گزارش و تحلیل

آیا موقع تجاوز جدید غرب به سوریه نزدیک است؟

© Fotolia / Zerophotoآیا موقع تجاوز جدید غرب به سوریه نزدیک است؟
آیا موقع تجاوز جدید غرب به سوریه نزدیک است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، همه جهانیان در انتظار سیر آتی حوادث در سوریه هستند. آیا غرب دوباره به آن کشور می‌زند و مسکو چه جوابی خواهد داد؟

به نوشته روزنامه سراسری عربی رای الیوم چاپ لندن، خوانندگان عرب به دو دسته تقسیم شدند: یکی می‌گوید که مسکو از روی اشتباه طرف اسد دیکتاتور را گرفته، دیگران بر آن هستند که روسیه از عهده این آزمایش بر آمده و وجهه و حیثیت خود را از دست نخواهد داد.

کامنت برخی خوانندگان این نشریه چنین است:

ترامپ و توییت های ضد و نقیض وی - اسپوتنیک ایران
ترامپ و توییت های ضد و نقیض وی
صالح سعید: آنها همه ستمکار جنایتکار هستند: اسد، پوتین، نتانیاهو، ترزا می، مکرون و غیره، اما مردم می توانند از شر این قاتلان آزاد شوند.

عرب: من فکر می کنم اگر ترامپ و ژنرال هایش در سوریه شروع به جنگ کنند، جنگ ناگزیر به خلیج فارس سرایت خواهد کرد و ایران تنگه هرمز را بلافاصله پس از بمباران پایگاه های آمریکایی در این منطقه خواهد بست. اگر پایگاه های روسی تحت حملات مستقیم قرار گیرند، احتمالا به دنبال آن، جنگ هسته ای آغاز خواهد شد، اگر اینطور شود، قدرت‌ها به جنگ پروکسی ادامه خواهند داد، اما در مقیاس بزرگتر. مخالفان اساسی آن — محورهای سوریه و عربستان با متحدینشان خواهند بود.

ترامپ بازرگان اوضاع را به لبه پرتگاه می‌کشاند ولی سقوط نمی کند. اطمینان کمتری وجود دارد که نیروهای امریکایی در سوریه برای ارعاب کسی باقی خواهند ماند. سوریه نباید به این شانتاژ جواب بدهد.

واثق طهبوب: هدف اصلی این درگیری رژیم سوریه نیست، بلکه ایران و اخراج آن از سوریه است. این هدف مشترک آمریکا، روسیه، اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی است.

ترامپ تنها بولوف می زند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ فقط بولوف می زند
تاوناتی: پوتین در مورد پایگاه های سربازان و مشاوران خود به آن‌ها اطلاعات می دهد، همانطور که او قبل از حملات اسرائیلی پیشین انجام داده است. ترامپ تاسیسات نظامی سوریه و ایران را بمباران خواهد کرد که به دادن تلفات منجر خواهد شد. روسیه هیچ پاسخی نخواهد داد. باز هم کسانی خواهند بود که بی‌عملی روسیه را توجیه خواهند کرد، که مجددا از حون سردی و قدرت پوتین و ترس از ترامپ و اسرائیل صحبت کرده و در انتظار ضربه بعدی خواهند بود.

صلاح الجزایر: پایان اسد نزدیک است. خدا کند که سوریه به مردم خود باز گردانده شود و به دست روسیه، ایران یا خانواده حاکم اسد نیفتد.

محمد عبد الله الحارثی: این امر تصادف عجیب و غریب است که همه کشورهایی که اخیرا ولیعهد عربستان سعودی از آن‌ها دیدار کرد و با آن‌ها قرارداده های چند میلیاردی در باره خرید اسلحه امضا نموده متحدین اصلی در تجاوز علیه سوریه هستند. آیا حملات مشترک علیه سوریه و ایران بخشی از این معاملات با عربستان بود؟ آیا مسمومیت مامور روسی در لندن بخشی از تلاش برای جلوگیری از واکنش روسیه بود؟
من فکر می کنم که روسیه به هر گونه تلاش برای حمله به سوریه پاسخ خواهد داد، زیرا این، منطقه نفوذ آن است و روسیه پس از هفت سال حضور و مبارزه، از آن صرف نظر نخواهد کرد. اگر یک ضربه دیگر به سوریه وارد شود، همه کشورهای درگیر مخالف روسیه هزینه زیادی برای آن خواهند پرداخت. پوتین که مامور سابق سرویس ویژه شوروی است زیر فشار تهدیدات آمریکا، انگلیس و فرانسه نخواهد رفت.

آیا سناریو آمریکایی ادامه خواهد داشت؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا سناریو آمریکایی ادامه خواهد داشت؟
الجزایری: هدف این نیست که از مردم سوریه محافظت کنند، بلکه حفظ اعتبار ایالات متحده مطرح است. ادامه جنگ عواقب جدی خواهد داشت: ترکیه، اسرائیل، امریکا، بعلاوه — کردها، خطر جداسازی کشور و بدتر از همه این‌ها — آغاز جنگ بین روسیه و آمریکا

تابوکار: روسیه کشوری با مسئولیت است که رهبر آن مسئولیت را بر عهده دارد. آیا ما زمانی شاهد بودیم که روسیه از تعهدات خود صرف نظر کرده بود؟ آمریکا، اسرائیل، فرانسه و بریتانیا همواره متجاوزان فاقد مسئولیت بوده اند.

احمد عزت — مصر: من تقریبا مطمئن هستم که ترامپ، ترزا می و ماکرون از حمله نیروهای مسلح روسی می ترسند و این فقط تبلیغات و جنگ روانی علیه مسکو است تا از مسکو گذشت دریافت کنند. مشکل ما این است که بسیاری از اعراب معتقدند که آمریکا و ترامپ قادر به انجام هر کاری هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала