نظر رئیس جمهور بلاروس درباره خروج آمریکا از برجام

© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر نظر رئیس جمهور بلاروس درباره خروج آمریکا از برجام
نظر رئیس جمهور بلاروس درباره خروج آمریکا از برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهر بلاروس اعلام کرد نمی ارزد در اهمیت خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام با ایران اغراق شود.

به گزارش اسپوتنیک، لوکاشنکو در دیدار با سفیران کشورهای خارجی در مینسک گفت:" ناراحت نشوید. دونالد کمی شوخی کرده و سپس به جای خود برخواهد گشت. در اهمیت این کار نباید اغراق شود" و افزود:" نباید جنگ جدیدی بپا شود… چون وجود صلح برای ما لازم است".
در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام کشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، طرح جامع اقدام مشترک با ایران، با دور زدن تحریم ها امکان ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود.
روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.
در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.
توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام:تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.
لغو تحریمها علیه ایران متناسب با اقدامات ایران برای از بین بردن برنامه هسته ای اش و در جهت منافع ملی آمریکا باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала