گزارش و تحلیل

در مقابل تلاش آمریکا برای به آتش کشیدن خاورمیانه

© Fotolia / Steve Heapدر مقابل تلاش آمریکا برای به آتش کشیدن خاورمیانه
در مقابل تلاش آمریکا برای به آتش کشیدن خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بسیاری شاید متوجه نباشند شروط آقای ترامپ برای باقی ماندن ایالات متحده در برجام چیست اما در واقع این شروط مواردی هستند که در صورت اعمال قطعا یک جنگ تمام عیار کل منطقه خاورمیانه را در بر خواهد گرفت و شاید هم منجر به یک جنگ جهانی سوم گردد.

آقای ترامپ سه شرط برای باقی ماندن ایالات متحده در برجام مطرح کرده.

1 – توقف برنامه های دفاعی ایران مخصوصا برنامه موشک های بالستیک.

2 – آنچه آمریکا نفوذ ایران در منطقه می خواند.

3 – دوران گذر از برجام برداشته شود و برجام بی پایان باشد.

اگر به شرایط تاریخی منطقه نگاه کنیم می بینیم موافقت ایران بر این سه شرط یعنی بازکردن گارد های دفاعی ایران و فراهم نمودن زمینه برای حمله دشمنان می باشد.

تجربه تاریخی نشان داده که ایالات متحده و متحدینش زمانی به کشوری حمله می کند که اطمینان داشته باشد این کشور کاملا بی دفاع شده و اشغال آن برایشان کم هزینه خواهد بود.

در آن زمان اینان مانند گرگ هایی که یک طعمه پیدا کرده اند همه جمع می شوند و با هم حمله می کنند.

مشخص است که برنامه موشکی ایران و آنچه آمریکا به عنوان نفوذ ایران در منطقه عنوان می کند دو موضوعی هستند که هزینه هرگونه حمله به ایران را بالا می برد و به این دلیل اینها می خواهند آن را از میان بردارند.

در شرایطی که برخی کشورهای منطقه که هر روز تهدید به حمله به ایران می کنند به انواع و اقسام سلاح های پیشرفته از جمله هسته ای مجهز هستند اینان اصرار دارند تا دوره گذر از برجام برداشته شود و رقبای ایران در منطقه برنامه هسته ای خود را تکمیل کنند در حالی که برنامه هسته ای ایران عملا متوقف است.

تاریخ نشان داده که وقتی معادلات قدرت در منطقه به هم بخورد قطعا دشمنان ایران لحظه ای دریغ نخواهند کرد تا به ایران حمله کنند و قطعا یک جنگ تمام عیار شروع و ملیون ها نفر در آن کشته خواهند شد.

به همین دلیل می توان گفت برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از متحدین خود در منطقه خود نوعی تعادل برقرار کرده که از بروز یک جنگ تمام عیار جلوگیری نموده.

حال وضعیت باقی مانده:

1 – ایالات متحده به تنهایی از برجام خارج شود.

2 – ایالات متحده به همراه سه کشور اروپایی از برجام خارج می شود.

3 – ایالات متحده از برجام خارج نمی شود.

بدیهی است در صورتی که ایالات متحده به تنهایی از برجام خارج شود ایران بهانه خواهد داشت تا اجرای برجام را معلق کند و یا بخش هایی از آن را تا زمان اجرای تعهدات آمریکا اجرا نکند.

در صورتی که ایالات متحده به همراه سه کشور اروپایی از برجام خارج شود آنوقت قطعا می توان گفت برجام به هم خورده به حساب می آید و احتمال دارد ایران اصلا کلا از NPT هم خارج شود و آنوقت اروپایی ها و آمریکا به جای اینکه به دنبال بازگشت به برجام باشند به دنبال آن باشند تا شاید بتوانند ایران را به NPT برگردانند.

بدیهی است تا زمانی که هزینه حمله به ایران سنگین باشد و ایران از برنامه های دفاعی خود و همچنین حمایت از همپیمانان در منطقه دست بر نداشته هزینه حمله به ایران سنگین خواهد بود و بعید است دشمنان دست به حمله نظامی بزنند چون می دانند که خود نیز در معرض آسیب قرار دارند.

با این شرایط بسیار محتمل است که رئیس جمهوری ایالات متحده به بهانه اینکه کشورهای اروپایی میانجی گری کرده اند یک بار دیگر پایبندی ایالات متحده به برجام را اعلام کند و همه را میان هوا و زمین قرار دهد. به هر حال از بدو ورود به کاخ سفید هم برنامه او همین بود و بس.

در پایان می توان گفت پایبندی ایران به برجام و داشتن برنامه دفاعی و همپیمانان مقتدر در منطقه هم بهانه ها را از دشمنان گرفته وهم اینکه شرایط نظامی را سخت کرده به همین دلیل هم تا زمانی که چنین شرایطی وجود دارد هم منطقه و هم جهان شاهد جنگی جدید نخواهند بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала