گزارش و تحلیل

عراق با صدام و بدون او

© AFP 2023 / David Furstعراق با صدام و بدون او
عراق با صدام و بدون او - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، رسانه های روسیه در باره 15- مین سال تجاوز آمریکا به عراق مطالبی منتشر کردند.

یکی از رسانه های روسیه می نویسد: پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، ایالات متحده شروع به تهیه فعالانه نقشه تجاوز به عراق دست زد. در سال 2002، پرزیدنت جورج دبلیو بوش عراق را به عنوان کشوری موجود در محور شرارت اعلام کرد: دیکتاتورصدام متهم به تماس با تروریست ها و ساخت سلاح های کشتار جمعی شد.

در ماه مارس سال 2003، ایالات متحده گفت که این کشور و ائتلاف بین الملل بدون مجوز سازمان ملل آماده شد بقصد سرنگونی صدام حسین دیکتاتور خونین و رهایی جهان از سلاح های کشتار جمعی به عراق حمله کند. در عکس معروف که در سراسر جهان منتشر شد، وزیر امور خارجه آمریکا کالین پاول یک ظرف شیشه ای حاوی سم نشان می دهد. بوش اولتیماتوم را به صدام حسین داد و از او خواست که پست خود را ترک کند. چند روز بعد، ائتلاف بین المللی به عراق تجاوز کرد.

شاهد عینی: نبرد آمریکا در عراق، اقتصاد ما را ویران کرد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شاهد عینی: نبرد آمریکا در عراق، اقتصاد ما را ویران کرد
در عراق نبرد بزرگی اتفاق نیفتد. زیردستان صدام از صاحب خود فرار کردند. جنگ در چند هفته به پایان رسید. دیکتاتورمحکوم به اعدام شد. او را مانند یک جنایتکار معمولی دار زدند. سلاح های کشتار جمعی در عراق یافت نشد، اطلاعات در مورد همکاری مقامات محلی و القاعده (ممنوع شده در روسیه) تایید نشد. درعراق شیعیان که زیر ستم حزب بعث بودند به قدرت رسیدند. در سال 2014، داعش سرزمین های پهناور بزرگترین شهرهای غرب عراق را تصرف و کردها و شیعیان را نسل کشی کرد. برای خلاص شدن از شر داعش لازم بود ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده مداخله کند که تنها تا اوایل سال 2018 توانست است عراق را از سازندگان خلافت جدید پاک کند.

صدام به طور رسمی در سال 1979 رئیس جمهور عراق شد، هرچند او طی چندین سال پیش رهبر واقعی عراق بود. پس از انحلال تمام مخالفان سیاسی بیشتر از چپگرا، از جمله کمونیست ها، و یک سال پس از دریافت اختیارات دیکتاتوری به دلیل به دست گرفتن همه پست های بلند پایه، جنگ 8 ساله (1980-1988) را با ایران آغاز کرد.

ایران و عراق اختلافات ارضی قدیمی داشتند، صدام حسین از انقلاب شیعه در کشورش می ترسید، اما یکی از دلایل اصلی تمایل صدام به راه اندازی جنگ، دسترسی به پیروزی کوچک بود. رهبران دینی ایران در سراسر کشور از مردم فراخوانی کردند و جنگ جمهوری اسلامی ایران با عراق به جنگ میهنی واقعی تبدیل شد.

صدام حسین در مبارزه با خطرایران خواستار کمک غرب شد: آمریکایی ها برای عراق اجناس دارای هدف دوگانه (به عنوان مثال، رایانه) به مبلغ نیم میلیون دلار تحویل کردند. به محض اینکه صدام حسین تصمیم گرفت سلاح هسته ای را بسازد، تحویل کامپیوترها به جا و به مورد از آب در آمد. در اوایل دهه 1980، با کمک متخصصان فرانسوی، در عراق راکتور هسته ای ساخته شد. در روزنامه "الثوره" این گفته صدام درج شد: "مردم ایران نباید از راکتور هسته ای عراق بترسند. این راکتور نه علیه ایران بلکه علیه دشمن صهیونیستی مورد استفاده قرار خواهد گرفت." "دشمن صهیونیست" زیاد صبر نکرد: در 7 ژوئن 1981، جنگنده های اسرائیلی راکتور عراقی ساخته شده توسط فرانسه را بمباران کردند.

مصادره اموال صدام حسین - اسپوتنیک ایران
مصادره اموال صدام حسین
صدام حسین، هر گونه فرصتی برای دستیابی به سلاح های هسته ای را از دست داده، تصمیم گرفت سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی را به دست آورد. اولین بمبهای حاوی گاز خردل در سال 1983 به سربازان ایرانی افتادند. در طول هشت سال جنگ وحشتناک تقریبا یک میلیون نفر کشته شدند، اما مرزهای دو کشور حتی حرکتی نداشتند. صدام سرنگون نشده بود اما عراق در ویرانه ها قرار گرفت: "ابرقدرت انرژتیک" منطقه ای ثروتمند، غرق شده در بدهی ها و نزدیک به ورشکستگی بود. شهروندان ناراضی کشور تظاهرات انبوهی برگزار کردند، توطئه ها حتی در خانواده صدام حسین بود. او سعی کرد تا کردها را آرام کند. بر اساس تخمین های مقدماتی به دستور صدام، مقامات عراقی حدود صد هزار کرد را کشتند و خانه هایشان را ویران کردند.

نقطه عطف در سال 1990 بود. صدام حسین از همسایگان عرب خواسته بود بدهی های اش را ببخشند، خواست مربوطه صدام رد شد. سپس او کویت همسایه را متهم کرد که نفت عراق را سرقت کرده و سربازانش را در آنجا مستقر کرده است. واشنگتن آماده کمک به مبارزه علیه شیعیان ایران بود، اما نمی خواست وارد کشمکش های عربی شود و به همین دلیل موضع شدید ضد عراقی را در پیش گرفت. حتی اتحاد جماهیر شوروی نیز علیه رفتار صدام حسین بر خواست. صدام شکست خورد. عراق تمام سلاح های شیمیایی و میکروبی را از دست داد. نیروهای ائتلاف صدام را سرنگون نکردند: جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا طی سخنانی از مردم عراق خواست تا خودشان دیکتاتور را سرنگون کنند.

افشای مهمترین راز صدام حسین پیش از اعدام - اسپوتنیک ایران
افشای مهمترین راز صدام پیش از اعدام
آمریکایی ها عراق را مورد تحریم قرار دادند. شورای امنیت سازمان ملل نیز قطعنامه 661 را به تصویب رساند و تحریمات تجاری علیه عراق را وضع کرد. عصر تحریم ها فرا رسید. کشور غذای کافی نداشت، مواد خوراکی جیره بندی شد. ذخایر ارز خارجی به سرعت به ته کشید، مقامات به چاپ اسکناس سرعت داده و تورم را بالا بردند. همه وعده های اجتماعی حزب بعث عراق در مورد آموزش و پرورش و یا حقوق زنان به فراموشی سچرده شد. صدام در آن زمان زندگی لوکس داشت: او پس از پایان جنگ، دو میلیارد دلار برای ساخت کاخ های جدید و یک میلیارد دلار برای حمایت از مبارزه فلسطینی ها علیه اسرائیل هزینه کرد.

قیام شیعه در این کشور رخ داد که صدام حسین بی رحمانه آن را سرکوب کرد و کشور را به خاک و خون کشاند. در سراسر عراق، تندیس ها و پرتره های صدام ظاهر شد. دو رفراندوم برگزار شد، که در آن دیکتاتور ابتدا 99.6 را و سپس 100 درصد از آرای مردم دریافت کرد. این جریان مانع آن نشد که ائتلاف آمریکایی عراق را در 2003 اشغال کند و صدام را پیدا و اعدام نماید.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق در دسامبر 2017، اعلام کرد که "دولت اسلامی" — داعش در عراق شکست خورد و جنگ در این کشور پایان یافت. ولی شبیخون های تروریست ها در این سرزمین ادامه دارند: به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در عراق، دست کم هشت نفر در کمینگاه شبه نظامیان سازمان تروریستی "دولت اسلامی" به دام افتاده و کشته شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала