گزارش و تحلیل

بیایید از سلاح فرهنگ استفاده کنیم

© AP Photo / Ebrahim Norooziبیایید از سلاح فرهنگ استفاده کنیم
بیایید از سلاح فرهنگ استفاده کنیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که دشمنان روزانه ایران را با انواع و اقسام سلاح های مدرنی که در اختیار دارند تهدید می کنند ایران سلاحی دارد که هنوز به هیچ وجه استفاده نکرده و آن فرهنگ و تمدن ایرانی است.

شاید برای برخی مساله تعجب بر انگیز باشد که چگونه می توان از این سلاح استفاده کرد اما من مثالی می زنم که شاید برای همه روشن شود منظور چیست.
بسیاری احتمالا تصاویر سفیر آلمان در تهران را در گروه های اجتماعی مشاهده کرده اید که پشت زامیاد آبی عکس گرفته و یا در حال هم زدن آش نذری و یا در حال چای ذغالی خوردن در کاشان است اما آیا می دانید که چه شرایطی پیش آمده که چنین شده؟
چند ماه پیش بنده در روز ملی آلمان سخنرانی ای از سفیر آلمان در مورد ایران و ایرانی ها و برجام شنیدم که حتی مسئولین ایرانی هم نمی توانستند چنین وصفی در مورد ایرانی ها بیان کنند.
چند روز بعد بخش هایی از سخنرانی های وی توسط شهرداری تهران روی بیلبوردها هم نصب شد.
آقای میکائیل کلود همانند دیگر دیپلمات های خارجی قبل از سفر به تهران با همان ذهنیتی به ایران آمده بود که رسانه های مخالف ایرانی ها در ذهن همه خارجی ها جا می اندازند.
وی در ابتدای ماموریت خود در حالی که در تهران تردد می کرد ماشینش مشکل پیدا کرد و راننده با شرکت سازنده ماشین تماس گرفت تا برای تعمیر ماشین تعمیر کار بفرستند ومنتظر بودند ماشین دیگری برای بازگرداندن سفیر به سفارت بیاید در همین حین تعدادی میوه فروش دوره گرد به سفیر تعارف کردند که داخل ماشین ننشیند و از میوه های آنها میل کند که سفیر هم با کمال میل پذیرفت و با آنها عکس یادگاری هم گرفت.

عکس های متواضع سفیر آلمان در ایران + عکس - اسپوتنیک ایران
تصاویری متواضع از سفیر آلمان در ایران + عکس
در واقع این رفتار میوه فروش ها بسیار در ذهن آقای سفیر تاثیر گذاشت که مردم ایران بر عکس آن چیزی که در رسانه های خارجی بیان می شود تروریست و یا دشمن مردم دیگر کشورها نیستند.
پس از مدتی سفیر در حال گشت و گذار در مراسم محرم بود که مشاهده کرد برخی آش نذری می پزند وبسیاری هم صف کشیده اند که از این آش بخورند، به همین دلیل هم تصور کرد که حتما این غذا خیلی خوشمزه است که این همه مردم صف کشیده اند از آن بخورند.
وی برای اینکه مزه این غذای ایرانی را بچشد به سمت هیات رفت و خواستار خرید یک کاسه آش بود که متوجه شد این آش نذری است و نیازی به پول دادن نیست.
برای وی جالب بود که این آش غنی و فقیر و یا صاحب منصب و بی صاحب منصب نمی شناسد و نه فقط همه می توانند از این آش میل کنند بلکه بسیاری هم، که از ماشین هایشان معلوم بود استطاعت مالی دارند، ماشین های گران قیمت خود را پارک می کنند و در صف های طولانی می ایستند تا یک کاسه نذری امام حسین (ع) دریافت کنند.
این ماجرا کنجکاوی وی را بر انگیخت و ماجرا را پرس وجو کرد تا متوجه شود این چیست که اینقدر ایرانی ها به آن اعتقاد دارند.
وقتی متوجه شد که هر کس برای محقق شدن حاجتی پای دیگ می رود تا این آش را هم می زند خواهش کرد که خود نیز در هم زدن آش کمک کند و حاجتی را طلب کند.
برخورد بسیار زیبای نذر دهندگان که به وی اجازه دادند آش نذری آنها را هم بزند آنقدر در روحیه این سفیر خارجی تاثیر گذار بود که وی خواهش کرد عکس بگیرد و آن را در اینستاگرام خود منتشر کرد.
جالب تر اینکه حاجت وی نیز محقق شد و وی به من می گفت از مریدان امام حسین (ع) شده ومنتظر است سال آتی در مراسم شرکت کند و مجددا آش نذری هم بزند و اگر هم به او، به عنوان یک مسیحی، اجازه دهند حتی سهمی هم در این نذر داشته باشد.
چند ماه پیش آقای سفیر به کاشان رفته یوذد وپس از گشت و گذار در بازار کاشان چند بازاری که چای ذغالی درست کرده بودند وقتی دیدند که سفیر سردش است به او چای ذغالی تعارف کردند و به قول خودش خوش مزه ترین چایی که در عمرش خورده بود را آنجا خورد.
کار به جایی کشید که دو هفته پیش در ملاقات با آقای لاریجانی وی کنار آقای حسین امیرعبد اللهیان مشاور بین الملل رئیس مجلس ایران نشسته بود و یکی از نشریات مورد حمایت اسرائیل در آلمان از وی انتقاد کرده بود که چرا کنار فردی که به قول این روزنامه "تروریست ودشمن اسرائیل به حساب می آید نشسته" اما سفیر با تندی وافتخار به این نشریه واکنش نشان داده بود وگفته بود اگر شما در مورد ایرانی ها اشتباه می کنید من دیگر اشتباه نمی کنم.
آیا فکر می کنید ذهنیت قبلی شخصی که به رتبه سفیر یک کشور رسیده را می توان به راحتی تغییر داد.
البته که نه ولی فرهنگ و تمدن ایرانی آنقدر قدرت مند است که می تواند چنین کاری را انجام دهد.
این ماجرا را تعریف کردم تا نکته مد نظر خودم را واضح تر بیان کنم.
بزرگترین سلاحی که ایرانی ها در اختیار دارند همان فرهنگ و تمدن آنها است که می تواند همه تحریم ها را بشکند.
اگر ما بتوانیم زمینه حضور توریست های بیشتر به مملکتمان را فراهم کنیم و همان برخورد فرهنگی ایرانی را به آنها نشان دهیم کرد، هر کدام از این توریست ها وقتی که به مملکت خود بر می گردند قطعا ده یا پانزده دوست و آشنا دارند و شرایط فرهنگ و تمدن ایرانی را برای آنها شرح خواهند داد.
نیاز نیست که ما بخواهیم زحمت بکشیم و ثابت کنیم که تبلیغات رسانه ای دشمنان مغرضانه است.
این امر مستلزم آن است که از لحظه ورود این توریست ها در فرودگاه ها تا همه اماکن سیاحتی و توریستی همه دست به دست هم بدهیم و با آنها برخوردی شایسته فرهنگ و تمدن خود داشته باشیم.
اگر هم برخی موارد با فرهنگ ما خیلی سازگار نیست بد نیست که از خود منش شخصیتی نشان دهیم.
بزودی بسیاری از ایرانی ها برای تعطیلات نوروز به خارج ایران سفر خواهند کرد.
اگر همین ها فرهنگ و تمدن ایرانی را در مملکت غریب به نمایش بگذارند قطعا می توانند روزنه هایی برای شکست تحریم ودشمنی با ایران و ایرانی ها ایجاد کنند.
اگر ما بتوانیم زمینه ای برای پیوند فرهنگی ایرانی های مقیم خارج از ایران با سرزمین مادری ایجاد کنیم همین ایرانی ها می توانند هم سفیرانی برای نمایش فرهنگ و تمدن ایرانی باشند و هم اینکه حتی در سیاست به سرزمین مادری و وابستگانشان کمک کنند تا تحت فشار دشمنان قرار نداشته باشند.
آیا می دانید تاثیر همین ایرانی های مقیم ایالات متحده و کانادا و اوروپا در انتخابات این کشورها چه قدر است.
اگر بتوانیم پیوند اینان با سرزمین مادری را محکم کنیم آیا متصور هستید که تحریمی است که بتواند بر ایران تاثیر بگذارد، یا اصلا شخصیت سیاسی ای وجود خواهد داشت که جسارت کند به ایرانی ها توهین کند.
در این راستا شاید وقت آن باشد بنشینیم ببینیم چه کارهایی است که می توان انجام داد که این امور محقق گردند و اگر در مواردی نیاز به گذشت باشد همه اطراف از خود گذشت نشان دهند تا یکپارچگی و انسجام و وحدت ملی ما با دشمنان مقابله کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала