گزارش و تحلیل

غرب نسخه درمان کشورهای مریض را ندارد

© REUTERS / Aziz Taherغرب نسخه درمان کشورهای مریض را ندارد
غرب نسخه درمان کشورهای مریض را ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به رسانه بلومبرگ آمریکا، یک کمیسیون انگلیسی اعلام کرد که تلاش های غرب به تحکیم کشورهای شکننده محکوم به ناکامی است.

کمیسیون انگلیسی مامور تحکیم کشورهای شکننده طی گزارشی اعتراف کرد که تلاش های غرب معطوف به تحکیم کشورهای نوپای شکننده، بدون برقراری صلح و امنیت در آنها محکوم به ناکامی است.

در این گزارش آمده است: کشورهای توسعه یافته که سعی در کمکرسانی به کشورهای شکننده دارند، این اشتباه را انجام می دهند. آنها "بهترین شیوه های" کشورهای پیشرفته ثروتمند را اعمال می کنند که عبارت است از برگزاری انتخابات فوری با شرکت طیف وسیعی از احزاب و اصلاحات سخت و اغلب ناخوشایند حمایت شده از سوی نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی.

در نتیجه، دموکراسی های زودرس و شکننده ای ظاهر می شوند که می توانند به راحتی سرنگون شوند — چنین دموکراسی هایی در عراق پس از سرنگونی صدام، در مصر پس از برکناری مبارک و در لیبی پس از قتل قذافی ایجاد شدند. در یمن برنامه ای که توسط موسسات مالی بین المللی پیشنهاد شده بود، نیاز به تغییر دگرگونی در داخل کشور طی دو سال داشت. در یمن پیاده سازی برنامه اصلاحات قطع شد، زیرا دولت در نتیجه قیام ناشی از یکی از اصلاحات پیشنهادی سقوط کرد. تسریع و تحریک حوادث، از جمله، تقاضای برگزاری انتخابات با شرکت بسیاری از احزاب، درست پس از قیام های گسترده، نتایج مطلوب بدست نیاورده است.

بازیگران خارجی که علاقه مند به ثبات در یک کشور شکننده هستند، باید ابتدا با توجه به نسخه محلی، اوضاع را کنترل و تعادل کرده، تفکیک قوا را رعایت نموده، به مکانیسم های محلی برای تضمین وحدت ملی، و نه به تحمیل الگوی غربی دموکراسی تکیه کنند.

دخالت آمریکا در سیاست جهانی - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
دخالت آمریکا در سیاست جهانی
آشتی مدنی- توافق هایی که اختلاف نظرها را به حداقل می رساند — لازم است تا دولت به جمع آوری مالیات پرداخته، ایجاد نظم در خیابان ها و تاسیس نهادهائی که دیکتاتوری قانون و حقوق مالکیت سرمایه گذاران خصوصی، خارجی و محلی را تضمین کند دست بزند. در حالی که دولت در این زمینه مشغول به کار است، نباید آنرا مجبور کرد که در این حالت از سیاست اقتصادی سرسختانه پیروی کند. در گزارش گفته شده: انسجام اجتماعی، دیکتاتوری قانون و حق مالکیت در مقابل ویژگی های دیگر سیاست های دموکراسی خارجی برتری دارند.

شاید انتخابات سنتی، به طور عمدی سیستم تفکیک قوا را تضعیف کرده، قدرت را به گروه های اکثریت منتقل کرد، همانطوری که در عراق اتفاق افتاد. شرایطی که در کشورهای شکننده وجود دارد می تواند به راحتی دستکاری شود به این خاطر اکثر شهروندان به نتایج انتخابات اعتماد ندارند. از این رو تا زمانی که یک سیستم موثر استقلال قوا در جامعه ساخته نشود، انتخابات مشروعیت خود را بر برنده نمی دهد.

به عقیده مولفان این گزارش، حتی قوی ترین کشورهای جهان از برخی علائم شکنندگی رنج می برند. به عنوان مثال، ایالات متحده یک جامعه فاقد انسجام است، که بسیاری از اعضای آن مشروعیت ریاست جمهوری دونالد تراپ را به شک می برند. اما نظام حقوقی ایالات متحده تضمین می کند که از سرمایه گذاری ها محافظت شود و در بیشتر موارد می توان عدالت را خواست و به دست آورد، نظم حفظ شده و دولت از اعتماد شهروندان برخوردار است. به عقیده مولفان، امروز، ایالات متحده نمونه قدرتمند از چگونگی کارکرد سلسله مراتب دموکراسی های "ماسلو" می باشد. این مکانیسم ها به حمایت از حقوق مالکیت و اعتماد اقتصادی مرتبط است. حکومت روشنفکر، کارآمد، مردمی و فراگیر مطلوب است، و کافی نیست تا کشور فقط بتواند در برابر شکنندگی مقابله کند.

گفتنی است که دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس، اکنون در راس کمیسیون رشد و توسعه کشورهای شکننده قرار داردد که توسط دانشکده اقتصاد لندن و دانشگاه آکسفورد ایجاد شده است. اولین توصیه های این کمیسیون کاملا منطقی به نظر می رسد: لازم است قبل از ساخت سیستم مدیریتی مشابه با دموکراسی های قدیم، مردم از لحاظ اقتصادی صلح و امنیت را احساس کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала