اورانیوم در اسباب بازی های کودکان و نه نکته دیگر درباره تشعشعات رادیوآکتیو

© AP Photo / Rick Bowmerاورانیوم در اسباب بازی های کودکان و نه نکته دیگر درباره تشعشعات رادیوآکتیو
اورانیوم در اسباب بازی های کودکان و نه  نکته دیگر درباره تشعشعات رادیوآکتیو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علاوه بر پدیده های وحشتناک رخ داده پس از سانحه در نیروگاه اتمی چرنوبیل از جمله روییدن قارچ هایی به اندازه قد آدم و به دنیا آمدن خرگوش های دو سر، نکات واقعی و جالب توجه دیگری در رابطه با تشعشعات رادیو آکتیو وجود دارد که اسپوتنیک آنها را برای شما تعریف می کند.

1. شهر دنور، مرکز ایالت کلرادو آمریکا ، یکی از شهرهای دارای بالاترین سطح تشعشات رادیوآکتیو در جهان است که در رابطه با وقوع سانحه در کارخانه "روکی فلتس" ، تولید کننده مهمات و پلوتونیوم تسلیحاتی در آنجا در روز 11 سپتامبر سال 1957 است. سطح تشعشات رادیوآکتیو دردنور دو برابر میزان مجاز است.
2. مسافران پرواز نیویورک ـ لندن با چنان میزان تشعشات رادیوآکتیو روبرو می شوند که به اندازه یک بار پرتو نگاری است.
3. میزان تشعشعات رادیو آکتیوی که خلبانان و مهمانداران هواپیما ها طی یک سال کار دچار آنها می شوند، شدیدتر از کارکنان نیروگاه های اتمی است.
4. چرنوبیل یکی از شهرهای دارای بالاترین سطح تشعشات رادیوآکتیو در جهان است. در آنجا جنگل ها بر اثر این تشعشعات به رنگ قرمز وحشتناک و غیرعادی در آمده اند.
5. در دنیا نه فقط رآکتورهای هسته ای ساخته دست انسان بلکه رآکتورهای هسته ای طبیعی وجود دارند. رآکتور هسته ای آفریقا که در معادن اورانیوم 235 در این قاره شکل گرفته ، یکی از آنها است.
6. تشعشعات یونیزه شده می تواند به دی ان ای لطمه وارد کرده و باعث بروز تغییرات ژنتیکی شود. با توجه به این نکته دانشمندان احتمال می دهند که تشعشعات یکی از عوامل روند تکامل و فرگشت در طبیعت باشد.
7. در دوره جنگ سرد جستجوی اورانیوم در آمریکا برای اهداف نظامی آغاز شد. برای استخراج معادن از کارگران متعلق به قبیله سرخپوست ناواهو استفاده می کردند که از خطرات اورانیوم برای سلامتی خود خبر نداشتند.
8. در قرن بیستم مجموعه اسباب بازی ها برای کودکان علاقمند به فیزیک در آمریکا از شهرت زیادی برخوردار بود که از جمله اورانیوم ـ 238 واقعی جزو آن بود.
9. دود حاوی ایزوتوپ های رادیوآکتیو است. به این دلیل سیگاری ها علاوه بر دیگر ضررها همچنین با میزان زیادی از تشعشعات رادیوآکتیو روبرو هستند.
10. وقتی ماری کوری، رادیوم را کشف کرد، این عنصر از شهرت زیادی برخوردار شد. در آن زمان با مضرات تشعشعات خیلی آشنا نبودند و به این دلیل در خیلی از زمینه ها از جمله در لوازم آرایش، داروها، وسایل خانگی و حتی در مواد غذایی از آن استفاده می کردند و بسیاری از افراد در این رابطه به امراض گوناگونی دچار می شدند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала