گزارش و تحلیل

ترامپ فقط بولوف می زند

© AFP 2023 / Olivier Doulieryترامپ تنها بولوف می زند
ترامپ تنها بولوف می زند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهلت 48 ساعته ترامپ از ضرب العجل حمله آمریکا به سوریه گذشته است.

به گزارش اسپوتنیک، روز دوشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، اعلام کرد: "تنها 48 ساعت برای تصمیم گیری حمله به سوریه داریم". این مهلت تمام شد اما ایالات متحده اقدام جدی نکرده است. با این حال، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: "ممکن است بزودی حمله کنیم و ممکن است که هیچگاه حمله نکنیم. آمریکا با رهبری من توانست به صورت موفق آمیز با "حکومت اسلامی" مبارزه کند. پس پیام "آمریکا متشکریم" کجاست؟"

پیش از این، کشورهای غربی، سوریه را به حملات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی متهم کرده بود. اما به گزارش وزارت خارجه روسیه، ادعای استفاده از مواد شیمیایی توسط نیروهای سوریه — حمایت از تروریست ها و توجیه حمله احتمالی به سوریه از سوی کشورهای خارجی می باشد. در عین حال در تاریخ 13 مارس، نیروهای مسلح روسیه، خبرهایی مبنی بر تحریکاتی برای استفاده از سلاح های شیمیایی توسط نیروهای نظامی در غوطه شرقی را گزارش نمود. ارتش روسیه اظهار داشت که اتهامات استفاده از سلاح شیمیایی در دما از سوی آمریكا، می تواند به عنوان بهانه ای برای حمله به سوریه مورد استفاده قرار گیرد.

ترامپ پس از این در عین حال روسیه را نیز تهدید نمود: "روسیه باید آماده انهدام موشک های شلیک شده به سوریه باشد که موشک های "خوب، جدید و هوشمندی" خواهند بود". در واقع آمریکا از روسیه خواست تا برای شلیک موشک های آمریکایی در آسمان بر سوریه آماده باشد. در نتیجه، این  سوال پیش می آید که آغاز یک جنگ بزرگ ایالات متحده با سوریه کی فرا می رسد.

— چه نوع اقدامات نظامی ایالات متحده می تواند علیه سوریه انجام دهد؟ پیامدهای این اقدامات در منطقه چیست؟ آیا رییس جمهور آمریکا می تواند به صورت یک طرفه اعلام جنگ علیه دولت دیگری بدهد؟ این سوالات اسپوتنیک از آقای پروفسور الکساندر آزادگان "استاد دانشگاه در رشته مدیریت استراتژیک جهانی و اقتصادی سیاسی بین الملل (کالیفرنیا)، سردبیر تارنمای imperia news پرسیده است. وی در پاسخ گفت:

"با توجه به قانون اساسی ایالات متحده امریکا، کنگره می تواند اعلام جنگ نماید و نه رئیس جمهور کشور. اما در چند سال اخیر مشکلی تحت عنوان "ریاست جمهوری امپریالیستی" بوجود آمده است. از زمان نیکسون و در طول جنگ ویتنام، نقش رئیس جمهور قوی تر شده است. این امر باعث می شود که یک شخص یاغی همانند ترامپ هرکاری انجام دهد.

آیا ایران به اسرائیل حمله می کند؟ یا همچنان صبور است - اسپوتنیک ایران
آیا ایران به اسرائیل حمله می کند؟ یا هنوز صبر دارد؟

همه می دانند و مخاطبان اسپوتنیک بسیار باهوش هستند، همه می دانند که ترامپ بسیار بولوف می زند. ترامپ آدمی هستند که یک توییت بسیار تهاجمی علیه روسیه نوشته است که هیچ پشتیبانی ندارد و سپس چند دقیقه بعد توییت متعادل تری نوشت. اینها تنها تهدیدی برای ایجاد ترس، تهدید و به وجود آوردن جو قلدری است.  در سال پیش، ایالات متحده 59 موشک توماهاک به سمت سوریه پرتاب کردند، هیچ کس در آمریکا نگفت که 28 فروند این موشك ها توسط سیستم دفاع هوایی سوریه نابود شد و نیروی هوایی آمریکا دوباره این اشتباه خود را تکرار نمی کند. سیتم دفاع هوایی سوریه به لطف کمک نظامی فدراسیون روسیه بسیار قویتر شده است.

روسیه: ضربه اسرائیل به پایگاه تیفور، کمک به داعش بود - اسپوتنیک ایران
روسیه: ضربه اسرائیل به پایگاه تیفور، کمک به داعش بود

واشنگتن هم اکنون احساس خطر بسیار می کند. آمریکا به خاطر اشتباهات ابلهانه 15 تا 16 سال گذشته خود، اکنون احساس می کند که دارد موقعیت خود را در سوریه از دست می دهد. ایالات متحده تا کنون عراق را از دست داده است، عراق و ایران با وجود جنگ 8 ساله، با یکدیگر متحد شده اند. همه اینها از روی ضعف آمریکا است. من فکر نمی کنم جنگ جدید در سوریه رخ بدهد. به عقیده من کانالهای دیپلماتیک دو کشور بین روسیه و امریکا اجازه جنگ نخواهد داد. اما این تهدیدات و فرهنگ این جور تهدید کردن می تواند بسیار خطرناک برای منطقه باشد. در واقع هم اکنون دو پایگاه غیرقانونی آمریکا در سوریه وجود دارد. آمریکا طبق منفعت خود داعشی ها را نجات می دهند.

اما ایران و سوریه همیشه با هم متحد بودند که اگر یک کشور به کشور دیگری حمله کنند، آنها از یکدیگر پشتیبانی کنند.

اظهارات دور اندیشانه رئیس ستاد مشترک روسیه درباره حمله شیمایی سوریه + ویدئو - اسپوتنیک ایران
اظهارات دور اندیشانه روسیه درباره حمله شیمیایی سوریه + ویدئو

این مسئله خیلی حساس است که ایران تقریبا دارد با اسرائیل همسایه میشود، اگر ایران تعداد پایگاه های خود را در منطقه زیاد کند، به زودی در منطقه جولان با اسرائیل همسایه می شود. این مسئله باعث هراس اسرائیل شده است. در واقع حمله اخیر نیروی هوایی اسرائیل به پایگاه هوایی T-4 منحصرا علیه ارتش ایران انجام گرفته است. این موضوع می تواند خیلی خطرناک باشد. اما به عقیده ایران، چطور اسرائیل در شمال عراق یا به عقیده آنها کردستان عراق می تواند همسایه با ایران باشد، اما چرا ایران نمی تواند به خاطر دفاع از منافع ملی اش در سوریه نیرو داشته باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала