قرارداد دوم نفتی ایران مدل (IPC) با روسیه به امضا رسید

© Fotolia / Ded Pixtoقرارداد دوم نفتی ایران مدل(IPC) با روسیه به امضا رسید
قرارداد دوم نفتی ایران مدل(IPC) با روسیه به امضا رسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دومین قرارداد توسعه میادین نفتی ایران با مدل جدید (IPC) به امضا رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، دومین قرارداد توسعه میادین نفتی ایران با مدل جدید (IPC) به امضا رسید.

این قرارداد با هدف توسعه میدان‎های مشترک آبان و پایدار غرب، بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت روسی زاروبژنفت و شرکت ایرانی دانا انرژی امضا شد.

سهم شرکت زاروبژنفت در این کنسرسیوم 80 درصد و سهم شرکت دانا انرژی 20 درصد است. این قرارداد با هدف بهبود ضریب بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری از این دو میدان نفتی برای یک دوره 10 ساله امضا شده و برای مدت حداکثر 10 سال دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

اولین قرارداد IPC با کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در اواخر تیر 1396 به امضا رسید. در این قرارداد سهم فرانسوی ها 50.1 درصد، سهم چینی ها 30 درصد و سهم شرکت ایرانی پتروپارس در این کنسرسیوم 19.9 درصد بود. در دومین قرارداد IPC هم شرایط مشابهی حاکم است و سهم شرکت روسی، 80 درصد و سهم شرکت ایرانی دانا انرژی 20 درصد است. بر همین اساس شرکت دانا انرژی هم مشابه شرکت پتروپارس، «شریک غیراپراتور» با سهمی حدود 20 درصد در این کنسرسیوم محسوب می شود.

هدف از تدوین و اجرایی سازی مدل IPC برای تبدیل کردن شرکت های توانمند داخلی ایرانی به شرکت های اکتشاف و تولید (E & P) است. در واقع، وزارت نفت ایران امیدوار است که توانمندی های شرکت های داخلی با حضور در کنار شرکت های باسابقه خارجی در اجرای پروژه های صنعت نفت و گاز ایران، افزایش چشمگیری یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала