تلاش پاکستان برای منصرف کردن ایران از طرح شکایت

© AFP 2023 / Sergey Bobokتلاش پاکستان برای منصرف کردن ایران از طرح شکایت
تلاش پاکستان برای منصرف کردن ایران از طرح شکایت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اختلاف بر سر خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان با متهم کردن اسلام آباد از سوی تهران به تخطی از توافق شدت گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نامه نيوز، منابع دیپلماتیک پاکستانی گفتند پاکستان تلاش می‌کند تا ایران را از شکایت به دیوان بین المللی داوری برای دریافت خسارت بیش از یک میلیارد دلاری باز دارد.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه پاکستان گفت: ایران از استدلال‌های پاکستان برای تاخیر در اجرایی کردن خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان خسته شده است. «ما تلاش می کنیم تا ایرانی‌ها را متقاعد کنیم که هنوز به این پروژه متعهدیم و این تاخیر به علت هیچ گونه قصد و نیت بد نیست.»

وی افزود: پاکستان خوش بین بود که این موضوع از طریق مذاکرات حل خواهد شد. «آنها فقط دچار سوء تفاهم شدند. این موضوع حل خواهد شد.»

بنا بر گزارش ها، ایران تهدید کرده است که علیه پاکستان برای کنار گذاشتن پروژه آی پی به دیوان بین المللی داوری شکایت می کند. تهران هشدار داده است که به بند جریمه در توافق خرید و فروش گاز استناد می کند که بر اساس آن درصورتی که پاکستان به توافق پایبند نباشد، پاکستان باید روزانه یک میلیون دلار به تهران بپردازد. ایران به دنبال بیش از 1.2 میلیارد دلار جریمه بر اساس توافق خرید و فروش گاز است.

پاکستان می‌گوید که پروژه آی پی هنوز زنده است. محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان چندی پیش گفت پروژه آی پی متوقف نشده است.

سال هاست که قرار است گاز میادین پارس جنوبی ایران از طریق خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، بحران انرژی این کشور را حل کند. این پروژه که به خط لوله صلح نیز معروف است ابتدا با هدف انتقال گاز ایران از پارس جنوبی به هند و پاکستان و احداث شد اما در نهیات هدف پروژه به رساندن گاز به شهرهای بزرگ کراچی و مولتان پاکستان محدود شد.

این خط لوله می‌تواند روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز انتقال دهد. ایران قرار است در ابتدا روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به پاکستان انتقال دهد اما در نهایت 60 میلیون مترمکعب دیگر بر آن بیفزاید.

یک مقام دیگر در وزارت خارجه پاکستان گفت ایران از پاکستان خواسته است در پروژه آی پی، از آمریکا پیروی نکند. «آنها فکر می کنند که آمریکا ما را از حرکت بیشتر در این پروژه باز می‌دارد. ما تلاش کرده ایم این گمان را از بین ببریم.»

سناتور شری رحمان، رهبر حزب مردم، این موضوع را یک شکست دیگر سیاست خارجی حزب مسلم لیگ در دولت نواز شریف دانست.

وی افزود: «پروژه خط لوله آی پی با فعالیت های دولت پیشین پاکستان به رهبری آصف علی زرداری آماده بهره برداری و استفاده کردن بود اما این دولت آن را نادیده گرفت. اکنون پاکستان از گاز در همسایگی محروم است و مجبور است 1.2 میلیارد دلار نیز به ایران خشمگین جریمه بپردازد.»

«این معمول است که چگونه منافع عمومی توسط کنونی نادیده گرفته می شود تا منافع خودش تامین شود.»

مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان گفت: ایران به طور کامل تعهدات خود در مورد احداث خط لوله در خاک خود را انجام داده است و به محض اجرای تعهدات از سوی پاکستان، آماده صادرات گاز به این کشور است.

وی توضیح داد با توجه به نیازهای فزاینده گازی پاکستان، هیچ منبع انرژی نمی تواند جایگزین این خط لوله شود.«به ویژه با توجه به اجرایی شدن کریدور اقتصادی چین- پاکستان، گاز ایران نه تنها نیازهای گازی پاکستان را در سال های آینده تامین می کند بلکه می توان ترانزیت به چین را نیز مدنظر قرار داد.»

به گزارش فارس، کلنگ احداث این خط لوله در سال 2012 در نقطه صفر مرزی دو کشور به زمین خود و قرار بود که از سال 2014 انتقال گاز آغاز شود. ایران تمام خط لوله مورد نیاز این پروژه در خاک خود را احداث کرده و منتظر اقدام پاکستان است اما پاکستان تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

زمانی که ایران تصمیم گرفت تا از پاکستان بابت عدم تکمیل پروژه جریمه دریافت کند، اسلام آباد طی مذاکرات متعدد تهران را متقاعد کرد که این رقم را نپردازد و ایران موافقت کرد اما چندی پیش وزیر نفت اعلام کرد که تهران قصد دارد از اسلام آباد نزد دیوان بین المللی داوری شکایت کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала