گزارش و تحلیل

مثلث عشقی روسیه،ایران و اسرائیل

© Photo / Pixabayمثلث عشقی روسیه،ایران و اسرائیل
مثلث عشقی روسیه،ایران و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک با سرگئی سرگیچِف استاد دانشگاه علوم انسانی روسیه در باره سیاست اسرائیل در خاور میانه مصاحبه کرد.

خبرنگار اسپوتنیک در باره ضربه هوایی اسرائیل به فرودگاه سوریه در تاریخ 9 آوریل صحبت کرده گفت که هدف- مشاوران ایرانی بودند. کارشناسان می گویند که اسراییل مدت ها است از سوریه برای انجام جنگ اعلام نشده علیه ایران استفاده می کند آیا اینطور نیست؟

آیا ایران به اسرائیل حمله می کند؟ یا همچنان صبور است - اسپوتنیک ایران
آیا ایران به اسرائیل حمله می کند؟ یا هنوز صبر دارد؟
درست است سوریه به میدان جنگ بین عربستان سعودی و ایران، اسرائیل و ایران تبدیل شده است. اسرائیل سعی دارد منافع ملی خود را در سوریه پیاده کند. آنها تهدید اصلی خود را ایرانی ها و حزب الله می دانند اسراییل دارای وظیفه دوگانه است: باید طوری انجام شود تا در جریان جنگ داخلی و مداخلات خارجی در سوریه رژیم ضد اسرائیلی با قدرت غالب عناصر ایرانی برقرار نشود. در عین حال اسرائیل سعی دارد نظام و ساختار قدرت در سوریه را نابود نکند. اسرائیل با دولت دمشق برای چندین دهه همکاری داشته است. قوانین نوشته نشده بازی وجود دارد. جنگ داخلی این قوانین بازی را نقض می کنند. اسراییل در واقع تلاش می کند اسد روی کار باقی بماند ولی طوری که عناصر طرفدار ایران تقویت نشوند.
اسرائیل معتقد است که روسیه، اسد و ایران با شبه نظامیان با موفقیت مقابله خواهند کرد. وظیفه اسراییل این است که اجازه ندهد ایران بتواند به عنوان دژ ایران در مبارزه سوریه با اسرائیل تبدیل شود. اسرائیل نمی خواهد اجازه دهد حزب الله به دلیل حضور خود در سوریه، و پس از آن به طور فعال از همان حماس حمایت کند. اما اسرائیل ترجیح می دهد با احتیاط عمل کند، تا بتواند در رویارویی مستقیم دخالت کند کند. گاهی اوقات اسراییل به عملیات جراحی به شکل بمباران ها متوسل می شود یعنی اسرائیل بطور چشمگیری با بمباران ها خط قرمز را نشان می دهد که عبور از آن غیر ممکن است.

 نظریه ای وجود دارد که اسرائیل از قدرت خود در محافل حاکم آمریکا استفاده می کند و به این ترتیب، ایالات متحده در تلاش است تا در سوریه باقی بماند. این است که، در واقع، اسراییل مشکلات خود را با دست دیگران حل می کند. آیا این چنین است؟

من فکر نمی کنم اسرائیل آمریکایی ها را تشویق کند که در سوریه بمانند. در عوض، آمریکایی ها آماده هستند تا این شایعات را رها کنند تا نشان دهند که خوشحال خواهند شد که سوریه را ترک کنند، اما بچه های یهودی حیله گر از انجام این کار جلوگیری می کنند و از همکاری های سنتی آمریکا با اسرائیل استفاده می کنند. من فکر می کنم که آمریکایی ها به دنبال اهداف خود در سوریه هستند؛ آنها از این جا به هیچ وجه نمی روند، زیرا این کار به شکست کامل منجرخواهد شد. آنها برای ساخت پایگاه در کردستان سوریه و برای حمایت از مخالفان پول زیادی هزینه کردند. در حال حاضر کجا می توانند بروند، زمانی که ترامپ همچنان به این متهم شده است که وی "عامل روسی" است. آمریکایی ها در سوریه باقی خواهند ماند، حتی اگر اسرائیل مخالف آن باشد، اما من فکر می کنم که اسرائیل علیه آن نیست. آنها از ایده معامله ی یک طرفه آمریکایی-ایرانی هراس دارند. در حقیقت، اسرائیل علیه معامله هسته ای آمریکا با ایران اعتراض کرد؛ زیرا در اسرائیل همه معتقدند این راه را برای تولید سلاح های هسته ای در ایران باز می کند. اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، کشور بعدی که آن را دریافت می کند، عربستان سعودی خواهد بود.

شاید اسرائیل بیم آن دارد که مسکو جنوب سوریه را به تهران بدهد. به این خاطر بنجامین نتانیاهو در مصاحبه ای با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تاریخ 11 آوریل تأکید کرد که اسرائیل به حضور نظامی ایران در سوریه اجازه نخواهد داد؟

آیا صلح بین ایران-اسرائیل و ریاض- تهران ممکن است؟+ فیلم - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا صلح بین ایران-اسرائیل و ریاض- تهران ممکن است؟+ فیلم
کلا منافع اسرائیل برای روسیه نزدیکتر است. هر دو ایران و اسرائیل متحدین ما هستند، اما در حقیقت، ما نقطه نظرهای مشترک بیشتری با بیت المقدس داریم تا با تهران. ما بیم آن داریک که تقویت مواضع ایران در سوریه می تواند منجر به دور جدید جنگ داخلی شود، ممکن است منجر به تشدید تنش های بین المللی حول سوریه و به طور کلی به فروپاشی سوریه شود.
اما، در عین حال، ما نیاز به حمایت ایرانی داریم، ما نیاز به پیاده پرسنل نظامی ایران در سوریه داریم. علاوه بر این، ایران به کمک های قابل توجهی به سوریه می رساند، در غیر این صورت ما باید آن را به تنهایی می رساندیم. بنابراین، ما باید با منافع ایران در سوریه در نظر بگیریم.

ما همیشه به منافع اسرائیل احترام گذاشته ایم. معامله سامانه اس- 300 به ایران این ادعا را به ثبوت می رساند. بر اساس درخواست اسرائیل، ما این معامله را متوقف کردیم و سپس آن را لغو نمودیم. نگاه کنید که اسرائیل هم این را کاملا درک می کند. برای مثال، اسرائیل بخاطر کریمه، اوستیای جنوبی و آبخازیا از ما انتقاد نکرده است. بی طرفی اسرائیل در مورد چنین مسائل کلیدی اهمیت زیادی دارد و آمریکایی ها نیز از این جهت از اسرائیل رنجیدند. بنابراین، ما برای حفظ روابط کاری با اسرائیل از جمله بین سرویس های ویژه دو کشور اهمیت بسیار زیاد قائلیم. برای مثال، ما دارای نقاط ضعف خاصی هستیم، دیدگاه های مختلفی در مورد فلسطین داریم. اسرائیل شریک دشواری است، اما با آن می توان مذاکره کرد.

آیا اسرائیل با اقداماتش در سوریه موقعیت در خاورمیانه را برافروخته کند؟

نه، نمی تواند. این کار بدردش نمی خورد. ضربات اسرائیل به صورت نقطه ای طرحریزی می شود تا اختلاف بر افروخته نشود. علاوه بر این امر برای هم ایران لازم نیست که به خوبی درک کند که در صورت بروز یک درگیری نظامی، ایران به اسرائیل خواهد باخت. حزب الله می داند که اگر به اسرائیل بهانه ای برای شروع عملیات علیه خود را بدهد، این دفعه اسرائیل به موقع عمل کرده و لبنان را نیز اشغال خواهد کرد و این این امر واقعیت نیست نیست که اتحادیه کشورهای عرب این اقدام را محکوم خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала