گزارش و تحلیل

ما از تحریم ها نمی ترسیم چون موشک داریم!

© Sputnik / Vladimir Sergeev /  مراجعه به بانک تصاویر ما از تحریم ها نمی ترسیم چون موشک داریم!
ما از تحریم ها نمی ترسیم چون موشک داریم! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولگا اسکابیوا، مجری تلویزیون دولتی روسیه در پایان برنامه خود با عنوان "60 دقیقه" اعلام کرد: ما از تحریم ها نمی ترسیم، ما موشک داریم!

به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه انگلیسی "تایمز مالی"، این گفته منعکس کننده خشم و انزجاری در ارتباط با مجازات بریتانیا بود که می خواهد روسیه را تنبیه کرده و در مورد آن به خاطر مسموم کردن سرگئی اسکریپال مامور جاسوسی سابق دوجانبه روسیه در انگلیس تحریمات اعمال کند. برای این کار از عامل نادر عصبی استفاده شد که، تا آنجا که میدانیم، تنها در اتحاد شوروی تولید می شد.

مقامات دولت روسیه، قانونگذاران و تحلیل گران — همه آنها اتهام دولت انگلیس را به عنوان توهین و تهدید و به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه روسیه باید در برابر دشمن غربی که قصد نابودی آن را دارد، تلقی می کنند و به انسجام فرا می خوانند. آنها می گویند که روسیه باید کشور نیرومندی در مقابل دنیای غرب باشد که در راه تخریب آن می کوشد.

زیر دریایی بدون سرنشین کانیون روسیه + ویدیو - اسپوتنیک ایران
زیر دریایی بدون سرنشین "کانیون" روسیه + ویدیو
این مقابله با بریتانیا فقط چند روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در روز یکشنبه رخ داده که انتظار می رود ولادیمیر پوتین برنده آن شود. دو هفته پیش، پوتین در سخنرانی خود در مجلس فدرال این کشور اعلام کرد که روسیه چند سیستم جدید سلاح های مجهز به کلاهک های هسته ای را توسعه داده است که او آن را به عنوان اسلحه شکست ناپذیر توصیف کرد.

گام او عده ای از روس ها را که امیدوار بود توجه او در دوره ریاست جمهوری بعدی بر اصلاحات اقتصادی متمرکز شود دلسرد کرد. علاوه بر این، سخنرانی او، بسیاری از ناظران خارجی را شوکه کرد که نمایش تسلیحات هسته ای جدید را نشان دهنده مسابقه تسلیحاتی جدید با ایالات متحده دانستند. با این حال، روس ها اکنون که کشورشان دوباره در مقابله با غرب قرار گرفته تعداد کمی از آنها جرأت می کنند که لفاظی های جنگجویانه پوتین را مورد سوال قرار دهند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی پرانرژی وزارت امور خارجه روسیه، در این هفته اشاره کرد که اولتیماتوم خانم ترزا می به مسکو و درخواست او برای توضیح حمله با استفاده از سم، در حکم تهدید نظامی به روسیه است و سلاح هایی که پوتین چندی پیش معرفی کرده به معنای وسیله برای دفاع از حملات غرب است. زاخارووا گفت: باید برای همه روشن باشد که پس از آنچه رئیس جمهور در پیامی به مجلس فدرال روسیه گفته است هیچ کس نمی تواند در مجلس کشورش بلند شود و بگوید: "من به روسیه مهلت 24 ساعته می دهم. مطلب سر لندن، پایتخت کشور هسته ای است. این چه کسی است که مهلت 24 ساعت داده است؟".

نقش پوتین در توسعه سلاح های موشکی جدید روسیه - اسپوتنیک ایران
نقش پوتین در توسعه سلاح های موشکی جدید روسیه
بسیاری از روس ها در این انزجار سهیم اند. آنتون زایتسف، حدود 30 ساله، در مسکو به عنوان نگهبان امنیتی کار می کند، گفت: به همین دلیل است که از رییس جمهور حمایت می کنیم. او ضعف های خود را دارد، اما او درست است که به طور جدی امنیت کشور را در دست خود محکم نگه دارد. امروز، تحریم جدید علیه روسیه در دست طرحریزی است. کسانی که این تحریم ها را وضع می کنند، حق ندارند این کار را انجام دهند. او گفت: بریتانیا، تو در مورد خودت چه تصور میکنی؟

به عقیده خانم ولِنتینا، که قبل از بازنشستگی به عنوان دبیر، کار کرد، همانا کشور های غربی هستند که در برافروخته شدن آتش جنگ شرکت دارند و روسیه مجبوراست از خود دفاع کند. ما یک ملت صلح دوست هستیم. هیچکس به اندازه ما از جنگ ضرر ندیده است. ما، مردم نسل من، میگفتیم: مهمترین چیز این است که جنگ جدیدی بوقوع نپیوندد! وی در پایان گفت: به همین دلیل است که سلاح های هسته ای دردست ما هست — تا مطمئن باشیم که هیچ کس هرگز به ما حمله نکند.

جنگ به طور سنتی از شدیدترین ترس ها برای روس ها است. در نتیجه جنگ جهانی دوم، اتحاد شوروی بیش از 20 میلیون نفر را از دست داد و تقریبا هر خانواده این کشور در آن سهم گرفت. پس از مداخله مسکو در کریمه و شرق اوکراین و کارزار نظامی در سوریه در پایان سال 2015 ترس از جنگ که در عمق مردم روسیه بود بیدار شد.

به اعتقاد جامعه شناسان روسی، مردم بر این باورند که این کشور در مقابله دائم با غرب و بویژه ایالات متحده است. آخرین نظرسنجی که در ماه سپتامبر سال گذشته توسط مرکز مستقل نظرسنجی "لِوادا" در این خصوص نجام شد نشان داد که یک پنجم پرسش شدگان دائما در حال ترس از جنگ جهانی جدید بسر می برند. تحلیلگران می گویند که این اوخر از شدت این نگرانی ها کاسته شد. نتایج آخرین نظرخواهی سرویس ثبت افکار عمومی "وتسیوم" حاکی از این است که مردم بیشتر آسوده خاطر شدند. هنگامی که کارشناسان این این مرکز سئوال کردند که از کدام بخش از سخنان پوتین بیشتر خوششان آمد آنها گفتند از بخش نمایش سلاح های جدید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала