گزارش و تحلیل

داوطلب افتخاری و ایرانی جام جهانی فوتبال: تصویر ساخته شده از روسیه در ذهن مردم کاملا اشتباه است

© Photo / Soheil Saraiyanسهیل سراییان داوطلب افتخاری مسابقات جام جهانی 2018 روسیه
سهیل سراییان داوطلب افتخاری مسابقات جام جهانی 2018 روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیته سازماندهی مسابقات فوتبال جام جهانی 2018 روسیه، آموزش داوطلبان افتخاری با حضور 1800 نفر در دانشگاه شهر سارانسک برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی با تاریخ جام جهانی فوتبال، ساختار و ارزش بازی‌های فوتبال توسط فیفا، مجموعه‌های مورد استفاده در این رقابت‌ها و تعامل با گروه‌های مشتریان فیفا آشنا شدند.

در میان داوطلبان افتخاری بزرگترین رویداد فوتبالی جهان که تا کمتر از دو ماه دیگر در کشور روسیه آغاز می شود، یک نام موجب خرسندی فوتبالدوستان ایرانی شده است.
سهیل سراییان دانشجوی ایرانی مقیم روسیه به عنوان داوطلب افتخاری طی مسابقات جام جهانی 2018 روسیه فعالیت خواهد کرد.
آقای سراییان حدود سه سال است که در روسیه زندگی می کند. پیش از این در ایران در زمینه مطبوعات فعالیت داشته و در حال حاضر دانشجوی رشته روابط بین الملل و همزمان به تدریس زبان انگلیسی می پردازد.
خبرگزاری اسپوتنیک به گپ و گفت صمیمی با سهیل سراییان پرداخت.

© Photo / Soheil Saraiyanسهیل سراییان
داوطلب افتخاری و ایرانی جام جهانی فوتبال: تصویر ساخته شده از روسیه در ذهن مردم کاملا اشتباه است - اسپوتنیک ایران
سهیل سراییان

چطور شد که تصمیم گرفتین به عنوان داوطلب افتخاری در مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه فعالیت کنید؟

— دقیقا آن طور که یادم می آید برای اولین بار ماه آگوست سال 2016 بود که مشغول خواندن خبرهای مربوط به جام جهانی بودم و همین طور که در سایت فیفا می چرخیدم، اطلاعات جالبی درباره ی داوطلب افتخاری برای جام کنفدراسیون ها و سپس جام جهانی 2018 روسیه پیدا کردم.
اولش بیشتر برایم جالب بود که با توجه به حضورم در روسیه می تواند فرصت خوبی برای تجربه ای متفاوت باشد. من اساسا آدمی هستم که به دنبال کسب تجربه های تازه می گردم و برای آن ها ریسک می کنم. مثل همین که به روسیه آمدم. اما خب هیچوقت فکر نمی کردم که تا این مرحله پیش بروم. همیشه از کارهای داوطلبانه استقبال می کنم و این به نظرم بزرگترین و مهم ترین کاری است که می توانم به عنوان یک ایرانی در سطح جهانی انجام دهم.

درباره مراحل و شرایط انتخاب داوطلبان و اینکه چه وظایفی در طول مسایقات جام جهانی بر عهده شما خواهد برای خوانندگان ما توضیح بفرمایید.

— مراحل انتخاب این گونه بود که ابتدا مشخصات اولیه خودتان را وارد سیستم می کردید و این موضوع تقریبا به ماه سپتامبر سال 2016 بر میگردد. حدودا یک ماه زمان برای ثبت نام تعیین شده بود. در فرم مخصوص باید از انگیزها و مهارت های خودمان می نوشتیم. اینکه چرا می خواهیم عضو شویم. مشخصا بلد بودن زبان های مختلف یکی از سوالات بود.
بعد از یک ماه افرادی که از این مرحله عبور کردند باید یک آزمون آنلاین زبان انگلیسی می گذراندند. در پایان آزمون به صورت اتوماتیک سطح زبان شما مشخص می شد. که برا ساس مقررات باید پیشرفته باشد. بعد از این مرحله، مجددا به صورت آنلاین آزمونی درباره ی کارگروهی و اینکه اگر در شرایط سخت قرار بگیرید چگونه یک گروه را هدایت می کنید برگزار شد که هدف اصلی این بخش بررسی توانایی ما در رهبری یک گروه بود. پس از این دوره که تقریبا وقفه ی طولانی مدتی داشت، آزمون زبان روسی بود که باید در سطح معمولی به این زبان مسلط می بودیم. در ماه می سال 2017 از طریق اسکایپ و برای بیش از 40 دقیقه مصاحبه انجام دادم. در این مرحله باید به هر سوال کوتاه و دقیق پاسخ می دادیم که به سطح زبان روسی و انگلیسی، رهبری و مدیریت گروه، حل مشکلات انعطاف پذیری و… مبوط می شد.
اگر اشتتباه نکنم در ماه ژوئن سال 2017 به یکی از دانشگاهای مسکو رفتم تا مراحل دیگری از این آزمون را پشت سر بگذارم که به صورت کلاس های آموزشی مختلف برگزار شد. پس از جام کنفدراسیون ها و در تابستان مجددا باید فرم انگیزه نامه ای را درباره ی جام جهانی می نوشتیم که چه اندازه داوطلب افتخاری بودن برای مان اهمیت دارد. در ماه مارچ سال 2018 به صورت تلفنی مجددا مصاحبه شدم و به صورت آنلاین چندین مرحله آزمون پشت سر گذاشتم که مربوط به تاریخچه جام جهانی و قوانین مربوط به داوطلب افتخاری بودن از سمت فیفا بود. جواب نهایی را حدودا در نیمه های ماه مارچ دریافت کردم.

پیش از این تجربه همچین کاری رو داشتین؟

— نه پیش از این تجربه همکاری با فیفا یا به صورت داوطلب افتخاری نداشتم و به صورت رسمی این اولین کار به حساب می آید. البته سال ها پیش به صورت داوطلب کارهایی در قالب خیریه در ایران انجام داده بودم.

کسانی از دوستان شما به عنوان داوطلب افتخاری حضور دارند و ی اینکه در مراحل انتخابی رد شده باشند؟

— کسی از دوستان و نزدیکان من نیستند که انتخاب شده باشند، البته کسانی را می شناسم که نتوانستند در این آزمون ها انتخاب شوند اما برای مثال در میان ایرانی ها حتی در شبکه های اجتماعی هنوز کسی را پیدا نکرده ام. طبق اطلاعاتی که فیفا در اختیار ما گذاشت، از میان بیش از 170 هزار داوطلب تنها 15 هزار نفر در دنیا انتخاب شده اند.

کلاسهای آموزشی که برای داوطلبان برگزار شد به چه صورت بود؟

— همان طور که قبلا گفتم، کلاس های آموزشی در دو فرم آنلاین و حضوری بود که من در یکی از دانشگاه های مسکو که مقر بخش داوطلبی فیفا بود حضور پیدا کردم. بخشی از این دوره ها مربوط به رعایت حقوق داوطلب افتخاری است، برای مثال ما نمی توانیم مثلا با تلفن همراه شخصی خودمان وارد استادیوم شویم یا اینکه با چهره های مشهور عکس بگیریم. در طول مسابقات اگر می خواهیم مصاحبه ای با رسانه ای بکنیم باید حتما سوپروایزهای ما این مسئله را هماهنگ کنند و به صورت کلی باید با این قوانین آشنا باشیم. در بخش آنلاین هم اطلاعات مربوط به ورزشگاها و مسابقات بود که البته در انتهای هر کدام از این بخش ها آزمون آنلاینی گرفته می شد.

© Photo / Soheil Saraiyanسهیل سراییان
داوطلب افتخاری و ایرانی جام جهانی فوتبال: تصویر ساخته شده از روسیه در ذهن مردم کاملا اشتباه است - اسپوتنیک ایران
سهیل سراییان

چرا شهر سارانسک رو برای برگزاری کلاس های آموزشی داوطلبین انتخاب کردند؟

— ببینید دلیل اینکه شهر سارانسک را برای میزبانی کلاس های داوطلبین انتخاب کردند را دقیقا نمی دانیم، این بخش از کلاس ها بیشتر برای مدیران و سوپروایزها طراحی شده بود و برای تمامی داوطلبین افتخاری نبود. اما طبق چیزی که من متوجه شدم امکانات بسیار بالا و با کیفیتی از طرف مسئولان شهر سارانسک برای داوطلبین ارائه شده است. اما با توجه به اینکه من در روسیه زندگی می کنم، توانستم در این دوره حضور داشته باشم و این کلاس ها بیشتر مربوط به حواشی، مباحث آموزشی و معرفی چهره های مشهوری مثل کارلوس پویول که نماد بخش داوطلبان افتخاری هستند.

با دواطلبانی که از کشورهای دیگه حضور دارند، آشنا شدین و اینکه موضوعی بوده که در این مدت برای شما جالب بوده باشه؟

— نه هنوز با کسی از کشورهای دیگر آشنا نشده ام، اما قطعا در طول مسابقات آشنا خواهم شد و با توجه به اینکه در هر شهری یک هتل به داوطلبین اختصاص داده شده قطعا با مردم زیادی آشنا خواهم شد که اتفاق بسیار مهمی است.

درباره تبلیغات رسانه های غربی نسبت به روسیه چه نظری دارید؟

— من در این سه سالی که در روسیه زندگی میکنم چیزهای زیادی از هر شهری که سفر کرده ام یاد گرفتم. سارانسک، مسکو، سن پترزبورگ، کازان و… با هم تفاوتی ندارند و در تمام این شهرها روس ها مهمان نواز و خون گرم هستند و تصویری که از این مردم در رسانه های جهانی منتشر می شود به معنای کلمه اشتباه است. در این شهرها نظم حرف اول را می زند و مردم به شدت به قوانین احترام می گذارند.

شما طی مسابقات جام جهانی در چه شهرها و ورزشگاهایی حضور دارید، آیا مشخص شده؟
— بله مشخص شده، بنده در 5 بازی در ورزشگاه اسپارتاک مسکو حضور دارم که مربوط به یکی از بازی های آرژانتین ،برزیل، بلژیک، سنگال است و بازی پنجم هم برای مرحله ی بعد از گروهی است.

خودتون حالا به غیر از ایران طرفدار چه تیمی هستید؟

— شخصا به جز تیم ملی ایران طرفدار انگلستان هستم و از کودکی بازی های این تیم را دنبال می کردم. به نظرم تیم ملی روسیه از یکسال پیش تاکنون تغییرات زیادی کرده و حتی میتوان این تغییرات را در بازی های دوستانه ای که با تیم های مطرح تا اینجا انجام داده هم مشاهده کرد. به نظر در بربر این همه طرفدار روس کار خیلی سختی در پیش داشته باشند.

آیا ایران در این مسابقات نتایج قابل قبولی کسب می کند؟

— امیدوارم ایران بیشترین تلاش اش را در بازی هایش انجام دهد، شکی نیست که گروه بسیار سختی داریم و با بهترین تیم های جهان همگروه شده ایم، اما شاید این خودش فرصت مناسبی باشد تا ببینیم چه اندازه با سطح اول فوتبال دنیا فاصله داریم و البته تیم ملی ایران در جام جهانی گذشته در برابر آرژانتین نشان داد که می تواند در برابر این دسته از تیم ها هم خوب ظاهر شود.

و در آخر، آرزوی دیدن شخص خاص یا فوتبالیست بزرگی رو دارید؟

— طبیعتا آرزوی دیدن آدم های مشهور زیادی را دارم اما با توچه به فضای فوتبالی جام جهانی در میان این ستارگان، خوشحالم که میتوانم مسی را ببینم با اینکه طرفدارش نیستم اما با توجه به اینکه طرفدار خیلی سر سخت چلسی هستم خوشحالم که ادن هازارد را خواهم دید.

لازم به ذکر است که مسابقات جام جهانی فوتبال از روز 14 ژوئن تا 15 ژوئیه 2018 در 12 استادیوم و 11 شهر روسیه از جمله مسکو، کالینین گراد، سن پترزبورگ، ولگاگراد، کازان، نیژنی نووگورود ، سامارا، سارانسک، روستوف، سوچی و یکاترینبورگ برگزار خواهد شد.




 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала