گزارش و تحلیل

ممنوعیت معاملات دلاری در ایران

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMA/Filesممنوعیت معاملات دلاری در ایران
ممنوعیت معاملات دلاری در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران ممنوعیت معاملات وارداتی به دلار را اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به خبرهای کانال پرس تی وی، بانک مرکزی ایران می گوید:هیچ مشکلی در معاملات بین المللی وجود نخواهد داشت، زیرا حتی در حال حاضر دلار برای درصد کمی از معاملات تجاری خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مورد، همانطوری که فوربس می نویسد، کالاها را می توان به هر ارز دیگر، یورو، یوان یا روبل به ایران وارد کرد. گفتنی است که ایران در سال 2016 اجناسی با ارزش 101.1 میلیارد دلار را به خود وارد کرد.

در سال 2012، ایران با استفاده از یوان با چین به تجارت پرداخت و در ماه نوامبر سال گذشته، آیت الله علی خامنه ای پیشوای جمهور اسلامی ایران، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت که همکاری میان تهران و مسکو به انزوای ایالات متحده کمک خواهد کرد. به گفته وی، یکی از عناصر این استراتژی ممکن است امتناع از کاربرد دلار باشد.

سه راهکار در برابر افزایش قیمت دلار در ایران - اسپوتنیک ایران
سه راهکار در برابر افزایش قیمت دلار در ایران
یکی از دلایل ممنوعیت استفاده از دلار کاهش دائمی نرخ ریال است. از آغاز سال جاری تا کنون، ارز پول ملی ایران 8 درصد کاهش یافته است، با وجود اینکه در سال 2017 نیز میزان آن کاهش یافته بود. ممنوعیت واردات دلاری باید تقاضای دلار در داخل جمهوری اسلامی را کاهش دهد. دلیل دیگر — قصد تضمین مواقعیت ایران در صورت اعمال تحریم های جدید توسط ایالات متحده علیه ایران و همچنین احتمال زیاد نزدیکی بیشتر ایران با چین است.

لازم به یادآوری است که ایران اولین کشوری نبود که گفته بود در تلاش است از دلار رهایی یابد. در اواسط ماه سپتامبر سال گذشته نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که کشورش سعی خواهد کرد دلار را کنار بگذارد. ونزوئلا و ایران ضمن امتناع از دلار، به یک زمین «غیر مسکون» نمی روند. در نیمه دوم سال گذشته، چین اعلام کرد که یک سیستم «پرداخت در مقابل پرداخت» — (PVP) بین بانکی را برای انجام محاسبات متقابل به یوان چین و روبل روسیه ایجاد می کند.

ایران قصد دارد دلار را از تجارت خارجی حذف کند - اسپوتنیک ایران
ایران قصد دارد دلار را از تجارت خارجی حذف کند
چینی می‌گویند که هدف از این سیستم "کاهش ریسک ها و افزایش بهره وری" سامانه پولی ملی شان خواهد بود. یکی دیگر از اهداف این سیستم انتقال پرداختها از دلار به دیگر ارزها است. پس این اقدام ه بحث های گرم در ایالات متحده شروع شد.

این گام مهم با سایر حوادث اخیر همزمان شد، از جمله با این خبر که چین "عربستان سعودی" را مجبور به فروش نفت به یوان خواهد کرد. اگر این اتفاق بیافتد، بقیه بازار نفت جهانی می تواند به دنبال آن باشد که به معنای بروز فاجعه ای برای دلار آمریکا به عنوان پول ذخیره جهانی خواهد بود.

تعدادی از کارشناسان معتقد است که تصمیم ایران مبنی بر ممنوعیت دلار در محاسبات وارداتی محکوم به ناکامی است. دکتر «نیکیتا کریچفسکی» اقدصاددان روس گفت: دوازده سال پیش نیز ایران در حال تلاش برای قطع پرداخت ها به پول آمریکا بود. سپس ایران بورس معاملات نفتی را با محاسبات صرفا به یورو دایر کرد. این ابتکار به هیچ مبدل شد. متأسفانه برای ایران و بسیاری از کشورهای دیگر که آرزوی رهایی از حاکمیت دلار را دارند، همه محاسبات مربوط به مواد خام در حال حاضر فقط به دلار آمریکا انجام می شود. مسلماً با گذشت زمان این سیستم تغییر خواهد کرد. اما در حال حاضر این وضعیت حفظ می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала