گزارش و تحلیل

قم به واتیکان شیعه تبدیل شود

CC BY-SA 3.0 / Mohammad Mahdi / View Of Southwestern Qomقم به واتیکان شیعه تبدیل شود
قم به واتیکان شیعه تبدیل شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبسایت "ایران وایر" احمد زادهوش پیشنهادی درباره تبدیل قم به یک کشور مستقل مثل واتیکان٬ به مجلس شورای اسلامی داد.

زادهوش مدیر جامعه المرتضی٬ یکی از مراکز آموزش مذهبی ایران گفت: زمان آن فرا رسیده است که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل گردد. کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی ، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف.

منظور از حوزه علمیه قم مجموعه ای از تشکیلات و نظام مدیریت حوزه، شورای عالی، شورای گسترش، نهاد مرجعیت، جامعه مدرسین، نهادهای اقماری حوزه مثل جامعةالمصطفی ص و مدیریت حوزه های خواهران است.

استقلال حوزه علمیه در قالب یک کشور مستقل (مانند واتیکان) این امکان را فراهم می‌سازد تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود و ارتقا یابد.

با توجه به اینکه حوزه ها و تشکیلات اهل سنت مثل الازهر و جامع مکه و… به علت وابستگی شدید به حکومت ها و نیز اختلافاتی که دارند هنوز به چنین بلوغی نرسیده اند، "کشور مذهبی قم" با پذیرش سفیران خارجی و نظام دیپلماسی مستقل میتواند در واقع نقش رهبری دینی در دنیای اسلام را ایفا کند.

زادهوش در مورد برخورد با منافع دولت شیعه با رژیم جمهوری اسلامی ایران گفت: "اعلام استقلال قم به عنوان یک کشور مستقل هرگز با رژیم جمهوری اسلامی ایران مغایرت نخواهد داشت".
پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، جامعه شیعه در قم نفوذ زیادی بر شیعیان در سراسر جهان، به ویژه در عراق، لبنان، کشورهای خلیج فارس و سوریه پیدا کرد. ده ها هزار دانشجوی شیعه از سراسر دنیا برای آموزش به قم می آیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала