گزارش و تحلیل

مقابله مشترک ایران و روسیه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت گری

© Sputnik / Somayeh Pasandideمقابله مشترک ایران و روسیه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت گری
مقابله مشترک ایران و روسیه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت گری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همایش مقابله با جریان های افراطی، تکفیری و خشونت گری در مسکو برگزار شد.

همایش مقابله با جریان های افراطی، تکفیری و خشونت گری از طرف کنگره جهانی مقابله با افراط گرایی و جنبش های رادیکال در همکاری با انستیتوی اسلام شناسی مسکو و رایزنی فرهنگی وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه سازماندهی شده بود.

روحانیون و اسلام شناسان مشهور روسیه و ایران در این همایش شرکت داشتند. هدف از تشکیل این همایش: تبادل عقاید و نظرات بین کارشناسان ایرانی و روس و متخصصان برای توضیح و شناساندن اسلام معتدل و رواج فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز و همگرایی امت مسلمان، بحث در باره ایده های تکفیری، افراطی و رادیکال و همچنین وحدت و همبستگی علمای مسلمان جهت پذیرش مواضع مشترک جهانی علیه ایده های افراطی، ابراز شد.

دکتر صابر اکبری جدی، نماینده دفتر مقام معظم رهبری در فدراسیون روسیه در گفتگویی با «اسپوتنیک» در باره مبارزه روسیه با افراط گرایی در صحنه جهانی و چشم انداز همکاری با ایران در این جهت اظهار نظر نمود.

جناب آقای اکبری جدی ، شما نقش روسیه را در مبارزه با افراط گری چطور می بینید؟
پدیده افراط گرایی تهدیدی برای بسیاری از کشورهاست. یکی از کشورهای اصلی و هدف افراط گرایی روسیه است. به طور مثال حوادث تروریستی که در گذشته در این کشور صورت گرفته و همینطورمی دانیم که در بین فرماندهان  داعش یکی از زبان های رایج زبان روسی است. طبیعی ست که روسیه به عنوان کشوری که امنیتش مورد مخاطره است نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد.


همانطور که می دانیم روسیه و ایران به طور مشترک در جبهه سوریه با تروریسم مبارزه می کنند. علاوه بر همکاری فن آوری نظامی ، به نظر شما چه شکی از ارتباطات متقابل بین طرفین ما برای مقابله با افراط گرایی لازم است؟
برداشت من از همکاری ایران و روسیه این است که بسیار طولانی مدت خواهد بود. چرا که این همکاری نه تنها در حوزه ی نظامی بلکه باید در زمینه های دیگر هم صورت گیرد. به طور مثال حوزه ی امنیتی، که بسیار موثر خواهد بود، در حوزه ی فرهنگی و به ویژه ریشه های فکری و ذهنی و دینی باید همکاری هایی صورت گیرد.


کسانی که از ایران در مبارزه با تروریسم حضور دارند به طور مثال سپاه پاسداران، در کنار دانش تاکتیکی-جنگی به خوبی ایدئولوژی مذهبی افراطیون را شناخته و تشخیص می دهند. آیا آنها می توانند تجربیات خود را با نیروهای عملیات روسیه سهیم شوند؟
قطعنا این هم از نوع همکاری هاییست که باید صورت گیرد. قطعنا کسانی که در میدان عمل وارد می شوند باید پشتوانه فکری و شناخت کافی نسبت به این مسئله داشته باشند. به نظر من حتما باید این تبادل نظرها و ارتباطات به طور گستره تر انجام شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала