید به آن احترام گذاشته شود، جامعه به نوبه خود باید آزادی مطبوعات و کار روزنامه نگاران حرفه ای را تضمین کند.
به کار روزنامه نگاران حتی در جاهایی که جنگ جریان دارد، احترام گذاشته می شود. این قاعده در موافقتنامه های بین المللی هم قید شده است.
در اختلاف موجود میان اوکراین و روسیه، اوکراین نمی تواند از پیگرد روزنامه نگاران به عنوان پول خرد در چانه زنی سیاسی و مقابله با روسیه استفاده کند. این بسیار خطرناک است و سازمان های روزنامه نگاران در سراسر جهان این‌گونه اعمال را به عنوان نقض آزادی مطبوعات و آزادی اطلاعات تلقی می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала