گزارش و تحلیل

چرا هزاران نفر "فعالین" اوااز علیه جام جهانی 2018 اعتراض می کنند؟

© Sputnik / Nina Zotina /  مراجعه به بانک تصاویر 40 مسیر توریستی در سوچی برای مهمانان جام جهانی 2018
40 مسیر توریستی در سوچی برای مهمانان جام جهانی 2018 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، کمپین بی اعتبار کردن جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه در اینترنت به اوج خود رسید.

مطلب سر اوااز Avaaz ، سازمان فعالین اینترنتی آمریکایی است که ادعا می کند یک سازمان مستقل است ولی دارای وابستگی به لابی های آمریکایی است و روابط پنهانی با جورج سوروس دارد.

در چارچوب هشتگ #cupofshame سازمان اوااز کمپین جمع آوری امضا ها برای اینکه "مقامات کشورهای مختلف و بازیکنان به اپوزیسیون ملحق شوند" و جام جهانی فوتبال را که در تابستان امسال در روسیه برگزار می شود، تحریم کنند. برای چی؟ برای وارد کردن فشار به مسکو و مجبور کردن آن به خودداری از مبارزه ضد تروریستی در سوریه.

در پیام مربوطه آمده است:

"ما، شهروندان سراسر جهان، از شما دعوت می کنیم که اگر مسکو از بمباران کودکان در سوریه خودداری نکند از حضور در جام جهانی فوتبال در روسیه صرف نظر کیند. هیچ کشوری، تیمی یا بازیکنی نباید از خشونت چشم پوشی کند و از رژیم روسیه در حین جام جهانی استقبال کند. ما از شما می خواهیم همه چیز را برای استفاده از ورزش برای برقراری صلح و نه حمایت از جنگ بکار ببرید.

این پیام تاکنون بیش از یک میلیون امضا را به دست نیاورده است، اما در حال حاضر یک کمپین کل تبلیغاتی در حال انجام است که هدف آن گرفتن ابتکار عمل در میان وسیع ترین محافل اجتماعی است.

نمایشگاه صنایع دستی ایران در جام جهانی 2018 روسیه - اسپوتنیک ایران
نمایشگاه صنایع دستی ایران در جام جهانی 2018 روسیه
جالب اینجا است که کسانی که خود را "شهروندان جهان" نامیده اند، در ایالات متحده مستقر هستند. و این کشوری است که پس از شکست در بازی با ترینیداد و توباگو امسال نمی تواند در جام جهانی شرکت کند. ظاهرا عدم حضور این تیم و در نتیجه طرفداران آمریکایی در جام جهانی موجب شد که این رقابت را تحریم کند.

اما اگر احساس نارضایتی آمریكا از عدم حضور در جشن ورزشی جهان را کنار بگذاریم می توانیم روی روش های حقه بازی كه توسط اوااز و کسانی كه پشت سر آن قرار دارند تمركز كنیم.

طرف روشن اوااز

اوااز خود را به عنوان یک سازمان فعال خیریه معرفی می کند که برای پذیرش اعضای جدید باز است. این سازمان ادعا می کند که یکی از مزایای اش نسبت به سازمان های مشابه این است که او بهتر از آن‌ها از فناوری های جدید استفاده می کند. در کمپین های تبلیغاتی آن، به طور فعال از شبکه های اجتماعی استفاده می شود که پیام ها را در یک سبک نسبتا دوستانه منتشر می کند. اوااز بسیاری از پیروان و بودجه را از طریق تلاش های شایسته ای مانند احترام به محیط زیست، کاهش فقر یا حمایت از حقوق بشر جذب می کند. با این حال، برخی از کمپین های این سازمان جنبه های دیگری داشتند. یکی از مهمترین نمونه هایی از این باصطلاح طرف دیگر، عملیات برای ایجاد منطقه ممنوع پرواز بر فراز لیبی بود. این کمپینی که توسط اتحادیه اروپا راه انداخته شد، منجر به مداخله ناتو در جنگ گردید که باعث نابودی واقعی این کشور عربی شد، جنگ داخلی خونین را تشدید کرد، باعث گسترش افراط گرایی در منطقه شد و موجب جریان مداوم مهاجران به قاره اروپا گردید.
یکی دیگر از عملیات مشکوک اوااز، جمع آوری پول برای "کلاه سفیدها" بود. اقدامات این گروه به دلیل تمایل بیشتر به عوام فریبی نسبت به موثر بودن و همچنین ارتباطات متعدد با گروه های اعلام شده توسط سازمان ملل متحد بعنوان گروه افراطی، انتقاد شده است.

روش های حقه بازی
"شما می توانید بخشی از مردم را به طور مداوم فریب دهید و همه مردم را برای مدت زمان کوتاهی،اما شما نمی توانید تمام مردم را برای همه زمان ها فریب دهید." (ابراهیم لینکلن، 16 — مین رئیس جمهور آمریکا)

در روزهای "فرا حقیقت" و جنگ خبری، روش های حقه بازی توده ای به سطح بی سابقه ای می رسد. این فقط اخبار دروغین و فیلم های هالیوودی که در حال تهیه هستند، برای ایجاد یک تصویر مشخص از "خوب" نیست که همه چیز باید ببخشد و "شر"، که باید در هر مرحله مجازات شود.

انتشار سرود رسمی جام جهانی فوتبال 2018 + فیلم - اسپوتنیک ایران
انتشار سرود رسمی جام جهانی فوتبال 2018 + فیلم
در حال حاضر این بازی توسط سازمان های غیردولتی مانند "اوااز" پیوسته است که شعار اعلام شده آن "مبارزه برای همه چیز خوب و در برابر همه چیز بد" است، اما بصورت انتخابی. شما در میان پروژه های این سازمان، هرگز ابتکار عمل تحریم آمریكا را برای هرگونه نقض، مثلا برای بمباران بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در افغانستان، مشاهده نخواهید كرد.
"اوااز" در کمپین ضد جام جهانی خود ادعا می کند که روسیه از "بمباران کودکان" و "خانواده های بدبخت" حمایت می کند، به طوری که مثل اینکه هدف رسمی مسکو همین باشد. در عین حال، آنها در مورد این واقعیت که "شورشیان صلح آمیز" مسلح هستند و این گروگان های نوجوان را به عنوان سپر انسانی نگه می دارد سکوت اختیار کردند. علاوه بر این، موارد نجات کودکان از جهادیون که توسط روس های «بد» انجام شده و برنامه های کمکرسانی های پزشکی به کودکان جنگ دیده هم مسکوت گذاشته می شود.
گفته می شود که بشار اسد رئیس جمهور سوریه، "شهرها را مسدود می کند تا غیرنظامیان نتوانند آنها را ترک کنند". ظاهرا، راهروهای متعدد بشردوستانه که هزاران نفر از مردم سوریه از حلب گرفته تا غوطه شرقی بوسیله آنها توانستند از دست تروریست ها فرار کنند در اینجا مورد توجه قرار نمی گیرند.
و در باره غوطه شرقی باید گفت که تخلیه مردم از آنجا مهمترین حادثه تاریخ نوین شمرده می شود: تنها در چند روز بیش از 70 هزار نفر از افراد غیرنظامی توانستند حوزه جنگ زده را ترک کرده و خود را به منطقه امن برسانند که توسط ارتش سوریه ایجاد شد بود. همان ارتشی که به گفته "اوااز" جمعیت "شهرهای محاصره شده" را از بین می برد.
گفته ها در این باره که مقامات سوریه و روسیه "دسترسی به مواد غذایی و دارو را برای مردم سوریه قطع می کنند"، تحویلات متعدد بشردوستانه از روسیه را در نظر نمی گیرد که به برکت آنها هزاران خانواده سوری زندگی می کنند که از جنگ نجات می یابند.
همانطوری که قبلا اشاره شد، تمام این ادعا ها به ذهن انتقادی و آگاهانه بسیار عجیب و غریب است. بنابراین، به جای اینکه اطلاعات بی طرفانه و بی قرضانه برای دسترسی به اهداف عادلانه به مردم بدهد "اوااز" می گوید که آنها چگونه باید از طریق احساسات، نه استدلال فکر کنند.
همه اینها باعث می شود انسان به فکر آن بیفتد که چه کسی می تواند پشت این اعمال قرار داشته باشد یا اینکه این امر بیشتر جالب است که آنها در پی منافع چه کسانی هستند؟

چه کسی پشت این همه است
"مراقب باشید از پیامبران دروغین که در پوست گوسفندی به شما می آیند، اما در داخل آنها گرگ های درنده هستند"
(انجیل متی 7:15)

ارکستر سمفونیک ایران برای فوتبالیست های ایرانی در جام جهانی می نوازد - اسپوتنیک ایران
ارکستر سمفونیک ایران برای فوتبالیست های ایرانی در جام جهانی می نوازد
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی اوااز، این سازمان در ژانویه 2007 از طریق ادغام دو سازمان بوجود آمده است: Res Publica و MoveOn.org ، سازمان اول دارای لابی جهانی است که مقر آن در شهر نیویورک است که برای "ترویج دموکراسی" مشغول به کار است. از جمله مهمترین اعضای آن، ریکن پاتل Ricken Patel با ریشه های انگلیسی و کانادایی بود که در حال حاضر رئیس موسسه و مدیر عامل شرکت اوااز است.
از جمله دستیارهایش، در ابتدا، آنتونی بارنت Anthony Barnett یکی از بنیانگذاران ofopenDemocracy.net، یک سازمان است که ما بعدا به آن خواهیم پرداخت. 
سازمان دوم،  این امر را مخفی نمیکند که لابی سیاسی حزب دموکرات ایالات متحده است. این سازمان در سال 1998 تاسیس شد. قصد آن متوقف کردن برکناری بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت بود، که در رابطه با پرونده مونیکا لوینسکی مورد تحقیق قرار گرفته بود. از جمله بنیانگذاران این سازمان، دموکرات تام پیرییلو Tom Pirriello است. این عضو سابق کنگره به خاطر حمایتش از جنگ با " تروریسم " و حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان و پاکستان مشهور بود.

چه فرجامی است

هر دو کمپین سیاسی تام پیرییلو و سازمانش MoveOn.org از سوی جورج سوروس، بنیانگذار بنیاد انجمن باز حمایت مالی شده بودند. همین امر در مورد سازمان یاد شده بریتانیایی openDemocracy.net صدق می‌کند که مدیر آن در اولین گام های خود به عنوان یک فعال عمل کرده و به ریکن پاتل کمک کرده بود.
تنها اضافه می‌کنیم که نشت اسناد داخلی سازمان سوروس، اهداف واقعی سرمایه گذاری بیناد او را روشن کرد: مساعدت به افکار عمومی مطلوب برای ایالات متحده و دخالت در فرآیندهای سیاسی که در سراسر جهان اتفاق می افتد.
متاسفانه، کسانی که از حمایت و مالی اوااز مساعدت و حمایت پولی می کنند، فقط یک ابزار دیگر در این بازی هستند. اوااز برای این منظور طراحی شده است تا علایق طبیعی انسان جهت انجام تغییرات و بازسازی، به نفع کسانی که در قدرت هستند خدمت کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала