گزارش و تحلیل

عربستان فقط بمب اتمی کم دارد!

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر عربستان فقط بمب اتمی کم دارد
عربستان فقط بمب اتمی کم دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به اینکه عربستان سعودی کلکسیونی از پیشرفته ترین تسلیحات مدرن جهان را در اختیار دارد به نظر می رسد فقط یکی دو تا بمب اتمی در این کلکسیون کم است تا کلکسیون تکمیل شود و به بهانه اینکه اگر ایران چنین تسلیحاتی داشته باشد عربستان هم باید به آن دسترسی پیدا کند تلاش دارد به بمب هسته ای برسد.

بر اساس گفته تحلیل گران نظامی سلاح هایی که عربستان سعودی در اختیار دارد بیشتر شبیه کلکسیون صدها ماشین گران قیمت شاهزاده های ثروتمند عرب می باشد که حد اکثر یکی را شاید بتوانند استفاده کنند ولی دوست دارند دائما آنها را در پارکینگ کاخ های خود ببینند و هزینه نگهداری شان را پرداخت کنند ودلشان خوش باشد که این ماشین ها را دارند و آنها را به رخ دیگران بکشند.

اگر به تقاضای هفته پیش آقای نتانیاهو از ترامپ در مورد خودداری ایالات متحده نسبت به فراهم کردن فناوری هسته ای برای عربستان سعودی با دقت توجه کنیم چند نکته است که می توان به آنها اشاره کرد.

1 — علیرغم اینکه عربستان سعودی سخت در تلاش است دشمن اصلی خود را ایران معرفی کند و اسرائیل را از جایگاه دشمن اعراب و مسلمانان خارج کند ولی اسرائیل هنوز به عربستان سعودی به عنوان یک دشمن نگاه می کند و به هیچ وجه تاب آن را ندارد که مشاهده کند عرب ها و مسلمانان به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کنند، حتی شاید بتوان گفت ایران خیلی هم نا خشنود نخواهد بود اگر عربستان سعودی که یک کشور مسلمان است نیز به سلاح های هسته ای دسترسی پیدا کند چون ممکن است روزی از این تسلیحات به نفع جبهه مقاومت استفاده شود و موازنه قدرت در مقابل اسرائیل را کاملا به هم بزند.

2 – برخی باور داشتند این کار آقای نتانیاهو یک سیاهبازی بوده تا هزینه خرید این فناوری را برای آن بالا ببرد و آقای ترامپ را خوشنود کند.

3 – صحبت های اخیر شاهزاده محمد بن سلمان در مورد اینکه اگر ایران به تسلیحات هسته ای دسترسی پیدا کند پس عربستان هم به سرعت به آن دسترسی پیدا خواهد کرد را می توان به عنوان پاسخ عربستان به اسرائیل و ایالات متحده بوده در اینکه هدف از برنامه هسته ای ساخت بمب هسته ای برای مقابله با دیگر کشورهای اسلامی علی الخصوص ایران است و عربستان به هیچ وجه تهدیدی برای اسرائیل ایجاد نخواهد کرد.

4 – شاید هم آمریکایی ها و اسرائیلی ها امیدوار هستند با مطرح کردن عربستان در مقابل ایران بتوانند برگه تهدید بازگشت ایران به شرایط سابق برنامه هسته ای اش را از دست ایران خارج کنند وبگویند اگر شما به برنامه قبلی خود برگردید ما نیز عربستان را با سلاح های هسته ای تسلیح می کنیم.

 

کما اینکه طی سالهای اخیر مشاهده کرده ایم پیشرفته ترین تسلیحات جهان در اختیار عربستان سعودی قرار گرفته اما خود سعودی ها توانایی استفاده از بسیاری از آنها را ندارند و این آمریکایی ها و یا غربی ها هستند که باید از این تسلیحات استفاده کنند.

در واقع هیات حاکمه عربستان سعودی نوعی کلاه شرعی برای حضور نیروهای خارجی در سرزمین های خود ایجاد کرده چون می داند اگر رسما اعلام کند که نیروهای خارجی در سرزمین های عربستان سعودی حضور دارند مردم این کشور بسیار خشمگین خواهند شد.

به این ترتیب نه فقط نیروهای خارجی در عربستان سعودی مستقر می باشند بلکه این نیروها و تسلیحات شان با هزینه عربستان سعودی در این کشور مستقر هستند.

وقتی مشاهده می کنیم که عربستان سعودی در جنگ بر علیه یمن از انواع و اقسام تسلیحات کشتار جمعی استفاده می کند این مساله به ذهن مان خطور پیدا می کند که اگر عربستان سلاح هسته ای در اختیار داشت آیا ممکن نبود بر علیه ملت بی گناه یمن از آن استفاده می کرد؟

در شرایطی که وزیر خارجه ایران آقای محمد جواد ظریف چند روز پیش برای اطمینان خاطر دادن به سعودی ها رسما اعلام می کند که اگر عربستان مورد حمله قرار گیرد ایران به حمایت از آن خواهد شتافت هنوز مقامات سعودی دست از تهدیدات خود بر علیه ایران بر نداشته اند.

اگر صحبت شاهزاده محمد بن سلمان با یکی از شبکه های تلوزیونی آمریکایی را تماشا کرده باشید نوعی پارادکس در صحبت ها به ذهنتان خطور پیدا می کند.

اینکه تغییر وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل فشارهای امارات عربی متحده و عربستان سعودی بسیار آنها را غره کرده و آنها باور دارند که حال در شرایطی قرار دارند که می توانند در سیاست ایالات متحده و جهان تاثیر گذار باشند در حالی که متوجه نیستند ایالات متحده بزرگ تر از آن است که اینقدر کوچک شود و اگر رئیس جمهوری آن به دلیل پول پرستی کاری انجام می دهد دلیل نمی شود که آمریکا در اختیار دیگران قرار گرفته باشد.

اگر واقعا ایران (طبق اظهار نظر شاهزاده محمد بن سلمان در این مصاحبه) نه از نظر اقتصادی و نه از نظر نظامی عددی در مقابل عربستان سعودی به حساب می آید که عربستان بخواهد از آن هراسی داشته باشد پس چرا صبح تا شب مقامات عربستانی از تهدید ایران صحبت می کنند؟

خوب اگر ایران عددی نیست پس چرا اینقدر از ایران می ترسید و هر چه دارید هزینه می کنید تا بقول خودتان خطر ایران را از خود دفع کنید؟

ایران از ابتدا اعلام کرده که دسترسی به تسلیحات کشتار جمعی مخصوصا تسلیحات هسته ای شرعا حرام است و تمایلی به دسترسی به آن را ندارد واگر بحث ولیعهد عربستان سعودی مشروط به دسترسی ایران به سلاح هسته ای باشد باید بگوییم خوب این ماجرا یک شانتاژ خبری بیش نیست چون ایران تصمیم ندارد به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند پس عربستان هم چنین نیازی نخواهد داشت.

اما اگر بحث های شاهزاده محمد بن سلمان به این دلیل باشد که عربستان تلاش دارد آمریکایی ها را قانع کند سلاح هسته ای در اختیارش قرار بدهند، و احتمالا هم اینگونه است، باید بگوییم حتی سلاح هسته ای هم نمی تواند یک رژیم و یا نظام را از سرنگونی نجات دهد و شاید هم خوب باشد این سلاح ها در اختیار عربستان قرار گیرد تا شاید شرایطی پیش آید که این تسلیحات به جای اینکه تهدیدی برای ایران باشد تهدیدی برای اسرائیل باشد.

همانگونه که انقلاب و جنگ هشت ساله ایران و عراق ثابت کرد اولا احتمال اینکه پاشنه درب یک کشور روی یک محور بچرخد خیلی کم است و هیچ بعید نیست که رژیم و یا حتی پادشاهی در عربستان سعودی سر کار بیاید که شدیدا با اسرائیل دشمنی داشته باشد.

همچنین باید توجه داشت تجربه ثابت کرده تسلیحاتی که آمریکایی ها در اختیار عربستان سعودی قرار داده اند فقط به درد خودشان می خورد وبس واگر شرایطی باب میل غربی ها نباشد یک هواپیمای عربستانی توان پرواز نخواهد داشت حالا چه برسد به اینکه بخواهند از بمب هسته ای استفاده کنند.

تفاوتی که سعودی ها را وادار می کند، با اینکه به قول آقای محمد بن سلمان هم اقتصاد برتر از ایران را دارند هم مدرن ترین تسلیحات جهان، این است که ایرانی ها هر آنچه دارند خود تولید می کنند و نان رنج خود را می خورد در حالی که سعودی ها از خود هیچ چیزی ندارند و تجربه ثابت کرده که آنکه خود تولید می کند بسیار قدرتمند تر است مخصوصا اگر سربازان غیوری داشته باشد که حاضر هستند جانشان را فدای سرزمین خود کنند.

شاید بهترین تجربه برای عربستان سعودی همان جنگ یمن باشد که نشان داد قدرت نظامی و اقتصادی عربستان سعودی چه قدر می تواند در پیروزی در یک جنگ مفید باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала