گزارش و تحلیل

ترکیه، آمریکا را تهدید کرد

© AP Photo / Michael Sohnترکیه به آمریکا تهدید کرده است
ترکیه به آمریکا تهدید کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، به قول از روزنامه بریتانیایی دیلی اکسپرس، اردوغان هشدار داد اگر ترامپ در جواب به خرید تسایحات روسی توسط آنکارا فروش اسلحه خود را به آن کشور منع کند، دست به اقدام متقابل خواهد زد.

اختلاف بین دو کشور عضو ناتو روز بروز بیشتر می‌شود و آمریکا در این رویارویی هر روز موضع سختتری را می گیرد. مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: "اگر ایالات متحده در مورد ما به تحریم ها یا اقدامات مشابهی دست بزند، ترکیه بدون شک به اقدامات تلافی جویانه خواهد پرداخت."

وی افزود: "ایالات متحده باید از این رفتار صرف نظر کند. ترکیه مطابق دستورات شما عمل نخواهد کرد، این کشور مستقل است. گفتگو با چنین کشوری با نگاه کردن از بالا به پایین و اشاره کردن به آنچه که ممکن است و آنچه که نمی توان خرید، یک رویکرد اشتباهی است، و این با موازین پیمان ما مطابقت ندارد."

جدیدترین تسلیحات روسی در رژه پیروزی در میدان سرخ + عکس و فیلم - اسپوتنیک ایران
جدیدترین تسلیحات روسی در رژه پیروزی در میدان سرخ + عکس
طرح های توقف فروش اسلحه به ترکیه در مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده بر اساس قانون تخصیص بودجه سالیانه مخصوص دفاع ملی ایالات متحده بررسی می شود. اگر این قانون به تصویب برسد، فروش تمام تسلیحات به ترکیه قطع خواهد شد تا زمانی که گزارشی راجعبه روابط بین دو کشور آماده شود.

مقامات ترکیه از این طرح ها منزجرند زیرا آنها با آمریکا برای خرید سامانه های موشکی Patriot و همچنین بیش از100 فروند جنگنده نسل پتجم ضربتی F-35 مذاکره کردند.

چاووش اوغلو قصد دارد هفته آینده به ایالات متحده سفر کند تا با مایک پومپئو وزیر امور خارجه صحبت کند، که قبلا درباره روابط عمیق تر ترکیه و روسیه ابراز شگفتی کرد. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه، تأکید نمود که واشنگتن "به شدت نگران آن است که ترکیه احتمالاً سامانه های ضد هوایی روسی را بخرد.

سلاح منحصربفرد روسیه - اسپوتنیک ایران
سلاح منحصربفرد روسیه
مقامات واشنگتن معتقدند که اعضای ناتو باید فقط سلاح هایی را که " مورد استفاده از طرف دیگر شرکای ناتو قرار دارند" خریداری کنند.
وس میچل دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده پیشنهاد کرد که آقای اردوغان ممکن است از تحریم های مربوط به خرید اسلحه روسی ضرر ببیند. به گفته میچل، "عضویت ترکیه در اتحاد سیاسی و راهبردی غربی جوابگوی منافع ملی آمریکا است."

به گفته میچل، آمریکا علاقه‌مند آن است که ترکیه را در اتحاد استراتژیک و سیاسی با غرب را ببیند".

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به این گفته ها واکنش نشان داد و این تحریمات را نمونه ای کلیشه ای از "تلاش شانتاژ" نامید. به گفته آقای لاوروف، قصد این اقدام — فراهم کردن شرایط برای تأمین رقابت ناعادلانه شرکت های آمریکایی است.

گفتنی است که ترکیه و روسیه قرارداد تحویل سامانه های S-400 در سال 2020 به آن کشور را منعقد کردند، اما مقامات روسی احتمال دادند که ممکن است به این روند سرعت بخشیده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала