گزارش و تحلیل

شاهد عینی: نبرد آمریکا در عراق، اقتصاد ما را ویران کرد

© AP Photo / Denis Doyleشاهد عینی: نبرد آمریکا در عراق، اقتصاد ما را ویران کرد
شاهد عینی: نبرد آمریکا در عراق، اقتصاد ما را ویران کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک شاهد عینی، خاطرات جنگ آمریکا با صدام را با خاطرات بمباران حلبچه در عراق مقایسه می کند.

به گزارش اسپوتنیک، در 20 مارس 2003، عملیات نظامی رسمی ایالات متحده آمریکا و متحدان آن، علیه رژیم عراق آغاز شد. دلیل رسمی آغاز حمله به عراق، ارتباط رئیس جمهور صدام حسین با تروریسم بین المللی و جنبش "القاعده" و همچنین جستجو و نابود کردن سلاح های کشتار جمعی ارتش عراق بود. عملیات نظامی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شماره 687 و 1441 [9] انجام گردید.

خبرگزار اسپوتنیک در این خصوص با شاهد عینی این وقایع آقای صهیب شیخ احمد کاکا محمود، یکی از ساکنان سلیمانیه عراق، روزنامه نگار و کارشناس سیاسی، مدیر کل دیجیتال مدیا شبکه جهانی کردستان NTR TV صحبت نموده است:

_شما شاهد، چه نوع عملیات نظامی درعراق بوده اید؟

در 29 اسفند سال 1381 حمله آمریکا به عراق آغاز شد. ارتش آمریکا، بریتانیا و لهستان به همراه 29 کشور دیگر با فرستادن بخشی از نظامی خود در اشغال عراق نقش داشتند. سرباز کشور آمریکا نزدیک 145 هزار سرباز بودند. ارتش عراق پس از سه هفته از حملات این 4 کشور نابود شد. جنگ عراق در 28 مرداد 1389 با آمریکا با خروج نیروهای آمریکا پایان یافت، آنها 8 سال در عراق حضور داشتند. به دستور اوباما باید تا آگوست 2011 تمامی نیروهای آمریکا از عراق خارج می شدند. کسی از عراق برای آمریکایی ها فرش قرمز پهن نکرده بود، آمریکا تیلیادرها دلار در این جنگ هزینه نمود.

فایل صوتی آمار و اطلاعات کامل جناب آقای صهیب شیخ احمد کاکا محمود در فایل زیر تقدیم شما می گردد.

آقای صهیب از سوی دیگر در خصوص "عملیات نظامی آمریکایی ها و فشار علیه ایران" جهت استفاده از نیروهای خود در مناطق مرزی با ایران با ما به صحبت نشستند، به عقیده ایشان: " آمریکایی ها برای پیروزی در جنگ با صدام، تاکید داشتند تا از محور ماهشهر به سمت شلمچه (مرز ایران و عراق) بروند و در آنجا عناصر عراقی را دور بزنند و بر ایران فشار می آوردند که این مسیر را قبول کنند. اما ایران به طور مستمر اعلام نمود که این جنگ باطل علیه باطل است و ما با این مسیر مخالف هستیم. ایران گفت ما مداخله نمی کنیم و حافظ مرزهای خود هستیم. آمریکایی ها در آن زمان اصرار کردند که ما از مرزهای ایران حمله به عراق را انجام می دهیم. نیروهای ایران به حال آماده باش درآمدند. در نهایت آمریکا با دیدن سیاست صریح ایران، از این کار صرف نظر نمود و از طریق کویت این کار را انجام داد". متن کامل سخنان ایشان در فایل صوتی زیر تقدیم می گردد: 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала