گزارش و تحلیل

آتش نزاع میان تهران، باکو و ایروان با دستان واشنگتن

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر آتش نزاع میان تهران، باکو و ایروان با دستان واشنگتن
آتش نزاع میان تهران، باکو و ایروان با دستان واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه آمریکایی "هیل"، هدف تیم جدید ترامپ وارد کردن ضربه به ایران و خدشه دار کردن منافع آن است.

استیون بلانک محقق نظامی و تحلیلگر شورای سیاست خارجی آمریکا طی مطلبی منتشر شده در "هیل" نوشت که ترامپ از طریق همسایگان چگونه می تواند به ایران ضربه وارد کند؟

بلانک می نویسد: هدف تیم جدید مسئول امنیت ملی آمریکا ضربه وارد کردن به ایران و ضرر رساندن به منافع ملی آن کشور است. بلانک در ادامه ذکر کرد: اگر دولت آمریکا که قصد منزوی کردن ایران را دارد می تواند در جهت تخریب روابط ایران با ارمنستان و آذربایجان عمل کند. این روابط برای ایران بسیار مهم است، زیرا این کشورها (جمهوری آذربایجان و ارمنستان) در مرزهای شمال غربی ایران قرار دارند.

سرکیسیان و روحانی

به نوشته این کارشناس آمریکایی، ارمنستان با  ایران همکاری کرده و وابسته آن کشوراست. استیون بلانک توصیه می دهد در رابطه با ایروان از روش "هویج و چوب" استفاده شود. بدین سان با خنثی سازی ایران و "شریک روسی" از منافع  واشنگتن در قفقاز حمایت خواهد شد.

در مورد جمهوری آذربایجان بلانک اشاره کرده که سالهاست که جمهوری آذربایجان و ایران به هیچ وجه به یکدیگر اعتماد ندارند. با این حال، این تحلیلگر خاطرنشان می کند که روابط دوجانبه بین باکو و تهران از سال 2012 بهبود یافته است.

علی اف و روحانی

دولت آمریکا برای برقراری صلح در قفقاز و به حداقل رساندن نفوذ مسکو و تهران در آن سامان می تواند ادغامی از تشویق و فشار را بکار ببرد. در واقع، دولت آمریکا در جستجوی صلح در قره باغ  همچنین می تواند حضور ایالات متحده در منطقه را تقویت کند. ترامپ همچنین می تواند منافع ایالات متحده را در منطقه پیشرفت داده هر دو کشور را به واشنگتن نزدیکتر کند و فاصله آنها از تهران و احتمالا از مسکو را دورتر سازد.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала