گزارش و تحلیل

ضربه مشت چپ

© AP Photoضربه مشت چپ
ضربه مشت چپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موفقیت بی نظیر لوایح حامی جبهه مقاومت در انتخابات مجلس لبنان را می توان اولین ضربه مشت جبهه به تلاشهای آمریکا – اسرائیل و عربستان سعودی برای تضعیف حضور سیاسی ایران در لبنان و عراق دانست که مانند مشت محکمی است که از سمت چپ نقشه جهان به صورت آنها اصابت کرده.

مشتی آنقدر سفت و دردناک که تحمل آن برای اسرائیل بسیار سخت و غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی بود و وزیر آموزش و پرورش آن نتوانست غیض و ناراحتی خود را پنهان کند و در یک پیغام تویتری دولت آتی لبنان را همانا حزب الله دانست.
البته باید منتظر بمانیم ببینیم نتیجه انتخابات عراق چه خواهد بود و آیا طرف مقابل تحمل ضربه راست مبارزه با ایران و طرفداران آن در منطقه خواهد داشت یا نه.
اگر طرفداران ایران در عراق نیز پیروز شوند می توان گفت ایران با یک ضربه از چپ و دیگری از راست مخالفات خود در منطقه را ضربه فنی نموده.
با توجه به اینکه لوایح حامی جبهه مقاومت از تنوع مذهبی کاندیداها برخوردار می باشد انتخابات لبنان همچنین نشان می دهد که اکثریت مردم لبنان از عملکرد حزب الله و جبهه مقاومت حمایت می کنند و بخوبی می دانند اگر فداکاری های حزب الله لبنان در سوریه نبود امروزه بیروت در اختیار داعش بود وشیعیان قتل عام شده بودند و مسیحی ها برده.

پایان رای گیری در لبنان - اسپوتنیک ایران
پایان رای گیری در انتخابات پارلمانى لبنان

لبنانی ها بخوبی می دانند اگر حزب الله وجبهه مقاومت نبودند تا به امروز کشورشان ده ها بار مورد حمله اسرائیل قرار گرفته بود وامنیت کشورشان هر روز در خطر می بود.
علیرغم اینکه اسرائیل و آمریکا و عربستان سعودی از طریق جنگ رسانه ای و تهدید و وعید و خرج کردن مبالغ کلان امیدوار بودند روی رای مردم لبنان تاثیر بگذارند اما به هر حال نتیجه انتخابات نشان داد که لبنانی ها زرنگ تر از آن هستند که تحت تاثیر اینان قرار بگیرند.
مضاف بر این نمی توان فراموش کرد که رفتار عربستان سعودی با متحد اصلی اش یعنی سعد الحریری در لبنان تاثیر بسزایی در روحیه رای دهندگان لبنانی داشت و بسیاری از رای دهندگانی که روزی از حامیان عربستان بودند به دلیل ناراحتی از رفتار این کشور با آقای حریری و مایوس بودن از اقتدار آقای حریری یا به لوایح مخالف او رای دادند و یا اینکه اصلا حاضر نشدند رای دهند چون باور داشتند أقای حریری نمی تواند خواسته های آنها را محقق نماید.
این انتخابات در واقع اولین انتخابات لبنان پس از شروع جنگ در سوریه و حضور حزب الله در این جنگ دانست و بالطبع نتیجه آن نیز تحت تاثیر همین جنگ قرار داشت.
با توجه به اینکه مخالفان جبهه مقاومت پرچم مقابله با نفوذ ایران و پرچم همپیمانی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بر علیه ایران را علم کرده بودند می توان گفت مردم لبنان یک نه بزرگ نیز به این شعار آنها دادند و به آنها گفتند مردم لبنان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مخصوصا عربستان سعودی را قبول ندارند تا بخواهند با آنها بر علیه ایران متحد شوند.
آنهایی که در لبنان زندگی کرده اند بخوبی می دانند که لبنان علیرغم کوچکی خود اما منعکس کننده همه جریانات سیاسی منطقه می باشد چون همه کشورهای منطقه در آن نفوذ دارند و انتخابات لبنان در واقع منعکس کننده رای اکثریت مردم کشورهای عربی نیز می باشد.
این انتخابات نشان داده که نه فقط اکثریت مردم لبنان بلکه اکثریت مردم کشورهای عربی و اسلامی حامی جبهه مقاومت و عملکرد آن می باشند و محبوبیت جبهه مقاومت از روی شعار به دست نیامده بلکه از روی عملکرد آن به دست آمده، علی الخصوص اگر بخواهیم توانمندی مالی و رسانه ای مخالفین جبهه مقاومت را با توانایی مالی و رسانه ای ایران و همپیمانان ایران بسنجیم.
لبنانی ها هم بخوبی می دانند گو اینکه حزب الله لبنان اکثریت نسبی را در پارلمان این کشور به دست آورده اما به هر حال این حزب در صدد حذف رقبا از صحنه سیاسی نمی باشد و به دنبال وحدت و یکپارچگی کشور است و به این دلیل تلاش خواهد داشت همه قوانین و مقررات آتی را بر اساس تفاهم گروهی به کرسی بنشاند و منافع دیگر گروه های مذهبی و سیاسی در لبنان را حفظ کند، کاری که شاید اگر رقبای آن پیروز می شدند قطعا انجام نمی دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала