ستاره های مرده گیتی

© Photo / N.R.Fuller/National Science Foundationستاره های مرده گیتی
ستاره های مرده گیتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند تا ستاره مرده خورشید را احاطه کرده است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «یونیورس تودی»، دستگاه GAIA اروپایی به شمارش ستاره های مرده یا کوتوله های سفید در نزدیکی خورشید دست زد و علایمی دال بر تولد آنها پیدا کرد. مشخص شد که یک چهارم آنها در نتیجه ادغام  دو «ستاره مرده» دیگر متولد شده اند که قبلا یک رویداد بسیار کمیاب تلقی می شد.

موکرمین کیلیک Mukremin Kilicاز دانشگاه اوکلاهامای آمریکا در این خصوص گفت:«انواع بسیار جدید که در نتیجه ادغام کوتوله های سفید متولد شدند به ما کمک کردند معلوم کنیم که گیتی با سرعت زیاد گسترش می یابد.  با وجود این، هنوز ما نمی توانیم بطور دقیق مشخص کنیم که این اتفاق در کجای گیتی رخ می دهد و چگونه یک زوج کوتوله سفید متولد می شوند. کشف اخیر به ما کمک می کند بهتر با این روند آشنا شویم».

کوتوله های سفید — باقیمانده های ستاره های قدیمی «سوخته شده» نه چندان بزرگ هستند که منبع انرژی خود را از دست داده اند. کوتوله های سفید در مرحله نهایی تکامل ستاره های متولد می شوند که وزن آنها 10 بار کمتر از خورشید باشد. نهایتا خورشید هم مبدل به کوتوله سفید خواهد شد.

متخصصان آستروفیزیک به این دلیل به کوتوله های سفید توجه نشان می دهند که آنها اجداد انواع جدید هستند که ارزیابی فواصل در فضا را ممکن می سازند و دلیل دیگر آن است که آنها از مواد فوق العاده سنگین تشکیل شده اند که خصوصیات و ساختار آنها هنوز برای دانشمندان قابل درک نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала