گزارش و تحلیل

نمایش نامه جدید نتانیاهو نشان می دهد ترامپ در فشار است

© AP Photo / Sebastian Scheinerنمایش نامه جدید نتانیاهو نشان می دهد ترامپ در فشار است
نمایش نامه جدید نتانیاهو نشان می دهد ترامپ در فشار است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هراز گاهی یکبار عادت داریم یک نمایش جدید از آقای نتانیاهو مشاهده کنیم و این بار هم یک نمایش نامعلوم تراژدی یا کمدی را از ایشان شاهد بودیم.

خنده داراینکه آقای نتانیاهو ادعا می کند اسرائیل بیش از یکصد هزار سند و مدرک از تخلفات ایران و سیر آن در مسیر ساخت بمبی چندین برابر قویتر از بمب هیروشیما در اختیار دارد، که خود نوعی توهین به شعور مخاطب به حساب می آید و مثل این می ماند که آقای نتانیاهو هم حضار هم جامعه جهانی را ابله فرض کرده که چنین ادعایی را مطرح می کند، قطعا اگر اسرائیل فقط یک مدرک در این مورد داشت کافی بود آن را به مجامع ذیربط بین المللی ارائه دهد و ایران را محکوم کند، نود و نه هزار تای باقی پیش کش.
تراژدی در این است که باز هم شخصیت های سیاسی در برخی جوامع بین المللی هستند که چنین سخنانی را مستند خود قرار می دهند و بر اساس آن رفتار می کند و آقای نتانیاهو بخوبی می داند بسیاری از اینان حتی اگر هم این سخنان را باور نداشته باشند و در دلشان به آن بخندند ولی وانمود می کنند که آن را قبول دارند تا از حمایت لابی های صهیونیستی و یهودی در کشورهای خود برخوردار شوند.
این سخنان آقای نتانیاهو در زمانی مطرح می شود که آقای مایک پامپئو وزیر جدید امور خارجه آمریکا بلا فاصله پس از تصدی پست وزارتی خود به ریاض وامان و در نهایت تل آویو سفر کرده.
البته اینجا مشخص است که وی برای این به امان سفر کرده که ایستگاه محلل شرعی داشته باشد و مانند آقای ترامپ مستقیم از ریاض به تل آویو سفر نکند چون پرواز مستقیم ترامپ از ریاض به تل آویو انتقادات زیادی را درون عربستان سعودی متوجه سران این کشور کرد.

بیانیه ی ضد ایرانی نتانیاهو برای جلب توجه ترامپ - اسپوتنیک ایران
بیانیه ی ضد ایرانی نتانیاهو برای جلب توجه ترامپ
البته وقتی که آقای ترامپ می ایستد و بدون پلک زدن انواع و اقسام توهین ها را نثار عرب های حوزه خلیج فارس می کند و آنها نیز فقط به یک لبخند بسنده می کنند بدیهی است که آقای نتانیاهو هم چنین توهینی را نثار جامعه جهانی کند و بسیاری سکوت اختیار کنند.
مشخص است که این ادعاهای آقای نتانیاهو به این دلیل است که وی تلاش دارد از موضع آقای ترامپ برای خروج از توافق هسته ای حمایت کند و مشخص است که آقای ترامپ هم در داخل و هم در خارج ایالات متحده سخت در فشار است تا از توافق هسته ای خارج نشود.
امروزه اگر در ایران از هر ایرانی سوال کنید به شما خواهد گفت آرزوی ایرانی ها این است که ترامپ از توافق هسته ای خارج شود و تکلیف این توافق مشخص شود.
این توافق در واقع به یک بار سنگین بر دوش ایرانی ها تبدیل شده که باید تا قله کوه ببرند و به جای اینکه مزدی بابت آن دریافت کنند چند تا تو سری هم بخورند.
قطعا با خروج ایالات متحده از برجام ایرانی ها بهانه خواهند داشت دست به اقداماتی بزنند که بتوانند جامعه جهانی را وادار کنند با ایران تعامل داشته باشد.
کشورهای اروپایی که در حال حاضر در ایران نمایندگی دارند و دیپلمات هایشان در حال رصد شرایط داخلی ایران هستند بخوبی از این ماجرا مطلع هستند و به همین دلیل اصرار دارند که برجام باید پا برجا بماند.
آنها تلاش دارند تا با بازی اعصاب خورد کن خود ایرانی ها را در فشار روانی و بالطبع اقتصادی قرار دهند تا به دیگر خواسته های تن دهند.
همانگونه که دیگران در موارد زیادی از ایران واهمه دارند و احساس می کنند امنیت شان در خطر است، ایرانی ها هم در مواردی بیشتر واهمه دارند و احساس می کنند امنی شان در خطر است.
گرچه مشخص است ایالات متحده و کشورهای اروپایی در حال غلو گویی در مورد خطر ایران برای سوء استفاده از کشورهای عرب خلیج فارس و بالا کشیدن پول های آنها هستند، موضوعی که در سخنان مقامات آنها مخصوصا آقای ترامپ بوضوح روشن است، اما به هر حال چند برابر این خطرات ایران را نیز تهدید می کند و باید امنیت ایران و ایرانی ها هم تضمین شود.
آقای نتایاهو با سخنان خود نه فقط به شعور مخاطبان توهین کرد بلکه به مجامع بین المللی مخصوصا سازمان بین المللی انرژی هسته ای که چندین بار صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کرد نیز توهین کرد و این سازمان را نا کارآمد توصیف نمود.
ادعای وزارت خارجه آمریکا بر موثق بودن مدارک نتانیاهو - اسپوتنیک ایران
ادعای وزارت خارجه آمریکا بر موثق بودن مدارک نتانیاهو
نخست وزیر اسرائیل همچنین به همه کشورهای 1+5 نیز توهین کرد و آنان را نادان توصیف کرد چون توافقی را امضا کردند که مد نظر آقای نتانیاهو نبوده.
با اوصاف آقای نتانیاهو همه کشورهای بزرگ جهان و مجامع بین المللی نادان و بی سواد هستند و فقط او است که دانا است و بیش از یکصد هزار سند دارد تا این مورد را تایید کند.
دروغگوهای بزرگ همیشه باور دارند باید دروغ را آنقدر بزرگ گفت که مخاطب فکر کند که حالا اگر همه اش درست نباشد شاید بخش کوچکی درست باشد.
آقای نتانیاهو هم ظاهرا از این شگرد استفاده می کند، اظهار می دارد بیش از یکصد هزار سند دارد تا بسیاری بگویند خوب یکصد هزار سند که بعید است ولی احتمالا چند تایی را دارند.
نکته مهمی که در مورد سخنان آقای نتانیاهو مطرح بود این بود که وی به دانش هسته ای ایران و دانشمندان هسته ای ایران اشاره کرد، دانشمندانی که اسرائیل تلاش کرد بسیاری از آنها را ترور کند و برخی را نیز ترور کرد، ومشخص است هدف آتی اسرائیل همان دانش هسته ای و دانشمندان ایرانی است.
مشخص است در حالی که آمریکایی ها برنامه دفاعی ایران و حمایت این کشور از متحدین خود در منطقه را هدف قرار داده اند اسرائیلی ها دانش هسته ای ایران و دانشمندان ایرانی را هدف خود قرار داده اند و به دنبال آن هستند که این موضوع را جزو مسایل مورد مناقشه قرار دهند.
اگر بنا باشد جامعه جهانی به دنبال احقاق حق باشد بد نیست قبل از ایران اسرائیل را مورد سوال قرار دهد که صدها بمب هسته ای و سلاح های متنوع کشتار جمعی را برای چه می خواهد و چرا اسرائیل حق دارد چنین تسلیحاتی در اختیار داشته باشد و دیگران نداشته باشند.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
افشای دهها هزار صفحه اسناد برنامه هسته ایران به زبان فارسی
حالا اگر ایرانی ها بخواهند التماس کنند آقای ترامپ از توافق هسته ای خارج شود و آنها را خلاص نمایند این بار را از دوششان بردارد باید چه کار کنند؟
شاید وقت آن رسیده باشد که ایران عطای تعامل با جامعه جهانی را به لقایش ببخشد و کلا از NPT خارج شوى و برنامه هسته ای خود را با سرعت هر چه تمامتر پیش ببرد و جامعه جهانی را با یک چالش بزرگ مواجه کند و آن این است که یا همه در خاورمیانه باید عضو NPT شوند و مقررات ومحدودیت های بین المللی بر آنها اعمال گردد یا اینکه هیچ کس حق ندارد در مورد برنامه هسته ای ایران صحبت کند.
در حالی که رقبای ایران در منطقه به سمت ایجاد برنامه هسته ای پیش می روند اینها در تلاش هستند برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند.
اگر هم ماجرا منجر به یک مسابقه تسلیحاتی هسته ای هم شود باز هم به نفع ایران است که گوی سبقت را در اختیار داشته باشد.
حد اقل ایران ثابت کرده که اگر هم تسلیحات هسته ای هم در اختیار داشته باشد از آن استفاده نخواهد کرد ولی دیگر کشورهای متحد آمریکا در منطقه ثابت کرده اند که هر سلاحی در اختیار داشته باشند بدون هیچ واهمه ای استفاده می کنند و قطعا اگر مثلا عربستان سعودی سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد بدون هیچ درنگی بر علیه ایرانی ها از آن استفاده خواهد کرد.
ایران حسن نیت خود در اجرای توافق هسته ای را نشان داده و تا همین حد به نظر کافی می آید بقیه باید حسن نیت خود را نشان دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала