فرزند کمتر یا فرزند بیشتر؟ +عکس

© AP Photo / Visar Kryeziuفرزند کمتر یا فرزند بیشتر؟ +عکس
فرزند کمتر یا فرزند بیشتر؟ +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاربران شبکه های اجتماعی بحث فرزند آوری را به چالش میکشند.

به گزارش اسپوتنیک در یکی از پستها مقایسه ای میان صفحه ثبت مشخصات فرزند در شناسنامه های ایرانی در گذشته و امروز صورت پذیرفته است. این تصویر، شناسنامه دیروز را حاوی کودکان بسیار زیادی که شاد و سرحالند و مهربانانه دست در دست هم دارند نشان میدهند، همچنین در کنار آنها والدین خرسندی هستند که با رضایت به آنها مینگرند. در حالی که در شناسنامه امروز یک کودک تنها و غمگین نقش بسته است و والدین او نیز به نوعی سردرگم و دارای تردید و ابهام نشان داده میشوند.

کاربران این تصویر را آینه تمام نمای جامعه ایران میدانند و معتقدند خوشی ها و شادی ها و سهل گیری های گذشته، که باعث آورندن فرزندان متعدد میشد رخت بربسته و امروز فقط نگرانی و ابهام و تردید حکمفرماست. برخی معتقدند شرایط فردی(میزان نشاط و سطح توقعات و..) و اجتماعی (شرایط اقتصادی، سطح رفاه و..) امروز، هر دو باعث شده تا مردم از انگیزه و توان کافی برای فرزند دار شدن برخوردار نباشند و البته این دسته معتقدند اساسا در جامعه امروز فرزند زیاد معنایی ندارد و بهتر است یک فرزند داشته باشی و بتوانی خوب تربیتش کنی تا چندین فرزند که توانایی تربیت آنها را نداری.
از نظر گروه دیگری تعدد فرزند به خودی خود خوب است، هم برای بچه ها هم برای پدر و مادرشان ، ولی در جامعه فعلی متاسفانه تبدیل به یک حسرت شده است، چراکه شرایط اقتصادی و شغلی و اجتماعی از ثبات برخوردار نیست و خانواده ها تصمیم به بی فرزندی یا تک فرزندی میگیرند كه متاسفانه در اینده ضرر آن فقط به خودشان میرسد، اما زمانی که تامین نیازهای اولیه یك زندگی معمولی برای خیلی از مردم سخت شده است چاره ای جز این نیست.
بنابر این به نظر میرسد در جامعه امروز ایران بجز دسته محدودی که توانایی مقابله با شرایط محیطی را دارند و تعدد فرزند را میپسندند، سایر مردم یا تمایل به فرزند آوری ندارند و یا اگر تمایل دارند شرایط اقتصادی و اجتماعی اجازه آن را نمیدهد. پس طبیعی به نظر میرسد اگر صفحه ثبت فرزندان شناسنامه ها خالی باشد.
یاداور می شویم که پس از بوم جمعیتی ایران در دهه هفتاد، شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر تبلیغ می شد و به نظر می رسد که اکنون این قضیه برعکس شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала