گزارش و تحلیل

ایران، سرزمین ناشناخته روس ها

© Photo / هادی نویدایران، سرزمین ناشناخته روس ها
ایران، سرزمین ناشناخته روس ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا گردشگران روس با وجود ساحل جداگانه زنانه و مردانه، نبود نوشیدنی های مخصوص به جزیره کیش سفر می کنند!

آیا پرواز های مستقیم از مسکو به کیش برگزار می گردد! آیا روس ها به جای ترکیه و مصر، ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت ایران سوودنیا و سخنان آقای یعقوب قاسمی یکی از مدیران تورهای آژانس مسافرتی در ایران، قرار است در طی ماه های اکتبر تا مارس سال جاری پروازهای مستقیم از کیش به ایران صورت پذیرد. این امر به دلیل گسترش صنعت جهانگردی بین دو کشور و همچنین علاقه ایرانیان و روس ها به شناختن فرهنگ، هنر، تاریخ کشورهای یکدیگر می باشد.

در همین راستا، خبرگزاری اسپوتنیک به سراغ دو همکار روس در زمینه صنعت جهانگردی در این دو کشور رفته است تا از نقطه نظرات این افراد در خصوص امکان برگزاری این پروازهای مستقیم، و در مجموع نحوه جذب توریست های روس به ایران خبر دار شود.

آقای الکساندر کورسونوف به عنوان مسئول بخش ایران در "اتحادیه آژانس های مسافربری" در روسیه در این خصوص به شرایط خاص جهانگردان روس در ایران پرداخته است، اینکه ایران با چه اصول، شرایطی می تواند تعداد توریست های روسیه در ایران را افزایش دهد. به عقیده ایشان با ایجاد شرایط خاص و مورد علاقه روس ها می توان امکان سفر روس ها به ایران را افزایش داد.

-در صورت برقراری پرواز های مستقیم بین مسکو و جزیره کیش، این اقدام چه تاثیری بر میزان گردشگران روسیه در ایران دارد؟ ایران برای جذب هر چه بیشتر جهانگردان روس چه شرایطی را باید در نظر بگیرد؟

ایران به عنوان یک نقطه توریستی بسیار جذاب در جهان و برای شهروندان روسیه محسوب می گردد. این موضوع از نقطه نظر جذابیت های توریستی و گردشگری بسیار حائز اهمیت است. اما باید بدانیم که افزایش میزان جهانگردان روسیه در ایران به زودی تحقق نخواهد یافت و این امر نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد، در حال حاضر (البته من به طور دقیق آمار را مورد بررسی قرار نداده ام و آمارهای تقریبی را خدمت شما عرض می کنم) می توان گفت که تعداد جهانگردان روسیه در ایران افزایش خواهد یافت، زیرا روس ها به فرهنگ شرق علاقه دارند. تهران و دیگر شهرهای توریستی ایران از جذابیت های بالایی برای گردشگران برخوردار است. ایران مسلما" به طور قابل توجهی در این صنعت رشد پیدا خواهد کرد، اگر بتوان قیمت بلیط های مسافری را متناسب نمود و همچنین برنامه های گردشگری را برای روس ها جذاب تر نمود، در آن صورت میزان گردشگران روسیه در ایران افزایش خواهد یافت. زیرا ایران یک دنیای جدید و پر از رمز و راز است. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بسیاری از روس ها به کشورهای اروپایی، آسیایی و غیره سفر نموده اند، به همین جهت بازگشایی درهای توریستی ایران بر روی روس ها از جذابیت خاص خود برخوردار می باشد.

اما اگر در خصوص افزایش میزان توریست های روسیه در ایران بخواهیم به طور جداگانه صحبت کنیم، این افزایش به تدریج و با شرایط خاص خود صورت خواهد گرفت. به همین دلیل باید به راه های گردش گری خاص در این راستا توجه نمود. اگر این شرایط فراهم شود می توان انتظار داشت که در طی سالهای اخیر تعداد گردشگران روسیه در ایران به میزان 150 هزار تا 200 هزار نفر در سال برسد.

Окрестности горы Ай-Петри в Крыму - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا تعداد توریست های ایران به روسیه کم شده؟

اما بخواهیم به طور خاص در خصوص جزیره کیش در ایران صحبت کنیم، کیش به عنوان جزیره ای بسیار خاص، جذاب برای توریست های روسیه محسوب می گردد، همانطور که می دانید روس ها عاشق استراحت در کنار ساحل دریا هستند. زیرا اکثر توریست های روس برای استراحت مناطقی را انتخاب می کنند که دارای شرایط خوب تفریحی برای یک استراحت برخوردار باشد، من جمله: غذا و رستوران های خوب، امکان نوشیدن الکل، همچنین تفریحاتی چون کلوب های شبانه، دیسکو و رستوران های خوب را داشته باشد. به همین دلیل به سختی می توان تصور کرد که بتوان ذائقه تفریحی و گردشگری روس ها را تغییر داد. به همین دلیل جزیره کیش باید شرایط خوبی را برای جذب توریست های روسیه فدر نظر بگیرد.

اما می توان گفت، بخش خاصی از روس ها در هر صورت جذب امکانات گردشگری در ایران و علی الخصوص جزیره کیش خواهند شد. به عنوان مثال، مسلمان های روسیه به احتمال زیاد جذب محیط های گردشگری در کیش خواهند شد، زیرا آنها علاقه مند به ساحل های جداگانه برای مردان و زنان هستند، یا ضرورتی بر وجود نوشیدنی های الکلی برای استراحت خود نمی بینند.

— به عقیده شما وجود اماکن استراحتی در کنار ساحل دریا به طور جداگانه برای مردان و زنان در کیش چه نتیجه ای خواهد داشت؟

می توان گفت وجود ساحل های جداگانه برای زنان و مردان برای روس ها کمی عجیب به نظر برسد، اما برای مسلمانان روسیه جذاب می باشد. اما این موضوع در مجموع موجب افزایش تعداد گردشگران روسیه در ایران نخواهد گردید.

از سوی دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک از نقطه نظر و دیدگاه افراد متخصص ایرانی در خصوص جهانگردی نیز نظر خواسته است. مدیر یکی از آژانس های توریستی در ایران، خانم لی لی صدری، نظر متفاوت تری نسبت به همکار روس خود دارد، از نظر ایشان باید بر روی امکانات تاریخی، فرهنگی و گردشگری های جذاب ایران مانور داد تا بتواند قشر خاص روسیه را به سمت جذابیت های ایران سوق داد.

-راه کارهای جذب گردشگران روسیه به ایران چیست؟

به عقیده من "ایران" برای روس ها مسیر استراحت نیست، ایران شبیه ترکیه و مصر برای گردشگران روس نیست. روس ها دیدگاه دیگری نسبت به ایران دارند و با هدف دیگری به ایران سفر می کنند. روس ها در واقع با شنیدن اسم ایران به یاد اسم "پرشیا" است، به همین دلیل با شنیدن این نام فورا به یاد جذابیت های فرهنگی و تاریخی می افتند نه تفریحی. در حال حاضر ایران باید سعی کند تا قیمت تورهای توریستی خود از سوی روسیه به ایران است، زیرا نرخ ها ما بالا است که برای جهانگردان روس این هزینه ها بالا است.

در مجموع، قشر فرهنگی در میان روس ها به ایران می آیند. در واقع سفر این قشر فرهنگی از روسیه به ایران، به خاطر "تفریح خانوادگی" نیست. زیرا برای گردشگران روسیه سفر به ترکیه به مثابه گردش، استراحت در هتل و ایجاد اقدامات رفاهی در هتل می باشد. در واقع ایران از نظر جذابیت های فرهنگی، تاریخی و قدمت خود برای گردشگران روسیه جذاب می باشد، و باید بیشتر بر روی مسئله پایین آوردن هزینه تور ها در ایران تمرکز نمود.

می توان گفت، راه های زیادی برای جذب گردشگران روسیه به ایران و شناخت ایران برای روس ها وجود دارد، یکی از این راه ها برگزاری نمایشگاه عکس است که آژانس مسافربری ما، در تاریخ اول تا دسامبر در موزه جغرافیا رو به روی کرملین برگزار می شود، نمایشگاه عکس ایران برگزار می گردد. در افتتاحیه این مراسم بسیاری از مقامات روس دعوت شده اند که از جمله برنامه های این نمایشگاه بحث گردشگری می باشد.

در مجموع می توان از نقطه نظرات دو متخصص صنعت جهانگردی در ایران و روسیه به این نتیجه رسید، که افزایش تعداد توریست های روسیه در ایران به فاکتورهای مختلف بستگی دارد. اگر در مجموع به این موضوع نگاه کنیم، با کاهش قیمت و نرخ تورها می توان تعداد بیشتری از جهانگردان روس که صرفا قصد بازدید از مناطق تاریخی و فرهنگی ایران را دارند به سمت زیبایی های ایران جذب نمود. اما موضوع ایجاد امکانات گردشگری برای زنان و مردان به صورت جداگانه نیز بر میزان افزایش توریست های روس در ایران بی تاثیر نیست. بدین روش نیز می توان توجه مسلمانان روسیه را به ایران به عنوان یک نقطه تفریحی جلب نمود.

نوروز - اسپوتنیک ایران
مقر یونسکو در پاریس شاهد برگزاري جشن جهاني نوروز

خانم والریا کاروونا عضو سازمان بین اللمی مترجمان در روسیه و به عنوان مدیر یکی از شرکت های توریستی فعال در روسیه در خصوص روابط گردشگری میان ایران و روسیه در طی سالهای اخیر با ما به صحبت نشستند.

-در صورت برقراری پرواز های مستقیم بین مسکو و جزیره کیش، این اقدام چه تاثیری بر میزان گردشگران روسیه در ایران دارد؟

ما مسئول برگزاری تورها و ارسال گروه های توریستی از ایران به روسیه هستیم، از سوی دیگر در این میان مسئولیت برگزاری سفر تعدادی گروه های جهانگردی را از روسیه به شهرهای مختلف ایران من جمله شیراز، اصفهان، کرمان، کیش و یزد را بر عهده داشتیم.

در حال حاضر به طور دقیق نمی توان گفت که این پروازهای چارتر در چه زمانی به اجرا در خواهند آمد. زیرا در این میان مسائل مختلفی وجود دارد: زیرا توریست های روسی شرایط خاصی من جمله استراحت آزاد را در نظر دارند، اگر چه همه ما می دانیم جزیره کیش، مکانی بسیار زیبا برای استراحت است. در این میان همه ما می دانیم که جهانگردان روس با سفر به این کشور باید قوانین اسلامی را رعایت نمایند. توریست های روسیه از نظر ذائقه نوشیدنی و غذایی با ایرانیان نیز فرق دارند، به همین دلیل می توان گفت سفر به کیش برای جهانگردان روس مسلمان جذاب خواهد بود، زیرا برای آنها نیز ساحل جداگانه مردانه و زنانه در آنجا وجود دارد. از سوی دیگر می توان گفت این شرایط تاثیر منفی بر مجموع جهانگردان روس برای سفر به ایران دارد.

-با توجه به سخنان شما، آیا وجود اماکن تاریخی و فرهنگی در ایران، تاثیر مثبت خود را بر جلب توریست های روس نخواهد گذاشت؟

مطمئنا"، ایران دارای قدمت تاریخی غنی بیش از 5000 ساله است، ایران یک امپراتوری باستانی است، در هر گوشه از این کشور یک سیاحتگاه تاریخی وجود دارد، بنابراین می توان گفت از نقطه نظر تاریخی ایران یک کشور بسیار جذاب برای جهانگردان خارجی محسوب می گردد. در حال حاضر بسیاری از شرکت های توریستی در روسیه اقدام به فعالیت در زمینه برگزار تورهی گردشگری به ایران نمودند، به همین دلیل می توان گفت انجام فعالیت توریستی در زمینه تاریخی امری بسیار موثر در افزایش گردشگران به این کشور تاریخی است.

شیراز - اسپوتنیک ایران
لباس همسان گردشگر خارجی در مسجد نصیرالملک شیراز(عکس)

-در خصوص آینده سفرهای گردشگری ایرانیان به روسیه و چشم انداز آن چه نظری دارید؟

هنگامی که من حدود 15 سال پیش در زمینه سفرهای گردشگری فعالیت می کردم، در آن زمان میزان سفر ایرانیان به مسکو بسیار کم حدود چندین گروه 25 نفره بود. اما در طی سالهای اخیر این تعداد به 75 هزار نفر در سال رسیده است. در نتیجه در فصل های مناسب گردشگری در روسیه از ماه می تا سپتامبر، در طی این ماه ها و علی الخصوص در تابستان تعداد گردشگران ایرانی به روسیه افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر تعداد پروازهای چارتر را افزایش داده اند، چندین شرکت بزرگ توریستی ایرانی تعداد پروازهای چارتر را افزایش داده اند که این موضوع تاثیر بسزایی بر افزایش گردشگران داشته است. این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

من امیدوارم که در طی سالهای آتی، شرکت های توریستی ایرانی توجه خود را به دیگر شهرهای تاریخی روسیه من جمله سوچی، باشقیر، تاتارستان و شهرهای معروف به حلقه طلایی روسیه بنمایند. حتی در روسیه امکان سفر با قطار به چین نیز در چارچوب برنامه های توریستی با هتل های 5 ستاره وجود دارد. این یک برنامه فرهنگی است که جهانگردان در آن می توانند دریاچه بایکال و شهرهای زیبای روسیه را از نزدیک ببینند.

من خود بیش از 30 بار به ایران سفر کردم. من ایران را بسیار دوست دارم، در واقع سرنوشت من با ایران رقم خورده است، هم کار من و هم زندگی. من هم از ایران و هم از تاریخ قدیمی این کشور، مهمانپذیری مردم بسیار لذت می برم، من خود زبان فارسی را نیز می دانم.

با مصاحبه با دو کارشناس محترم روس در زمينه گردشگري و صنعت توريسم در روسيه مي توان به اين نتيجه رسيد که اگر چه ذائقه گردشگران روس با ايرانيان متفاوت است، اما باز هم اين امر تاثير آنچناني بر تعداد گردشگران نخواهد گذاشت، زيرا ايران با تاريخ، فرهنگ و آداب و رسوم خود مي تواند اين کاستي ها و تفاوت ذائقه ها را بپوشاند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала