گزارش و تحلیل

هواپیماهای آخرالزمان پوتین و ترامپ

© Sputnik / Mikhail Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر هواپیماهای آخرالزمان پوتین و ترامپ
هواپیماهای آخرالزمان پوتین و ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک هر دو رییس جمهور دارای هواپیماهای ارتباطی امن مخصوص موقع حمله هسته ای به کشورهایشان می باشند.

"آدام اسوِنسون" مقاله نویس سوئدی در روزنامه "داگنس نوهِتِر" نوشت: در صورت وقوع جنگ هسته ای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را بوسیله هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آن کشور به هوا بلند خواهند کرد. این هواپیما یکی از 4 هواگردی است که دائما در حالت آمادباش بوده و رییس جمهور می تواند به کمک آنها با نیروهای مسلح ارتباط برقرار کرده و در مواقع اظطراری از کشور هدایت کند. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز دارای چند فروند ویژه برای روز آخرالزمان است.

در صورت بحران و بروز جنگ هسته ای، رییس جمهور آمریکا را به یکی از هواپماهای بوئینگ 747-200 روانه خواهند کرد که اولین بار در دهه 1970 به هوا بلند شدند. به طور رسمی این مدل E-4Bنامیده شده است. هدف از ایجاد آن — حفاظت از رئیس جمهور بود تا بتواند اقدامات تلافیجویانه در صورت حمله احتمالی به ایالات متحده را انجام دهد. این هواپیماها را همچنین مخصوص روز آخرالزمان می نامند. تنها آمریکا و روسیه دارای چنین هواپیماهایی می باشند.

CC0 / / E-4B
E-4B - اسپوتنیک ایران
E-4B

تهدید کره شمالی به آمرکا در سپنامبر 2017 چنین بود: ما قاره آمریکا را به خاکستر و تاریکی فرو خواهیم برد. بیایید با استفاده از تمام ابزار انتقام که ما تا کنون آماده کرده ایم، تنفر ما را بروز دهیم.

واکنش دونالد تروپ سریع و آنی بود:

"از آنها با چنان آتش و خشمی استقبال خواهیم کرد که جهان آنرا هرگز ندیده ندیده است".

در اینگونه اوضاع و احوال چهار هواپیما E-4B به صحنه می آیند. به اصطلاح "هواپیماهای آخرالزمان" برای این منظور طراحی شده است تا تبدیل به یک مقر در حال پرواز شود که در آن رهبران ارشد کشور بتوانند بجنگند و همچنان به حکومت بر کشور ادامه دهند. به نوشته "نیویورک تایمز" "هواپیمای آخرالزمان" دائما در پایگاه نیروی هوایی اوفوت در ایالت نبراسکا واقع در مرکز آمریکا ایستاده و در انتظار رییس جمهور است، این هواپیما دارای تجهیزات ساخته شده با تکنولوژی پیشرفته" است و معمولا توسط وزیر دفاع ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد، اما در صورت جنگ هسته ای، نقش مهمی ایفا خواهند کرد. در طول جنگ سرد، یکی از چنین هواپیماهای E-4B به طور دائمی در پایگاه هوایی اندروز در نزدیکی واشنگتن قرار داشت تا در طول فقط 15 دقیقه رییس جمهور را به مکان امن منتقل کند. تا کنون حداقل یک هواپیما E-4B در اوفوت در حال آمادگی مداوم با موتور های حاضر و آماده برای پذیرش فوری رییس جمهوری منتظر است.

هواپیما برای پوتین - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
هواپیما برای پوتین
این هواپیماها مانند پناهگاه های پرنده دارای فناوری های پیشرفته هستند. در عین حال، بسیاری از جزئیات در مورد آنها مخفی است. Daniel Terdiman از وب سایت فن آوری کامپیوتر CNET، اجازه بازدید از یکی از این هواپیماها را در سال 2013 دریافت کرد و اظهار داشت که هیچ راحتی در داخل آنها دیده نمی شود. برعکس، مبلمان و تجهزات داخلی به حد اقل و تنها به میزان کاربرد ضروری است.

این تجهیزات برای کاربرد از همه گونه موقعیت ها در نظر گرفته شده و امکان می دهد تا دولت ایالات متحده در اولین روز جنگ هسته ای با یک هواپیما از خطر فرار کند. برای اطمینان از امکان قرار داشتن در هوا در طول اولین روز بحران هسته ای این هواپیما از امکان سوخت گیری در هوا برخوردار است که این بدان معنی است که هواپیمای حامل رییس جمهور می تواند چند روز بدون نشست در حال پرواز باشد.

هواپیما E-4B مجهز به دستگاه های ارتباطی پیچیده است که به رئيس جمهور اجازه می دهد تا کشور را از هوا اداره کند حتی اگر زیرساخت ها و سامانه های مواصلاتی کاملا تخریب شده باشند. در آن تجهیزاتی برای برقراری ارتباط با همه واحدهای دارای اهمیت حیاتی ، از کشتی ها، زیردریایی ها گرفته تا سایر هواپیماها و ایستگاه های ارتباطی بروی زمین وجود دارد. در هواپیما ایستگاه های ارتباطی خاص برای حدود صد نفر وجود دارد.

پوتین در پیامی به روحانی در ارتباط با سقوط هواپیما ابراز همدردی کرد - اسپوتنیک ایران
پوتین در پیامی به روحانی در ارتباط با سقوط هواپیما ابراز همدردی کرد
یکی از جالب ترین ویژگی های این هواپیما، توانایی آنتن تقریبا 8 کیلومتری است که محکم شده به پشت هواپیما همراه با آن پرواز می کند و امکان برقراری تماس با زیردریایی ها را زمانی فراهم می کند که تمام وسایل ارتباطی دیگر غیر فعال شوند.

همراه با ایالات متحده، یک مجموعه مشابه از هواپیماهای ویژه و آماده برای انتقال رهبر در صورت بروز جنگ هسته ای، نیز در روسیه هست. حداقل از اواسط دهه 1980، در این کشور هواپیمایی طراحی شده بود تا اجازه دهد که رهبر این کشور از هوا برای انجام حمله تلافی جویانه در مورد کشورتجاوزکار دست به اقدام بزند. به نظر می رسد که در سال های اخیر آمادگی رزمی روسیه افزایش یافته است. رسانه ها نوشتند که چندین نوع هواپیما ظاهر شده است که به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بقیه رهبران این فرصت می دهد که در اولین روزهای جنگ هسته ای زنده بمانند و دست به اقدام بزنند.

از سال 2009 تا 2012 روسیه سه هواپیمای Tupolev Tu-214SR را به طور ویژه مجهز کرد: هدف اعلام شده آنها این است که رئیس جمهور بتواند کشور را از هوا کنترل کند. هواپیمای دو موتوره، دارای طول 46 متر است که بدان معنی است که آن بسیار کوچکتر از همتایان آمریکایی خود است که طول آنها حدود 70 متر است. این هواپیما به بهترین سیستم های ارتباطی و سایر تجهیزات مخابراتی مجهز شده است.

© Sputnik / Maxim Blinov  /  مراجعه به بانک تصاویر Tupolev Tu-214
Tupolev Tu-214 - اسپوتنیک ایران
Tupolev Tu-214

پیش از آن، روسیه دارای چهار ایلیوشین نسل اول بود و پس از مدتی در سال 2016 دو هواپیمای دیگر نسل سوم در اختیار ریاست جمهوری این کشور قرار گرفت. آنها بر پایه ایلیوشین های 60 متری تولید شدند. ایگور کورتچنکو، تحلیلگر نظامی روس، گفت که اگر بدترین سناریو عملی شود، توانایی های این هواپیما به ایراد ضربات متقابل صد در صد مسلم است. وی افزود: اگر یک کشور سلاح هسته ای خود را علیه روسیه بکار ببرد، این مرکز پرنده فرماندهی اجتناب ناپذیری تلافی های اتمی را تضمین می کند و هیچ حمله ای علیه کشور ما بدون مجازات باقی نخواهد ماند.

دقیقا معلوم نیست که چند هواپیمای "آخرالزمان" در روسیه موجود است، اما مشخص است که هدف آنها مشابه ایالات متحده است. اگر حادثه ای که بسیاری مردم آن را آخرالزمان می نامند به وقوع بپیوندد در درجه اول به نجات جان دو فرد با شتاب زدگی خواهند پرداخت — رییس جمهور روسیه و رییس جمهور آمریکا.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала