موهای سفید نشانه چیست؟

CC0 / Pixabay / گاهی موهای سفید میتوانند نشانه وضعیت سلامتی انسان باشد
گاهی موهای سفید میتوانند نشانه وضعیت سلامتی انسان باشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گاهی موهای سفید میتوانند نشانه وضعیت سلامتی انسان باشد.

به گزارش اسپوتنیک، طبق پژوهشی که اخیرا صورت گرفته، میزان موهای سفید با بالا بودن خطر بیماری قلبی در مردان مرتبط است. تارهای سفید مو نشانه بالا رفتن سن هستند، اما گاهی موهای سفید اطلاعاتی بیشتر از سن بیولوژیکی در اختیارمان می گذارند و می توانند نشانه ای از وضعیت سلامتی ما باشند.

در این پژوهش، 545 مرد بالغ بر اساس ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری و عدم ابتلا به آن و همچنین میزان موهای سفید یا خاکستری گروه بندی شدند. میزان سفیدی موهای هر یک از مردان با مقیاسی از یک تا پنج درجه بندی شد. عدد یک به معنی آن بود که تقریبا موی سفیدی وجود ندارد و عدد پنج به معنی سفیدی کامل موها بود. علاوه بر این، دانشمندان اطلاعاتی هم درباره  فشار خون، دیابت، مصرف سیگار و سابقه پزشکی خانوادگی این مردان جمع آوری کردند.

محققان متوجه شدند نمره  سه یا بیشتر در میزان سفیدی موها با بالا بودن خطر بیماری سرخرگ کرونری مرتبط بوده و این مسأله فارغ از سن بیولوژیکی و ریسک فاکتورهای شناخته شده قلبی-عروقی است. شرکت کنندگان در این تحقیق که مبتلا به بیماری سرخرگ کرونری بودند در مقایسه با کسانی که مبتلا به آن نبودند، به میزان قابل توجهی نمره  بالاتری در میزان سفیدی موها داشتند و میزان توده های کلسیم در سرخرگ کرونری آن ها هم بالاتر بود.

پیاز تارهای مو حاوی رنگدانه ای به نام ملانین است که به موهای ما رنگ می دهد. با بالا رفتن سن، این رنگدانه به میزان کمتری در بدن تولید و رنگ موها تبدیل به سفید می شود. متخصصان پوست می گویند پنجاه درصد از افراد در سن پنجاه سالگی، دست کم نیمی از موهایشان سفید شده است.

با این حال، موهای بعضی افراد زودتر سفید می شود. اما چه زمانی زودتر محسوب می شود؟ معمولا در افراد سفید پوست، موها از میانه  دهه  30 زندگی شروع به سفید شدن می کند، در آسیایی ها از اواخر دهه  30 و در افریقایی- امریکایی ها از میانه دهه 40. بنابراین سفید شدن مو قبل از این سنین پیش از موعد محسوب می شود و نشانه عدم تعادل غذایی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала