گزارش و تحلیل

جنگ در اعماق دریا؛ پیروزی از آن کیست؟

© AP Photoجنگ در اعماق دریا؛ پیروزی از آن کیست؟
جنگ در اعماق دریا؛ پیروزی از آن کیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه آمریکایی "نشنال اینترست"، پس از جنگ سرد، ناوگان زیردریایی ایالات متحده به حاکم بی قید وشرط عمق دریا تبدیل شد.

نخبگان نیروی زیردریایی تماما هسته ای آمریکا به زیردریایی دشمن شوروی سابق خود نگاه می کردند که در نزدیکی سواحل بی سر و صدا ایستاده و زنگ می شدند و کشور جدید فدراسیون روسیه قادر به تعمیر و نگهداری آنها نبود.

رادارهای آمریکایی زیردریایی اتمی روسیه را ندیدند - اسپوتنیک ایران
رادارهای آمریکایی زیردریایی اتمی روسیه را ندیدند
اما پس از بیش از 20 سال برتری زیر آبی آمریکا، یک رقیب جدید از عمق دریا بیرون آمد. او کمی برای ما آشنا است، زیرا روند پیدایش آن تقریبا دو دهه طول کشید. این یک چالش بسیار غیرمعمولی برای برتری نیروی دریایی ایالات متحده است، اگر چه این رقیب دارای سابقه غنی خطرهای مرگبار است. حال ببینیم، زیردریایی نوین روسی از پروژه "یااسِن" و پایه نیروی زیر آبی آمریکا — زیردریایی کلاس "ویرجینیا" چه جوری به نظر می رسند؟
نظریه زیردریایی های کلاس "یاسِن" در اوایل دهه 1980 توسط مرکز طراحی مرکزی "مالاشیت" تهیه شد. ساخت اولین زیردریایی به نام "سِوِرودوینسک" در سال 1993 در شرکت " سِوماش " آغاز شد، اما به علت فقدان تأمین مالی آن، تقریبا 10 سال به تأخیر افتاد. "سِوِرودوینسک" در سال 2010 راه اندازی شد و در سال 2013 وارد ناوگان روسیه گردید.
زیردریایی کلاس "یاسن" دارای طول 120 متر و ظرفیت 13 هزار و 800 تن است. خدمه زیردریایی تنها 90 نفر است و این بسیار کمتر از مشابه های آمریکایی است که نشان دهنده درجه بالایی از اتوماسیون است. این زیردریایی از ظاهر به کشتی زیرسطحی پروژه قبلی "آکولا" شباهت دارد. اما برج دیدبانی بسیار نزدیک به بخش جلویی آن است. همچنین این کشتی دارای باله است که امکانات پرتاب های عمودی را تامین می کند. "سورودوینسک" مجهز به راکتور هسته ای ОК-650КРМ با ظرفیت 200 مگاوات است. سرعت این کشتی تا 16 گره در موقعیت آب بالا و 31 گره در زیر آب است. این زیردریایی می تواند بی صدا در زیر آب با سرعت 20 گره حرکت کند.

© Sputnik / Sergey Pyatakov"سورودوینسک"
سورودوینسک - اسپوتنیک ایران
"سورودوینسک"

"سورودوینسک" دارای مجموعه آکوستیک "ایرتیش — آمفورا" و رادار МRК-50 "آلباتروس" برای ناوبری و تجسس هدف های روسطحی میباشد. این زیردریایی همچنین مجموعه پیچیده تامینات و دستگاه های مقابله رادیو الکترونیک را داراست. تسلیحات زیردریایی شامل چهار دستگاه استاندارد پرتاب اژدر با قطر 10 533 میلیمتر و چهار دستگاه اژدر با قطر 650 میلیمتر است. آنها می توانند شامل موشک های خود هدایت شونده و موشک های 3M54 "کالیبر"ضد کشتی و ضد هدف های زمینی باشند. به قصد افزایش بیشتر قدرت آتشباری، "یاسن ها" مجهز به سیستم راه اندازی عمودی برای موشک هایی است که در پشت سر برج دیدبانی قرار دارند. در آنها موشکهای ما فوق ضد کشتی صوت Р-800 "Onyx "قرار دارند.
زیردریایی کلاس "ویرجینیا" به عنوان یک گزینه ارزان قیمت جایگزین زیردریایی کوتاه مدت "سیوولف" شد. این کشتی خصوصیات عالی دارد، اما تولید آن فوق العاده گران بود. به این معنا، "ویرجینیا" بسیار موفق بود و تبدیل به کشتی اصلی نیروی دریایی نیروی دریایی ایالات متحده شد.
"ویرجینیا" با طول 115 متر، تنها پنج متر کوتاهتر از "یاسن" است. با این حال، ظرفیت آن نصف "یاسن" است. خدمه کشتی 113 نفر است و در آن راکتور هسته ای GE S9G نصب شده است. سرعت این زیردریایی هنگام آب بالا 25 گره است و زیر آب 35 گره. در سرعت 25 گره، بی صدا است مانند زیردریایی لس آنجلس ایستاده پای دیوار.
مثل زیردریایی روسی، مجموعه اصلی هیدرواکوستیک زیردریایی "ویرجینیا" در بخش جلویی قرار دارد. آنتن های این سامانه به طور موثری زیردریایی های دشمن دیزلی را شناسایی می کنند و آنتن هیدرواکوستیک فرکانس بالا موجود در برج دیدبانی و بخش جلویی امکان می دهد تا مین ها شناسایی و کشف و زیردریایی از تصادف با آنها پرهیز شود.

© AP Photo / Robert F. Bukaty زیردریایی "ویرجینیا"
 زیردریایی ویرجینیا - اسپوتنیک ایران
زیردریایی "ویرجینیا"

این کشتی دارای چهار دستگاه 533 میلی متری پرتاب اژدرهای حاوی موشک های سنگین Mk.48 (ADCAP ضد کشتی های سطحی و زیردریایی ها است. این کشتی همچنین دارای موشک های ضد کشتی UGM-84 Sub-Harpoon است. در مدل های قبلی زیردریایی، از 12 موشک Tomahawk در پرتابگرهای عمودی استفاده شد، اما در سری "بلوک سوم" آنها با دو پرتاب نوع بمب با همان تعداد موشک جایگزین شدند. در سری تکمیل شده زیردریایی ها تعداد پرتابگرها افزایش خواهد یافت و پس از آن هر زیردریایی قادر به حمل 40 تا موشک Tomahawk خواهد بود.
چه کسی در صورت بروز درگیری مستقیم بین "ویرجینیا" و " سورودوینسک" برنده خواهد شد؟ هر دو زیردریایی به اوج توسعه تکنولوژی و فن آوری در کشورشان رسیده و قدرت آنها تقریبا برابر است. "سورودوینسک" کمی کندتر است، اما عمق غوطه ور شدن بیشتری دارد. "ویرجینیا" سریعتر است. ولی از نظر تسلیحات دو زیردریایی بازهم تقریبا برابر هستند، اگر چه "سورودوینسک " موشک های ضد کشتی از نوع 3M54 کالیبرا دارد و می‌تواند هدف دشمن را توسط موشک دارای اژدر سبک بزند.

"ویرجینیا " بی صداتر از زیردریایی روسی است و دارای سونار بهتر است. در جنگ زیر سطحی این یک ترکیب بی نظیر است. این زیردریایی هنگام حرکت می‌تواند جابجایی "سورودوینسک" را از روی حرکاتش کشف و برملا کند و در حال حرکت هدف ها را به خوبی دنبال می کند. اما به نفع "سورودوینسک " این امر است که زوتر از "ویرجینیا" توسط موشک های خود به هدف های ناگهانی ظاهر شده عکس‌العمل می کند.اما در آینده نزدیک، اثربخشی کامپیوتری "ویرجینیا" به دلیل به روز رسانی نرم افزار به مراتب افزایش خواهد یافت. در"سورودوینسک" چنین به روز رسانی ممکن نیست انجام شود و اقدامات برای کاهش سر و صدا این زیردریایی نیز آسان نخواهد بود. به طور کلی، مزیت باید به "ویرجینیا" داده شود.
در چشم انداز بلند مدت، رقابت بین دو زیردریایی می تواند این امکان را ایجاد نماید تا در آنها انواع شناورهای زیرسطحی بدون سرنشین و سایر فناوریهای جدید اضافه شود.
این نشریه در پایان نوشت: پس از اتمام جنگ سرد و حتی پس از حادثه 11 سپتامبر، ایالات متحده به جنگ در اعماق دریا توجه زیادی نکرد. ایالات متحده در حال حاضر دوباره به جنگ قدرت های بزرگ و به ویژه جنگ زیردریایی اهمیت فزاینده ای قائل است. به این خاطر زیردریایی های آمریکایی مجددا از رقبای روسی خود پیشی خواهد گرفت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала