گزارش و تحلیل

نترس از آنکه های و هوی دارد

© REUTERS / ALI HASHISHOالأمين العام لـ"حزب الله" حسن نصرالله خلال خطابه
الأمين العام لـحزب الله حسن نصرالله خلال خطابه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در رجز خوانی جدیدی سرلشکر گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل تهدید کرد که طی سال 2018 میلادی ارتش اسرائیل به لبنان یورش ببرد و حزب الله را نابود کند.

در ایران ضرب المثلی داریم که می گوید "نترس از آنکه های و هوی دارد، بترس از آنکه سر به زیر دارد".

برای اینکه آقای آزنکوت به رتبه سرلشکری برسد حدود سی سال در نیروهای مسلح اسرائیل خدمت کرده وطبق گفته خودش یکی دو سال با بازنشستگی فاصله دارد.

جای تعجب دارد که در این سی سال چگونه یک سرلشکر متوجه نشده اصلی ترین ابزار جنگ همانا ابزار غافلگیری است و هیچ ارتشی در جهان اگر بنا داشته باشد عملیاتی را انجام دهد به دشمن خبر نمی دهد که می خواهد حمله کند.

البته تصور غالب بر آن است که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل بخوبی به این ماجرا واقف است و هدف از این اظهارات وی تاثیر در روند انتخابات مجلس لبنان می باشد.

لبنان این روزها در تب و تاب انتخابات به سر می برد و طبق گفته لبنانی ها سعودی ها ملیاردها دلار خرج کرده اند تا در این انتخابات تاثیر بگذارند و هزینه خریداری خیابانی به نام ملک سلمان در بیروت را پرداخت کرده اند.

اسرائیلی ها و آمریکایی ها هم به اشکال مختلف تلاش دارند در این انتخابات تاثیر بگذارند تا طرفداران مقاومت نتوانند اکثریت مجلس را به دست آورند.

این سخنان آقای آزنکوت را می توان در این راستا قلمداد کرد ، اسرائیلی ها متوجه شده اند که اکثریت مردم لبنان به سمت جبهه مقاومت تمایل بیشتری دارند و به این ترتیب می خواهند نوعی دلهره ایجاد کنند وبه مردم لبنان اخطار دهند اگر به کاندیداهای جبهه مقاومت رای دهند با حمله اسرائیل مواجه خواهند شد.

مردم لبنان تجربه خوبی در رویارویی با این ماجرا ها دارند و سالهاست با تهدیدات اسرائیل دست و پنجه نرم می کنند به این دلیل هم بعید است تحت تاثیر این سخنان قرار بگیرند و تصور غالب آن است که قطعا این سخنان منجر می شود مردم مقاوم لبنان موضعی قویتر در قبال اسرائیل بگیرند و اگر هم تصمیم نداشتند به هر دلیلی در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند، در این انتخابات شرکت کنند و به نفع کاندیداهای حامی جبهه مقاومت رای دهند.

مردم لبنان بخوبی می دانند که حزب الله و جبهه مقاومت اهل های و هوی راه انداختن نیستند بلکه مردان عمل هستند و اگر به هر دلیلی کار به رویارویی برسد آمادگی آن را دارند که درسی به اسرائیلی ها بدهند که یادگاری بسیار تلخی برای بازنشستگی فرمانده ستاد آنها باشد.

اسرائیل چندین بار رویارویی با حزب الله را آزموده و هر بار در این رویارویی ها شکست خورده اما امروزه باور دارد چون چند رهبر کشور عربی در کنارش قرار دارند شانس موفقیت را در اختیار دارد.

در مقابل باید توجه داشت که همین جبهه یعنی اسرائیل و متحدان عرب اش امروزه در یمن با چه شرایطی مواجه شده اند و در سوریه و عراق متحدان آنها نیست و نابود شده اند و حزب الله لبنان که قبلا فقط یک گروه مقاومت به حساب می آمد امروزه علاوه بر برخورداری از توانمندی های چریکی خود تجربه جنگ در کنار ارتش های منظم را نیز به دست آورده و مبارزان حزب اللهی طی سالهای گذشته تجربه های عملی بسیار زیادی را در میدان به نمایش گذاشته اند که بسیاری از ارتش ها از جمله ارتش معظم ایالات متحده آمریکا بزرگترین حامی اسرائیل تاب مقابله با آن را نداشته.

مضاف بر این قبلا اسرائیل در مبارزه با رزمندگان حزب الله ناکام مانده بود امروزه  دیگر ماجرا فقط رویارویی با حزب الله نیست بلکه رویارویی با جبهه مقاومت است جبهه ای که امروزه از تهران تا بیروت به هم متصل شده و صدها هزار چریک و رزمنده ای که سالهاست برای همین روز یعنی رویارویی با اسرائیل آماده می شوند.

در پایان می توان نتیجه گیری کرد که قطعا اسرائیلی ها باهوش تر از آن هستند که چنین فرصتی را به جبهه مقاومت بدهند و به جز رجز خوانی و تلاش برای تاثیر بر انتخابات لبنان هدف دیگری را در چنته ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала