بازگشت زندگی به دریاچه ارومیه + عکس

© AP Photo / Ebrahim Norooziبازگشت زندگی به دریاچه ارومیه + عکس
بازگشت زندگی به دریاچه ارومیه + عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از بارش های اخیر و باز شدن سدها تصاویر امید بخشی از دریاچه ارومیه منتشر شد.

به گزارش اسپوتنیک، امروز تصویری از دریاچه ارومیه منتشر شد که باعث خوشحالی بسیاری از مردم ایران شد.

خانم شریفی مقدم گوینده تلویزیون ایران با انتشار این تصویر نوشت: با بارشهای اخير و بازشدن سدها ، روشنی به درياچه ارومیه برگشت. خاطرات گذشته و ساحل زيبای درياچه رو هيچگاه فراموش نميكنم. قدر داشته ها رو بدونيم و حفظشون كنيم.

دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است. طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است. 

این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ دریاچه ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده. دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه ذکر شده‌است از جمله خشکسالی، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران در سال‌های اخیر می‌باشد.

کارشناسان ابراز داشته‌اند در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست‌محیط منطقه را تغییر خواهد داد. علاوه بر نمک بسیاری از آلودگی‌های شامل فلزات سمی سنگین مورد استفاده در صنعت و مواد سمی مورد استفاده در کشاورزی به آب‌های سطحی و زیر سطحی مرتبط با دریاچه نفوذ کرده‌اند و در صورت خشک شدن دریاچه بسیاری از از مواد سمی هوازی شده و خطرات بیماری‌های تنفسی برای زیست‌بوم و مردم منطقه بوجود خواهد آورد. با این حال هنوز اقدام جدی برای نجات دریاچه صورت نگرفته. کارشناسان و فعالان محیط زیست اعتقاد دارند خطر خشک شدن دریاچه ارومیه تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری این دریاچه را تهدید می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала