گزارش و تحلیل

آیا انسان به ماه باز خواهد گشت؟

© AP Photo / NASA/Neil Armstrongآیا انسان به ماه باز خواهد گشت؟
آیا انسان به ماه باز خواهد گشت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به روزنامه "لو موند" چاپ فرانسه با گذشت 50 سال پس از پیاده شدن انسان اول بر سطح ماه، قمر زمین دوباره مورد علاقه آژانس های فضایی قرار گرفته است. ترامپ مایل است به آنجا آمریکایی ها بفرستد و هند و چین میخواند در ماموریت های فضایی خود در ماه از ربات ها استفاده کنند.

این نشریه نوشت: ما به ماه بازخواهیم گشت. حداقل دونالد ترامپ این را قول داده است. در فرمان رییس جمهور آمریکا امضا شده در تاریخ 11 دسامبر 2017 آمده است: "ایالات متحده به دنبال بازگشت این کشور به ماه برای تحقیق و پژوهش های بلند مدت است. پس از این کار مأموریت ها به قصد مسکون کردن مریخ و دیگر سیارات انجام خواهد شد.

آژانس فضایی آمریکا، اولین بارنیست که شاهد تعویض غیر مترقبه برنامه خود است. در سال 2004 بوش پسر برنامه فضایی "صورت فلکی" را اعلام کرد که در چارچوب آن قرار بود انسان ها به ماه منتقل شوند. شش سال بعد، جانشین او باراک اوباما این پروژه را لغو کرد، زیرا او به طور جدی از جدول عقب مانده و با بودجه متناسب نبود. ایده این مطرح شد که خدمه را به سیارک پیاده کند و در چشم انداز دوردست عازم مریخ شده و به آن برسند.

زمان فتح ماه مشخص شد - اسپوتنیک ایران
زمان فتح ماه مشخص شد
این نشریه ادامه داد: هر وری شده، دستورالعمل رئيس جمهور آمريکا توجه جهانیان را به حادثه بيش از نيم قرن پیش یعنی اولين مراحل تسخیر ماه توسط نيل آرمسترانگ و بويز آلدرين در ماه ژوئيه 1969 به خود جلب کرد. بعلاوه، در سال جاری هند و چین تصمیم گرفتند، هر کدام یک ماهنورد کوچک را به سطح قمر بفرستند. در حال حاضر پکن یک ماموریت بسیار جالب را برنامه ریزی کرده است و می خواهد ماهنورد کوچک خود را بر طرف تاریک ماه پیاده کند. این کار را تا به حال هیچ کس در جهان انجام نداده است.

اخترشناس "برنار فوان" (Bernard Foing) کارمند آژانس فضایی اروپا، مدیر عامل گروه تحقیق ماه که در 2003-2006 روی تولید سوند ماه "اسمارت — 1" کار کرده گفت: به احتمال قوی در 2019ل ماموریت چینی بروی ماه انجام خواهد شد و تا 2020 کشتی آمریکایی "ریزورس پروسپکتور" Resource Prospector (rover) ممکن است برای پرواز به ماه آماده باشد. برای سال 2021 پرواز مدول دارای تجهیزات بسیار دقیق "اسلیم" ژاپن به ماه برنامه ریزی شده و روسیه قرار است به ماه "لونا-26" و "لونا — 27" بفرستند. دستگاه قمرپیما از ماموریت اخیر باید به قطب ماه رسیده و یک مقدار یخ آن را گرفته و به زمین حمل کند. "لونا-27" همچنین در راه اندازی سیستم ارتباطات و نشست نرم و دقیق بر سطح ماه سهم خواهد گرفت.

پدیده نادر ماه خونین در گوشه کنار جهان - اسپوتنیک ایران
پدیده بی نظیر ماه خونین
این نشریه تاکید کرد: ولی بازگشت واقعی انسان به ماه بعید است که به این زودی صورت پذیرد. افسوس، اما نیم قرن پس از برنامه آپولو، در عصر هوش مصنوعی و فن آوری های دیجیتال، ما نمی توانیم انسان را به ماه اعزام کنیم.

علت اول نبود پول بودجه ای است. مانع دوم مربوط به موضوع فنی است: یک موشک برای پرتاب و یا کشتی فضایی (کپسول Orion تنها در سال 2014 بدون سرنشین پرواز کرد) و مدول مخصوص پیمودن ماه وحود ندارد. علاوه بر این، اکنون هیچ کس قصد ندارد فضانوردان ظاهر شده در ماه مانند سرنشینان "آپولو" را در معرض خطر قرار دهد. تهدید دیگری به حضور طولانی مدت انسان در سطح ماه هست: این مسئله از ناشی از شراره های خورشیدی همراه با انتشار ذرات یونیزه است. بر خلاف زمین، ماه چنان میدان مقناطیسی ندارد که بتواند از انسان ها را از این پرتوافکنی در امان نگه دارد. حتی اگر روزی مستعمرات زمینیان در ماه ظاهر شود آنها مجبور خواهند بود در زیر سطح ماه زندگی و کار کنند.

ولی دانشمندان باز هم در آرزوی مطالعه و تحقیق ماه هستند هر چند که "آپولو" از ماموریت خود مقدار زیاد خاک را به زمین آورد اما کارشناسان می خواهند در باره خیلی چیزها بیشتر بدانند: در باره شکل گیری ماه، سقوط شهاب سنگ ها و ستاره های دنباله دار، محل های تمرکز یخ ها در دهانه های قطبی ماه و غیره.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала