گزارش و تحلیل

چالشی به نام ایران !

© Sputnik / Soheil Gargariچالشی به نام ایران !
چالشی به نام ایران ! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عالیرتبه ترین فرماندهان نظامی عربستان سعودی به بهانه توانمندسازی نیروهای مسلح این کشور برای مقابله با ایران در شرایطی تغییر کرده اند که برخی از فرماندهان جدید نظامی عربستان در طول عمل خود حتی آموزش باز و بست هفت تیر را هم ندیده اند.

از زمانی که سیاستمداران به اصطلاح "باز" عربستان سعودی حکومت را از دست سیاستمداران به اصطلاح "کبوتر" این کشور به دست گرفتند تا به حال همه اهداف وبرنامه های این گروه از سیاستمداران رویارویی با ایران بوده و هست.

از زمان تاسیس اولین حکومت سعودی تا به حال بیش از دویست سال است که آمال و آرزوهای سعودی ها شکست ونابودی های ایرانی های شیعه بوده و هست و طی این دوست سال دو حکومت سعودی نیست و نابود شدند و ایران باقی ماند و سومین حکومت سعودی که در حال حاضر برقرار است تلاش دارد آمال و آرزویهای دیرینه اجدادی خود را برقرار کند.

حکومت سوم آل سعود در حالی تلاش دارد آمال و آرزویهای دیرینه اجداد خود را برقرار کند که همه نقشه هایی که ملیاردها دلار برای آن هزینه داشته طی چند دهه اخیر همگی با ناکامی مواجه شده.

شرایط به حدی برای این حکومت دشوار شده که همه اعتقادات بنیادین خود را کنار گذاشته و حاضر شده دست در دست شیطان بگذارد تا از شر ایران خلاص شود.

از جنگ یمن گرفته تا جنگ سوریه تا دخالت در بحرین و عراق تا حتی حمایت از گروه های تند رو در آفریقا و شرق آسیا و دیگر جاهای جهان همه به بهانه مقابله با ایران صدها ملیارد دلار هزینه برای عربستان سعودی در بر داشته و بسیاری سوال می کنند چگونه ایران توانسته با در آمد پر چالش و مشکلات اقتصادی و تحریم های بین المللی و… اینهمه نفوذ در سرتاسر جهان پیدا کند اما عربستان نتوانسته با ایران مقابله کند.

در صورت مقایسه هزینه هایی که عربستان سعودی ودیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مضاف بر ایالات متحده و اسرائیل برای مقابله با ایران انجام داده اند شاید سر انسان سوت بکشد.

آقای ترامپ اخیرا اعلام کرده که ایالات متحده حدود هفت هزار ملیارد دلار فقط در دو دهه اخیر در خاورمیانه برای مهار ایران هزینه کرده، طبق گفته وزیر خارجه اسبق قطر اظهار عرب ها فقط 137 ملیارد دلار برای مقابله با ایران در سوریه هزینه کرده اند و طبق آمار و ارقام غیر رسمی عربستان سعودی به تنهایی حدود یکهزار و دویست ملیارد دلار طی هفت سال اخیر برای مقابله با ایران هزینه کرده.

اگر این ارقام را با هم جمع بزنیم می بینیم مبالغی که برای مهار ایران هزینه شده بیش از کل درآمد ایران در تاریخ ایران به حساب می آید و با هیچ حساب کتابی جور در نمی آید که چگونه با این همه هزینه اینان نتوانسته اند ایران را مهار کنند.

نکته ای که اینجا مطرح است این است که طرفداران ایران در منطقه برای ایدئولوژی می جنگند و مبارزه می کنند در حالی که طرفداران دشمنان ایران برای پول.

مصطلحی در آمریکا هست که می گوید: "هر چیزی قیمتی دارد و هر چیزی را که می توان با پول خرید هر چه قدر گران باشد باز هم ارزان است"، ومبنای تعامل آمریکایی ها با دیگران همیشه بر همین اساس است.

اما نکته ای که اینجا مطرح است این است که جان انسان چه قدر ارزش دارد؟

طرفداران ایران جان بر کفانی هستند که جانشان را برای ایدئولوژی خود فدا می کنند، آیا می توان تصور کرد که این ایدئولوژی قابل خرید و فروش باشد؟

ارزش این ایدئولوژی هزاران ملیار دلار بیش از کل پولی است که دشمنان ایران در اختیار دارند.

خرید صدها ملیارد دلار سلاح و تغییر همه فرماندهان نظامی نمی تواند ابزاری برای مقابله با ایران به حساب آید وهمانگونه که انصار الله در یمن دست خالی در مقابل کلیه تسلیحات پیشرفته جهان ایستادند قطعا طرفداران ایران در سرتاسر منطقه می توانند همه طرح ها و نقشه های دشمنانشان را ناکام بگذارند.

اگر سیاستمداران دشمن ایرانی ها مقداری تعقل به خرج می دادند قطعا متوجه می شدند که عربستان سعودی و ایران دو همسایه هستند که باید بپذیرند با هم بسازند و وبسوزند و امکان ندارد بتوانند یکدیگر را حذف کنند.

اگر این دو کشور با هم متحد شوند قطعا می توانند کلیه مشکلات منطقه را با همکاری با یکدیگر حل و فصل کنند اما تا وقتی که با یکدیگر درگیر هستند زمینه نفوذ دشمنان و سوء استفاده از آنها را فراهم می کنند.

اگر سیاستمداران جوان سعودی می خواهند علم پیروزی برای شعر سرایی بر تپه ها را در دست بگیرند شاید بهترین راه این باشد که همراه جبهه مقاومت باشند نه در مقابل آن چون سابقه نشان داده که همه آنهایی که همراه جبهه مقاومت هستند محبوب ملت های خود می باشند.

شاید به جای همه این کارها بهتر باشد سیاستمداران نوجوان عربستانی به فکر باشند چگونه مشکلات خود با ایران را از راه مسالمت آمیز حل و فصل کنند و فراموش کنند که از راه نظامی امکان مقابله با ایران را نخواهند داشت.

بد نیست یادآوری کنیم که دو حکومت سابق آل سعودی در حالی که اینان دشمن اصلی خود را شیعیان ایرانی می دانستند یکی توسط مصری ها و دیگری توسط عثمانی ها نابود شد وایرانی ها حتی نیاز پیدا نکردند که با آل سعود روبرو شوند.

مقابله با ایران بازی کامپیوتری ای نیست که هر کس بتواند به آن ورود کند وسالم خارج شود، در صورت باخت جان جایگزینی وجود ندارد وامکان تکرار نیست، شاید ادامه این این رفتارها منجر شود بدون نیاز ایرانی ها به رویارویی مستقیم، حکومت سوم آل سعود هم نابود شود واز هم بپاشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала