گزارش و تحلیل

پاشینیان شکست خورد و به ادامه مبارزه دعوت کرد

© AP Photo / Sergei Gritsپاشینیان شکست خورد و به ادامه مبارزه دعوت کرد
پاشینیان شکست خورد و به ادامه مبارزه دعوت کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو، پس از انتخاب نافرجام نیکول پاشینیان به مقام نخست وزیر ارمنستان اعتراض ها در آن کشور ادامه یافت.

حتی در روز چهارشنبه، فرمان نیکول پاشینیان لحن بیش از حد زیادی نداشت. حامیان او مجبور بودند بطور مسالمت آمیز رفتار کرده و به اعمال تحریک آمیز جواب ندهند. او فرمان داد: راه را برای وسایل نقلیه نظامی و آمبولانس آزاد کنید. اگر کسی به شما حمله کند، آن را خنثی کنید، اما به آن آسیب نرسانید.

بحران سیاسی در ارمنستان همچنان بدتر می شود. هزاران نفر از شهروندان این کشور از شهرهای مختلف به ایروان آمدند تا خیابان های پایتخت را مسدود کنند. خیابان ها در مرکز و جاده های منتهی به فرودگاه از اتومبیل ها پر شده و کار مترو و راه آهن فلج شد. به دنبال فراخوانی پاشینیان به اعتصاب عمومی، بسیاری از کارکنان راه آهن آن کشور دست از کار کشیدند. یک عده از معترضین راه ها به ساختمان های نهادهای دولتی را مسدود کردند؛ دیگران به ساختمان شهرداری های گومری و مارالیک نفوذ کرده و سعی کردند، مقامات را قانع کنند تا در کنار آنها بایستند. در بسیاری از شهرها، پلیس در خیابان ها ظاهر شد، ولی در جریان رویدادها دخالت نمی کرد.

شب گذشته، اکثریت مجلس، متعلق به حزب حاکم جمهوریخواه طی رأیگیری مخفی، درخواست نامزدی پاشینیان برای پست نخست وزیر را با 56 رای مخالف و 45 رای موافق رد کردند. این یک پدیده شگفت انگیز بود؛ چرا که قبل از آن سِرژ سارگسیان نخست وزیر، رهبر جمهوری خواهان مظنون به دستکاری نتایج انتخابات و فساد، تحت فشار طرفداران پاشینیان استعفا داد. علاوه بر این، جمهوریخواهان نامزد خود را معرفی نکردند، و نماینده آنها اظهار داشت که رفقای او از فعالیت های پاشینیان ممانعت نخواهد کرد.

معترضان به بستن جاده منتهی شونده به فرودگاه ایروان پرداختند + فیلم - اسپوتنیک ایران
معترضان به بستن جاده منتهی شونده به فرودگاه ایروان پرداختند + فیلم
با این حال، در روز سه شنبه، نمایندگان حزب جمهوریخواه شروع به مخالفت با کاندیدای مخالف شدند. اول از همه، آنها به خواسته های قبلی پاشینیان برای انحلال حزب شان، و همچنین برای خروج ارمنستان از اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ایجاد شده به دنبال ابتکار روسیه اشاره کردند و گفتند که پاشینیان تجربه لازم برای کار به عنوان نخست وزیر را ندارد، و برای هیچ چیز غیر از تی شرت رنگ استتار خود قابل توجه نیست. او "مرد خوبی" است، و به عنوان رهبر اپوزیسیون برای کشور خود لازم است.

این سخنان موجب نارضایتی مخالفانی شد که جلوی ساختمان مجلس گرد هم آمدند و به پخش زنده جریان بحث ها در پارلمان گوش داده بودند. مطبوعات لیبرال نیز ناراضی ماند و جمهوری خواهان را به تدارک مداخله روسیه متهم کرد. روزنامه اینترنتی In.am 1 نوشت: گفتگوی سیاسی با اکثریت جمهوریخواهان بی معنا شده است. تنها انحلال این حزب می تواند ارمنستان را از اشغال کامل نجات دهد.

استعفاى سرکیسیان و واكنش روسيه به تحولات اخير ارمنستان - اسپوتنیک ایران
استعفاى سرگسيان و واكنش روسيه به تحولات اخير ارمنستان
روسیه، که دارای پایگاه نظامی خود در گومری است، تا کنون از ارزیابی حوادث ناآرام خودداری کرده است. با این حال، ولادیمیر جَبریلوف، سناتور روسی روز گذشته، در مورد پیامدهای احتمالی سیاست داخلی و خارجی انقلاب احتمالی در ایروان هشدار داد. او گفت: پس از درخواست پاشینیان برای اقدامات نافرمانی و محاصره راه های دارای اهمیت حیاتی، احتمال وقوع درگیری بین پلیس و حامیان اپوزیسیون رو به رشد است.

طبق قانون اساسی ارمنستان، روز سه شنبه پارلمان دومین تلاش را برای انتخاب نخست وزیر جدید خواهد کرد. اگر این تلاش ناکام بماند، انتخابات جدید تعیین خواهد شد. نتایج انتخابات می تواند بهانه ای برای اعتراضات بیشتر باشد، همانطوری که در میدان کی یف در سال 2004 رخ داد و بسیاری چیزها به این امر بستگی دارد که حزب حاکم از کمک های تا چه درجه شامخی از روسیه برخوردار شود.

دیروز پاشینیان رهبر انقلاب از طرفدارانش خواست تا ساعت 17 خیابان ها را خالی کنند. با این حال، او قصد ادامه اعتراضات را دارد. او گفت: در حال حاضر مهم نیست که در دفاتر چه می گذرد. مهم این است که در خیابان ها چه اتفاقی می افتد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала