گزارش و تحلیل

اولتیماتوم ایران برای اروپا

© REUTERS / Leonhard Foegerاولتیماتوم ایران برای اروپا
اولتیماتوم ایران برای اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ، ایران قصد دارد با اولتیماتوم از اعضای اتحادیه اروپا ، ضمانت حفظ معاهده را بخواهد.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این خصوص صحبت کرد. سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ضمن اشاره به سخنان نماینده وزارت خارجه بیان داشت: « کشورهای اروپایی از ۴۵ تا ۶۰ روز وقت دارند تا ضمانت های لازم را برای دفاع از منافع ایران و جبران خسارت ناشی از اخراج ایالات متحده از برجام را بدهند.»
به گفته معاون وزیر امور خارجه ، اگر اعضای اروپایی برجام در مدت زمان مشخص ضمانت لازم را ندهند ، تصمیم گیری درباره آینده برعهده ی مقامات ارشد ایران است.»

آیا اروپاییان می توانند این شرط را اجرا کنند؟ «تصمیمات اجباری» ایران چه خواهد بود؟ عبدالله مهربان کارشناس کشورهای اروپایی مرکز عملی تحقیقاتی فراتاب در گفتگو با اسپوتنیک به این پرسش ها پاسخ دادند. ایشان خاطر نشان کردند که مسئله ی مهم این است که اروپا از جمله سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان ارتباط با اینکه آیا آمریکا تحریم هایی را علیه شرکت های آنها که با ایران کار می کنند، وضع می کند یا خیر ، اقدام کرده و تصمیم می گیرند.

در عین حال از طرف اروپاییان بیانیه ای برای پیوستن به امضای برجام علی رغم موضع آمریکا به گوش می رسد. ژان پیر رافارن نخست وزیر سابق فرانسه موافقت خود را با ایده ایجاد جی ۴ برای حل و فصل موضوع ایران بدون آمریکا پیشنهاد کرد. وی پیشنهاد داد که گروه بین المللی برای دستیابی به توافق اوراسیایی در ارتباط با ایران تشکیل شود. در ساختار این گروه فرانسه، آلمان، روسیه و چین قرار می گیرند. این ایده به عنوان پاسخی به تشدید اوضاع در ارتباط با اقدام یک جانبه ی آمریکا برای خروج از برجام مطرح شد. به نظر می رسد که این گروه چهار به جای ۵+۱ عمل کند. اما آیا این پیشنهاد با موافقت سایر اعضای امضاء کننده توافق روبرو می شود؟
کارشناس ایرانی محتاطانه و مردد با این پیشنهاد فرانسه برخورد می کند. به گفته وی سخن روسیه و چین باقی می ماند:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала