آنتی بیوتیک جدید با سرم خون اژدها

© REUTERS / Antara Foto/Umarul Faruqآنتی بیوتیک جدید با سرم خون اژدها
آنتی بیوتیک جدید با سرم خون اژدها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مواد ضد میکروبی در خون اژدهای کومودو شناسایی شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، بزرگترین مارمولک جهان، اژدهای کومودو است که آنها اغلب در پنج جزیره کوچک اندونزی زندگی می کنند. بزاق این موجودات حاوی حداقل 57 نوع باکتری است که به نظر می رسد باعث نابودی شکار آنها می شود. با این حال، اژدهای کومودو به نظر می رسد مقاوم به این باکتری ها است، و سرم بدست آمده از خون این حیوانات نشان می دهد که خاصیت ضد باکتری دارد.

اژدهای کومودو با استفاده از دندان‌های بسیار تیز و پرتعداد خود، شکارش را گاز می‌گیرد اما برای کشتن آن زهری ندارد بلکه به‌ جای زهر باکتری‌هایی که در بزاق کومودو زندگی می‌کنند محل زخم را به شدت عفونی می‌کند و به تدریج طعمه را می‌کشد. در این مدت اژدها در تعقیب طعمه خود است و این کار ممکن است چند هفته منجر به تعقیب از نزدیک حیوان شود.

اکنون یک تیم پژوهشی موفق شدند راز زنده ماندن خود اژدها را کشف کنند. اژدهای کومودو در دهان خود باکتری‌هایی دارد که بسیار عفونت‌زا هستند و بافت زنده را هم تجزیه می‌کنند. از سوی دیگر این جانداران در نزاع بین خود، یکدیگر را گاز می‌گیرند اما نمی‌میرند.
تیم پژوهشی پس از تحقیق بسیار دریافتند که در خون اژدها نوعی پپتید وجود دارد که با قدرت زیاد از عفونت جلوگیری می‌کند. این پپتید که یک اسید آمینه است، در شرایط آزمایشگاهی و در شرایط واقعی روی موجود زنده آزموده شده و در تمامی موارد موجب کاهش شدید تعداد باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا و بهبود زخم شده است.
در این آزمایش‌ها این سرم توانست حتی به جوش خوردن زخم نیز کمک و پوست محل آسیب را ترمیم کند. نتیجه آزمایش این آنتی‌بیوتیک جدید روی موش‌های زخمی کاملا مثبت بوده است و امید آن می‌رود که به‌زودی بتوان از آن برای مقابله با عفونت‌های انسانی نیز بهره گرفت. تا به‌ امروز 30 درصد از عوامل عفونی در مقابل این آنتی‌بیوتیک آزموده شده‌اند و همگی شکست خورده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала