حمایت فرانسه از ایران برای دور زدن تحریم آمریکا

© AFP 2023 / Patrick Kovarikحمایت فرانسه از ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا
حمایت فرانسه از ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیشنهاد ایران برای ایجاد یک بانک اروپایی برای انجام معاملات به یورو، عملی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سخنان آقای دلفین او، نماینده پارلمان فرانسه، عضو کمیسیون امور بین المللی مجلس ملی فرانسه: " پیشنهاد ایران برای ایجاد یک بانک اروپایی برای انجام معاملات به یورو، به منظور اجتناب از قرار گرفتن در تحریم های ایالات متحده باید مورد بررسی قرار گیرد".

پیش از این، علی ماجدی سفیر ایران در برلین نیز اعلام نمود ه بود که ایران گام های اولیه برای ایجاد یک بانک جها انجام معاملات به یورو با کشورهای عضو اتحادیه اروپا را اغاز نموده است. به گفته وی، ایجاد چنین بانکی به اروپایی ها اجازه تجارت و انجام معاملات نه تنها با ایران بلکه با روسیه، که آن هم تحت تحریم ایالات متحده است را می دهد.

او گفت:"ما تمام تلاش خود برای تجارت با یورو به جای دلار را انجام خواهیم داد، تا مشمول مجازات ثانویه نشود".

پيش از اين، هیأت وزیران ایران در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، همه وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی را موظف کرد ارز یورو را به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده های مالی خود مورد استفاده قرار دهند.

در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود.

روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала