گزارش و تحلیل

آیا ایران، در انتخابات عراق پیروز شده است؟

© REUTERS / ALAA AL-MARJANIآیا ایران، در انتخابات عراق پیروز شده است؟
آیا ایران، در انتخابات عراق پیروز شده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جناح " ائتلاف نصر" به ریاست نخست وزیر عراق حیدر العبادی در انتخابات پارلمانی برگزار شده در هفته ی گذشته در این کشور پیشرو است.

این حزب در پارلمان جدید 65 جایگاه از 329 صندلی را بدست آورده است. رتبه دوم در انتخابات به ائتلاف " سائرون" به ریاست فعال مذهبی شیعه مقتدی صدر تعلق گرفت. طبق گفته های رسانه ها ، 51 صندلی در پارلمان به این حزب رسید. آیا بدین ترتیب نفوذ ایران در منطقه تقویت خواهد شد؟
عماد آبشناس تحلیل گر سیاسی و کارشناس دائم خبرگزاری اسپوتنیک، سردبیر روزنامه ی Iran Daily، رئیس انجمن خبرنگاران آزاد ایران (NGO International) و گروه " گزارشگران بدون مرز ایرانی" ، کارشناس مسائل خاورمیانه در مرکز تحقیقات جهانی دانشگاه تهران در این زمینه می گوید:

باریس دالگوف ، استاد مرکز تحقیقات عربی و اسلامی دانشکده ی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه در خصوص علل رشد نفوذ ایران در عراق می گوید:
رهبریت سابق عراق و پارلمان سابق این کشور تحت تسلط نمایندگانی از ائتلاف حاکم تحت رهبری نخست وزیر حیدر العبادی بود که در بسیاری از موارد بر ایران تکیه داشتند. گروهک دوم به ریاست مقتدی صدر نیز طرفدار ایران بود. ضمن اینکه، جنبش " سائرون" به ریاست مقتدی صدر در عراق از مدت ها قبل وجود داشت و علیه نیروهای آمریکایی که زمانی عراق را اشغال کرده بودند اقدام می کرد. این جنبش از نفوذ بالایی در عراق بهره گرفته و با رشوه خواری مبارزه می کند. سائرون ، دولت حاکم در عراق را در زمان ریاست نوری المالکی به فساد و رشوه خواری متهم کرد. طرفداران جنبش تظاهرات کردند و حتی زد و خورد با پلیس اتفاق افتاد. امروز این جنبش ارتباطات و تماس های خوبی با ایران دارد و در زمره ی اکثریتی ست که قرار است در پارلمان عراق کار کنند.
اما این حادثه قابل پیش بینی بود، از آنجا که جناح مقتدی صدر مخالف رشوه خواری و فساد بوده و با تکیه بر ایران از برقراری نظم در کشور ، نظارت بر استانداردهای اسلامی شیعه حمایت می کرد.
نفوذ ایران در عراق بسیار قویست و این امر پس از سقوط دولت پیشین در عراق اتفاق افتاد.
ما می دانیم که عراق بحران بسیار جدی را پشت سر گذاشته است. در وهله ی اول به خاطر اقدامات گروهک تروریستی داعش*. در واقع اقدامات داعش ، دولت سابق عراق را به خطر انداخت. ثانیا بحران اقتصادی اجتماعی وجود داشت از جمله مشکل رشوه خواری، فساد و بیکاری. مشکلاتی با کردستان عراق هم بود. این مسائل در مجموع رهبریت سابق عراق را به خطر انداخته و رهبران جدید را به پیش راند. در نتیجه ی همه پرسی هایی که در خود عراق انجام شد و همچنین در نتیجه دیدار نمایندگانی از عراق منجمله از ائتلاف مقتدی صدر در دانشکده ی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه می توان به این نتیجه رسید که عراقی ها از دولت سابق به شدت دلسرد شده اند. این امر تاثیر زیادی در موفقیت جنبش " سائرون" به رهبریت مقتدی صدر داشت.
و موفقیت این جناح در انتخابات ، بدون شک به نفع ایران است. ایران از این جنبش و جامعه ی شیعه در عراق حمایت می کند. بنابراین رشد نفوذ ایران در عراق قابل پیش بینی بود. در کنار موفقیت های جنبش حزب الله در لبنان که جایگاه قابل توجهی را در پارلمان بدست آورد می توان خاطر نشان کرد که مفاهیم ایرانی در جوامع مسلمان معروف و مشهور می شوند به ویژه در جایی که اسلام شیعه وجود دارد. تشدید نقش ایران در این کشورها به این امر کمک می کند که ایران در مقابل فشار آمریکا بایستد. فاکتورهای سیاست خارجی دیگری هم هستند: ایران به شدت با سیاست واشنگتن در منطقه مخالف بوده و هست. از جمله با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم. این موضع تند ایران در قدرت گرفتن جنبش های شیعه ی طرفدار ایران درعراق نقش دارد. ایران همچنین راه حل های جایگزینی را برای از بین بردن مشکلات عراق که تاکنون وجود داشته اند، پیشنهاد می دهد.
*گروهک تروریستی ممنوع در روسیه

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала